اخبار روز

میانگین ملی نمرات دانش آموزان در امتحانات نهایی؛ کمتر از 12

به گزارش بازتاب آنلاین، محمد شریعتمداری با اشاره به اینکه مهم ترین مولفه در توسعه، پیشرفت و سازندگی ایران، آموزش، معلمان و مدارس است، اظهار داشت: بررسی شاخص های مختلف، مطالعه گزارش های موثق و گفتگو با معلمان، دانش آموزان را به ارمغان می آورد و اولیاء متفق القول هستند که وضعیت آموزش و پرورش کشور نگران کننده است، شغل معلمی از جذابیت کمتری برخوردار شده است، معلمان مشکلات و الزامات زیادی دارند و وضعیت عمومی آموزش و پرورش در دولت متخصصان این رشته در مقایسه با سایر رشته ها هستند. دستگاه های اجرایی نازک، نازک و ضعیف هستند و خون کافی دریافت نمی کنند. از سوی دیگر برخی از محققان کشور وضعیت مدارس کشور را به مدارس ضعیف تعبیر می کنند و محققان آمار بسیار نگران کننده ای از بی عدالتی آموزشی دارند.

وزیر سابق امور اجتماعی سپس به برخی شاخص های مربوط به آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: بدهی آموزش و پرورش مربوط به پرداخت مطالبات فرهنگیان حدود 44 میلیارد تومان است که 7 میلیارد تومان آن مربوط به پرداخت است. از مطالبات فرهنگیان حذف شد تفاوت حق الزحمه پاداش پایان خدمت و مرخصی ناشی از اقدامات فوق العاده قانون تقدم است. در دانشگاه فرهنگیان مرکز تربیت معلم کشور، سرانه آموزشی 1.4 متر مربع و سرانه خوابگاه 3 متر مربع معادل 10 متر مربع سرانه و سرانه استاندارد خوابگاه 11 متر مربع است. متر وی ادامه می دهد: در این دانشگاه، فرآیند جذب، گزینش و فرآیند تربیت معلم نیاز به بازنگری جدی دارد و روند تربیت معلم در کشور با کمک دانشجو معلمان این دانشگاه و صاحب نظران و اندیشمندان ایرانی متحول شود. .

شریعتمداری همچنین وضعیت بازمانده از تحصیل را بسیار نگران کننده خواند و گفت: بر اساس آمار رسمی بیش از 900 هزار نفر در سنین 6 تا 17 سال ترک تحصیل کرده اند و 300 هزار نفر نیز شامل پنج استان در سیستان و سیستان هستند. بلوچستان، خراسان رضوی، تهران، خوزستان و آذربایجان غربی بیشترین فراوانی مطلق بازماندگان تحصیلی را دارند. وی با اشاره به اینکه انواع عوامل اجتماعی-اقتصادی و فرهنگی از جمله دلایل تشدید کم تحصیلی کودکان است، گفت: عدم آموزش کودکان زمینه ساز تشدید فقر و فقر بین نسلی و همچنین تشدید فقر است. افزایش آسیب های اجتماعی کودکان، گسترش کار کودکان و افزایش تعداد کودکان در حال تبدیل شدن به یک جاده شلوغ است و بنابراین تدوین سیاست های دقیق برای مقابله با این مشکل بسیار مهم است.
شریعتمداری احترام به کرامت، معیشت و احترام عملی به معلمان و کادر آموزشی را یک اصل بی بدیل برای نجات آموزش و پرورش کشور دانست و گفت: تا زمانی که بیش از یک میلیون نفر در آموزش و پرورش و آموزش و پرورش به ویژه جامعه معلمان کشور وجود دارند. اگر احساس عزت و عزت نداشته باشند، درآمد و معیشت شان آبرومند نباشد و معلمان در همه ابعاد جذابیت پیدا نکنند، نمی توان به تحول در آموزش و پرورش امیدوار بود. وی با تاکید بر اینکه جمعیت دانش آموزی کشور در سال 1420 حدود 14 میلیون نفر خواهد بود، گفت: کمبود معلم و فاصله قابل توجه نسبت دانش آموز به معلم با معیارهای استاندارد، هشداری جدی به ساختار تصمیم گیری کشور است که باید به آن فکر کنند. راه حلی برای این وضعیت است.
شریعتمداری با اشاره به اینکه در شرایط فعلی در مقطع ابتدایی 100 هزار نفر کمبود نیرو داریم و در حالی که نسبت استاندارد دانش به معلمان در این مقطع 20 است، وضعیت این شاخص در کشور 27 است، خاطرنشان کرد: کشور دارای یک کمبود معلم شریعتمداری در ادامه افزود: رویکرد جذب معلم در کشور البته باید با هدف جذب معلمان باکیفیت باشد و نباید با فشارهای سیاسی به دنبال حل اشتغال جمعی برخی افراد یا یافتن شغل برای برخی افراد باشد.
شریعتمداری در ادامه نتایج آزمون های بین المللی و نتایج آزمون های داخلی را معیار مناسبی برای سنجش وضعیت باسوادی دانش آموزان ایرانی بررسی کرد و گفت: دوره تحصیل تیمز هر چهار سال و پرلز هر پنج سال یکبار است. بر این اساس، نتایج این آزمون‌ها در سال‌های 2023 و 2021 نشان می‌دهد: در حالی که نتیجه آزمون تیمز در ایران 445 است و از میانگین استاندارد جهانی 500 پایین‌تر هستیم، این نشان می‌دهد که ایران در بین کشورهای شرکت‌کننده در مقایسه با کشورهای دیگر قرار دارد. کشورها خیلی ارزان نیستند.

بر اساس نتایج این دو آزمون، ۶۸ درصد دانش‌آموزان ایرانی در رشته ریاضی و علوم پایه چهارم و ۸۲ درصد در علوم پایه هشتم در این آزمون موفق به کسب امتیاز اعتباری نشده‌اند و همین گزارش‌ها حاکی از آن است که کیفیت آموزش در ایران در حد پایینی است. یکی از ضعیف ترین های دنیا
وی در ادامه گفت: کارشناسان آسیب شناسی تست تیمز به سه مشکل اساسی رسیده اند. روش نادرست استخدام در نظام آموزش و پرورش ایران، روش های تدریس اشتباه در مدارس و عدم درک دانش آموزان.

وی سپس ادامه داد: تحلیل نتایج این آزمون‌ها نشان می‌دهد که افت تحصیلی دانش‌آموزان ما به‌ویژه پس از ویروس کرونا به‌طور چشمگیری بیشتر بوده است.
شریعتمداری با اشاره به اینکه بررسی نتایج امتحانات نهایی یکی دیگر از شاخص های سنجش سطح تحصیلات و کیفیت نظام آموزشی کشور است، گفت: زمانی که میانگین نمرات کشوری دانش آموزان در امتحانات نهایی در سال 1402 در محدوده آزمایشی قرار داشت. ” 23.79، در ریاضیات 10.79. سطح کیفیت آموزشی کشور را می توان در حوزه علوم انسانی 75/8 و در حوزه آموزش 56/10 به وضوح مشاهده کرد.
وی سپس ادامه داد: نظام آموزشی، محتوا و آموزش ما باید با توجه به نیازهای دهه های آینده و تحولات علمی و فناوری دنیا متحول شود و ضمن نقد جریان، به روش شناسی آموزش ترکیبی نیز توجه شود شریعتمداری افزود: نظام ارزیابی باید در اختیار نهادهای تخصصی و کارشناسان باشد و شکل اداری و سنتی ارزیابی های فعلی تغییر کند.
شریعتمداری با تاکید بر اینکه تداوم وضعیت فعلی به معنای ادامه و تشدید بی عدالتی، تبعیض، نابرابری و فقر است، افزود: معتقدم راه حل در اصلاح مدارس نهفته است و اساس تحول در مدرسه، تربیت معلم و تربیت معلم صرفه جویی است. آموزش از مداخلات غیرعلمی و غیرسیاسی است. شریعتمداری خاطرنشان می کند: اگر معلم احساس عزت و احترام نداشته باشد، اگر حقوق و درآمد معلم کمتر از سایر کارکنان دولت باشد، اگر بازنشستگی فرهنگی و آموزشی اتفاق بیفتد با جمع آوری، انواع مشکلات درآمدی و غیردرآمدی به وجود می آید. زمانی که به جای دیدن سرمایه های کلان کشور به بازنشستگی فرهنگی به عنوان هزینه نگاه می کنیم. چگونه می توانیم وضعیت آموزش را بهبود بخشیم؟
شریعتمداری افزود: هدف مهم انقلاب اسلامی تحقق عدالت بود و رکن تحقق این عدالت آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت است در حالی که این نظام آموزشی در وضعیت فعلی خود با بحران دسترسی به فرصت های برابر مواجه است. کیفیت آموزش و مشارکت همه ایرانیان یک دغدغه مهم است. حقوق اساسی شهروندی به طور جدی مورد تهدید قرار گرفته و فرزندان این کشور در مناطق مختلف حق دسترسی برابر به آموزش با کیفیت را ندارند و این هشداری مهم برای همه کسانی است که به توسعه و توسعه ایران اهمیت می دهند. وی با تاکید بر اینکه باید فاصله معنادار بین شاخص های توسعه آموزشی بین استان های کشور کاهش یابد، گفت: توسعه عدالت آموزشی فقر در محدوده نظام آموزشی و مولفه های کلان و خرد اجتماعی-اقتصادی محقق نمی شود. باید در خدمت تحقق عدالت آموزشی قرار گیرد.
محمد شریعتمداری در خاتمه گفت: معلمان نباید جرات اظهار نظر و انتقاد داشته باشند، معلمان نباید در مقابل دانش آموزان و کارآموزان خود احساس فقر، تبعیض یا شکست کنند. جامعه توسعه یافته جامعه ای است که در آن آموزش و پرورش هر دو در اولویت هستند.

233217

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا