اخبار روز

میدل ایست آی: ریاض به واسطه ای بین تهران و واشنگتن برای کنترل تنش ها در منطقه تبدیل شده است

یک رسانه انگلیسی با استناد به اظهارات منابع آگاه مدعی شد که پس از 9 ماه از عادی سازی روابط تهران و ریاض، عربستان سعودی نقش جدیدی را به عنوان میانجی در روابط ایران و آمریکا ایفا می کند.

پایگاه خبری انگلیسی میدل ایست آی نوشت: مقامات ارشد ریاض به انتقال پیام بین این کشورها و کاهش تنش بر سر جنگ غزه کمک کرده اند.

این روند از نوامبر گذشته با حضور حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در نشست فوق‌العاده جنگ غزه در ریاض با حضور سران سازمان همکاری اسلامی و ائتلاف عربی آغاز شد.

یک منبع آگاه ایرانی از این رویدادها به میدل ایست آی گفت که امیر عبداللهیان حامل پیامی به آمریکا بود که قرار بود به مقامات عربستان سعودی برساند. این پیام در واقع پاسخ به پیامی بود که مدتی قبل از واشنگتن دریافت شده بود.

وی همچنین گفت که سعودی‌ها سپس این پیام را به مقامات ارشد واشنگتن منتقل کردند.

یکی دیگر از منابع آگاه در وزارت امور خارجه ایران به میدل ایست آی گفت: عربستان سعودی به همراه عمان، قطر و سوئیس که حافظ منافع آمریکا در ایران هستند به عنوان کانال ارتباطی بین دو کشور عمل می کنند.

این چهار کشور پس از عملیات طوفان الاقصی در 7 اکتبر که توسط جنبش مقاومت فلسطین علیه رژیم صهیونیستی انجام شد، در چندین نوبت فعالیت میانجی گری انجام داده اند.

به گفته یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه ایران، تماس های رد و بدل شده بین آمریکا و ایران در درجه اول بر کنترل تنش ها و جلوگیری از گسترش بیشتر تنش ها در غزه بوده است.

وی همچنین گفت: تهران به آمریکا درباره عواقب احتمالی گسترش منطقه ای جنگ رژیم صهیونیستی در غزه در مقیاس غیرقابل کنترل هشدار داده است.

در ادامه این گزارش، منبع اول بیان می کند که عربستان سعودی به عنوان یک کانال ارتباطی در هنگام بروز تنش در پی ترور مورد استفاده قرار گرفت. یکی توسط فرماندهان «محور مقاومت» منطقه تشدید شد.

پس از شهادت رضی موسوی یکی یک هیئت سعودی به عنوان یکی از فرماندهان ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران ایران تحت کنترل رژیم صهیونیستی در سوریه، ۲۵ سپتامبر با پیامی از واشنگتن مبنی بر اینکه می خواهد درگیری در غزه را کنترل کند، به تهران سفر کرد.

اولین منبعی که قبلا ذکر شد بیان می کند که آمریکا امتیازاتی را به رژیم صهیونیستی داده است. یکی در این بیانیه آمده است که ایالات متحده از مقامات راست افراطی در سرزمین های اشغالی که اکثریت کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر را تشکیل می دهند، حمایت نخواهد کرد.

به گفته این منبع، این منوط به توقف تلاش های ادعایی ایران برای ایجاد اختلال در تلاش برای برقراری روابط تمام عیار بین رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی است. روند عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی پس از جنگ غزه متوقف شد.

یک منبع ایرانی دیگر به میدل ایست آی گفت: واشنگتن از کانال های ارتباطی عربستان برای اطلاع تهران از حملات به ارتش یمن که در پی اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه به کشتی های این کشور در دریای سرخ حمله کرد، استفاده کرد.

در این پیام از ایران خواسته شده بود تا در جریان حملات آمریکا به یمن، گروه های متحد خود را کنترل کند. در این پیام همچنین اشاره شده است که حملات علیه ارتش یمن ابتدا شدید نخواهد بود، اما در صورت پاسخ خشونت آمیز تهران، آمریکا پاسخ قاطع خواهد داد.

میدل ایست آی از مقامات آمریکایی و عربستان سعودی توضیح خواسته است.

ادعای این منابع آگاه در گفتگو با میدل ایست آی مبنی بر پیام های ارسالی به ایران برای کنترل نیروهای مقاومت در منطقه در شرایط افزایش تنش ها در حالی است که ایران بارها تاکید کرده است که گروه های مقاومت در کشورهای منطقه کاملاً هستند. مستقل و ثابت به صلاحدید و تشخیص خود برای امنیت کشورشان یا در حمایت از ملت مظلوم فلسطین.

310310

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا