اخبار روز

مولتی ویتامین ها عمر ما را افزایش نمی دهند

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مولتی‌ویتامین‌ها به افزایش عمر کمک نمی‌کنند، اگرچه شواهد به دست آمده از مطالعات دیگر نشان می‌دهد که ممکن است مزایای سلامتی داشته باشند و به افراد کمک کنند با افزایش سن بهتر زندگی کنند.

به گزارش زومیت، بسیاری از افراد برای حفظ یا بهبود سلامت خود از مولتی ویتامین ها استفاده می کنند، اما بی خطر نبود اینکه مولتی ویتامین ها روی طول عمر تاثیر دارند یا خیر.

محققان موسسه ملی سلامت ایالات متحده (NIH) داده های سه مطالعه بزرگ تغذیه و سلامت را برای بررسی اثرات سلامتی مولتی ویتامین ها ترکیب کردند. در مجموع 390000 بزرگسال در این مطالعات شرکت کردند.

نتایج آنالیز جدید نتایج مطالعات قبلی را تایید می کند که نشان می دهد مصرف روزانه مولتی ویتامین ها طول عمر را افزایش نمی دهد. برعکس، خطر مرگ به هر علتی در افرادی که در چند سال اول پیگیری مولتی ویتامین مصرف کرده بودند کمی بیشتر بود (4 درصد).

ممکن است چندین دلیل برای این وجود داشته باشد که جدا کردن آنها دشوار است. به عنوان مثال، افرادی که مشکلات سلامتی مرتبط با افزایش سن دارند، بیشتر از مولتی ویتامین ها استفاده می کنند. از سوی دیگر، افرادی که مولتی ویتامین مصرف می‌کنند، اغلب غذای سالم‌تری می‌خورند، بیشتر ورزش می‌کنند، کمتر سیگار می‌کشند و درآمد کافی برای تهیه مکمل‌ها دارند که همه اینها می‌تواند سلامتی را بهبود بخشد.

همین شرایط در مطالعه جدید نیز وجود داشت. شرکت‌کنندگان عموماً کاملاً سالم بودند و سابقه سرطان یا سایر بیماری‌های مزمن نداشتند، اما کسانی که مولتی ویتامین مصرف می‌کردند رژیم غذایی بهتر و شاخص توده بدنی کمتری داشتند.

عوامل مخدوش کننده ذکر شده در بالا (که در مطالعه حاضر به خوبی در نظر گرفته شد) نتایج تحلیل های قبلی را زیر سوال برده است. تنوع گسترده مولتی ویتامین ها نیز مقایسه بین مطالعات مختلف را دشوار می کند.

حتی قبل از نتایج مطالعه جدید، کارشناسان در مورد فواید مصرف مولتی ویتامین ها مطمئن نبودند و معتقد بودند که مزایای بالقوه این مکمل ها به این بستگی دارد که چه کسی، چرا و چگونه آنها را مصرف می کند.

مصرف برخی ویتامین ها می تواند به افرادی که کمبودهایی مانند کمبود آهن یا ویتامین B دارند یا نیازهای اضافی در دوران بارداری را برطرف کند، کمک کند.

چندین مطالعه اخیر نیز نشان می دهد که مصرف روزانه مولتی ویتامین ها می تواند به بهبود حافظه و کاهش زوال شناختی کمک کند، اما فقط در افراد مسن و برای دوره های زمانی کوتاه. علاوه بر این، ویتامین C و روی، که دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند، به نظر می رسد از دژنراسیون ماکولا جلوگیری می کنند. دژنراسیون ماکولا یک از دست دادن پیشرونده بینایی است که با افزایش سن رخ می دهد.

توجه به این نکته ضروری است که مکمل ها اگر به مقدار زیاد یا همراه با سایر ویتامین ها مصرف شوند یا در مصرف داروهای تجویزی اختلال ایجاد کنند، می توانند مضر یا خطرناک باشند.

مکمل های بتاکاروتن خطر ابتلا به سرطان ریه را در افراد سیگاری افزایش می دهد، در حالی که ویتامین K می تواند اثربخشی داروهای رقیق کننده خون را کاهش دهد و مواد معدنی مانند روی و کلسیم جذب آنتی بیوتیک های مورد استفاده برای مبارزه با عفونت های باکتریایی را محدود می کند.

علاوه بر این، نظارت بر مولتی ویتامین ها به اندازه داروهای تجویزی و بدون نسخه دقیق نیست، و جایی برای ادعاهای اغراق آمیز در مورد اثربخشی آنها بدون شواهد باقی می گذارد.

برای اکثر مردم، دریافت ویتامین‌های مورد نیاز از غذا روشی مطمئن‌تر از مصرف مکمل‌ها است. به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2023 نشان داد که تغییر به غذاهای سالم تر می تواند عمر شما را تا ده سال افزایش دهد. این گروه تحقیقاتی در آن زمان توضیح داد: «هرچه تغییرات بیشتری در عادات غذایی سالم‌تر ایجاد شود، امید به زندگی طولانی‌تر است.»

همچنین ذکر این نکته ضروری است که رژیم غذایی سالم به توان مالی افراد و دسترسی او به غذاهای مقوی و سالم بستگی دارد.

نتایج تحقیق در مجله شبکه JAMA باز شد منتشر شد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا