اخبار روز

میانگین مالیات مشاغل 5 میلیون تومان


به گزارش پی ام آپ، امسال بر اساس بخشنامه های سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص کسر مالیات در سال 1401، عملکرد برخی از کسبه در اجرای این تبصره با رعایت مفاد بند (ل) تبصره (6) ) قانون بودجه سال 1402 و مقرر شد سقف پوشش اسکناس مذکور از 10 به 100 برابر معادل 67 میلیارد و 200 میلیون ریال افزایش یابد.

همچنین به منظور تسهیل در امور مودیان و افزایش مشارکت اصناف، بیش از 30 جلسه با اتاق اصناف ایران و تهران در خصوص شرایط برخورداری از بلیت مذکور برگزار شد. ضمناً امکان پرداخت مالیات در پنج قسط (4 ماه) در سامانه اظهارنامه و امکان افزایش آن به 7 قسط (6 ماه) در صورت مراجعه مؤدیان به ادارات امور مالیاتی مربوطه وجود داشت.

مبنای محاسبه و تعیین مالیات مقطوع مودیان توسط سازمان امور مالیاتی کشور بر اساس اطلاعات موجود در بانک های اطلاعاتی و سوابق مودیان سازمان بوده است. میانگین مالیات شرکت ها و اتحادیه ها در سال گذشته 2.6 میلیون تومان و امسال 5 میلیون تومان بوده است.

نصب را بدون جابجایی دریافت کنید

تعداد مؤدیان مشمول تبصره ماده 100 قانون مالیاتهای مستقیم

در سال جاری در پایان دوره قانونی 5 میلیون و 349 هزار و 445 مؤدی برای تعیین تکلیف مالیاتی خود اقدام کرده اند که از این تعداد 3 میلیون و 986 هزار و 938 مؤدی نسبت به ارائه فرم تبصره ماده 100 و یک میلیون و 362 هزار و 507 اقدام کرده اند. ارزش ارائه شده را 31.3 میلیارد تومان (20.6 میلیارد تومان مالیات مشمولین تبصره و 10.7 میلیارد تومان مالیات توسط اظهارنامه عادی) اعلام کرده است.

در همین راستا رئیس سازمان امور مالی کشور از صفر بودن مالیات 4.2 میلیون نفر از اعضای اتحادیه (57 درصد مشمولان) خبر داد.

به گفته سید محمد هادی سبانیان، 6.7 میلیون نفر (86 درصد مشمولان) کمتر از 15 میلیون تومان و 4.2 میلیون نفر از اصناف (57 درصد مشمولان) مالیات صفر پرداخت می کنند.

رئیس سازمان امور مالی با بیان اینکه مالیات 50 درصدی مشاغل و اصناف صفر شده است، گفت: متوسط ​​مالیات پرداختی اصناف 5 میلیون است. تومان و اتحادیه پزشکان مالیات بیشتری می دهد. نسبت به سایر مشاغل و مشاغل طبق ماده 100 متوسط ​​مالیات پرداختی پزشکان حدود 35 میلیون تومان در سال بوده است.

وی بر اساس اطلاعات مندرج در تبصره ماده 100 مالیات سایر مشاغل را به ترتیب داروخانه ها حدود 22 میلیون تومان، طلا و جواهر حدود 10 میلیون تومان، نمایشگاه خودرو حدود 10 میلیون تومان، مشاوران حقوقی حدود 10 میلیون تومان عنوان کرد. 6 میلیون تومان. هشتصد هزار تومان، بنگاه های معاملات ملکی حدود 4 میلیون تومان، میلیون تومان، آرایشگاه زنانه حدود 2 میلیون تومان اعلام کرد.

در سال جاری اتحادیه ها و شرکت ها همکاری خوبی با سازمان امور مالیاتی کشور داشته اند که این آمار حاکی از افزایش 20 درصدی اظهارنامه مالیاتی سال 1401 نسبت به سال 1400 است که افزایش 154 درصدی مالیات اظهاری مشمولان را نشان می دهد. ماده 100 و افزایش 215 درصدی مالیات اعلامی بایگانی ها.

شناسایی مالیات دهندگان جدید در دولت سیزدهم

یکی از اقدامات دولت سیزدهم در نظام مالیاتی شناسایی مودیان جدید است که از این نظر با روی کار آمدن این دولت شاهد افزایش مودیان جدید بوده ایم.

رویکرد جدید نظام مالیاتی که مبتنی بر هوشمندی و فرآیند داده محور سازمان امور مالیاتی است، امکان شناسایی فرار مالیاتی را به میزان قابل توجهی افزایش داده است.

شناسایی بیش از چهار میلیون مؤدی جدید در سال 1400 و بیش از 2 میلیون و 700 هزار مؤدی جدید در سال 1401 حاصل اقدامات مربوط به اتصال درگاه های پرداخت با پرونده مالیاتی مودیان و شناسایی مودیان جدید بوده است.

شناسایی مالیات دهندگان جدید در دولت سیزدهم رشد قابل توجهی داشته است، به طوری که در سال 2018 تعداد مالیات دهندگان 546719 نفر بود، در حالی که در دولت سیزدهم تعداد مالیات دهندگان در حال حاضر نزدیک به 8500000 نفر است.

سازمان امور مالیاتی کشور راهکارهای اساسی خود را در چارچوب ایجاد شفافیت و به تبع آن هوشمندسازی نظام مالیاتی تدوین کرده و بر ضرورت مالیات استانی مبتنی بر اطلاعات شفاف و قابل اعتماد و استفاده از ابزارها و اطلاعات ثبت تراکنش ها تاکید کرده است. . به منظور استقرار نظام مالیاتی هوشمند و برقراری عدالت مالیاتی. ایجاد شفافیت در فعالیت های اقتصادی باعث جلوگیری از فرار مالیاتی، پرداخت مالیات بر اساس درآمد، احترام به مودیان و در نهایت افزایش رضایت مودیان می شود.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا