اخبار روز

مولتی ویتامین روزانه تاثیری در طول عمر ندارد!

عصر ایران – تحقیقات جدید با تجزیه و تحلیل داده های نزدیک به 400000 شرکت کننده آمریکایی در بیش از دو دهه نشان می دهد که استفاده طولانی مدت از مولتی ویتامین روزانه طول عمر در بزرگسالان سالم تأثیر چندانی ندارد.

تقریباً 33 درصد از بزرگسالان ایالات متحده روزانه یک مولتی ویتامین برای حمایت از سلامت کلی خود مصرف می‌کنند و معتقدند که چنین مکمل‌هایی می‌توانند به پیشگیری از بیماری‌ها و زندگی طولانی‌تر و سالم‌تر کمک کنند.

علیرغم استفاده گسترده، مطالعات قبلی فاقد شواهد کافی برای تعیین اینکه آیا مولتی ویتامین واقعا برای طول عمر شما نگفتید که مفید هستند یا خیر.

محققان می خواهند این شکاف تحقیقاتی را ببندند موسسه ملی سرطان بیرون از مؤسسه ملی بهداشت ایالات متحده (NIH).مصرف طولانی مدت مولتی ویتامین روزانه و ارتباط آن با خطر مرگ و میر در سه گروه از بزرگسالان سالم در این کشور را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

آنها عوامل مؤثری مانند رژیم غذایی و سبک زندگی سالم و همچنین رابطه علی معکوس را در زمانی که افرادی که سلامت ضعیفی داشتند شروع به مصرف مولتی ویتامین کردند، در نظر گرفتند.

مطالعه جدید NIH توسط مجله باز شبکه جاما مطالعه ای که در دسترس علاقه مندان قرار گرفت، هیچ ارتباط واضحی بین مصرف منظم مولتی ویتامین و کاهش خطر مرگ در بزرگسالان سالم آمریکایی پیدا نکرد.

با این حال، مولتی ویتامین ها هنوز هم ممکن است برای تعدادی از افراد با شرایط پزشکی خاص مفید باشند، و این مطالعات مشاهده ای دارای محدودیت هایی هستند. بنابراین لازم نیست فورا مولتی ویتامین های خود را دور بریزید!

بررسی تاثیر مولتی ویتامین های روزانه بر خطر مرگ و میر

یک مطالعه جدید NIH با هدف بررسی ارتباط بین مصرف مولتی ویتامین و میزان مرگ و میر مرتبط با بیماری های مزمن، به ویژه بیماری های قلبی عروقی و سرطان انجام شد. محققان همچنین به دنبال عوامل بالقوه و سوگیری هایی هستند که می تواند بر درک این رابطه تأثیر بگذارد.

تیم تحقیقاتی تجزیه و تحلیل را با استفاده از داده های سه مطالعه کوهورت بزرگ ایالات متحده انجام داد:

– موسسه ملی بهداشت، تغذیه و مطالعات سلامت

– مطالعه غربالگری سرطان

– مطالعه بهداشت کشاورزی

مطالعه تلفیقی آنها شامل مجموعا 390124 شرکت‌کننده بالغ سالم بین 18 تا 74 سال بدون سابقه بیماری مزمن بود.

شرکت کنندگان همچنین گزارش دادند که چند بار مولتی ویتامین و همچنین انواع دیگر ویتامین ها، مواد معدنی و مکمل ها را مصرف می کردند.

بر اساس این داده ها، محققان شرکت کنندگان را به سه گروه تقسیم کردند:

– از مولتی ویتامین استفاده نکنید

– استفاده غیر روزانه (گهگاهی) از مولتی ویتامین

– مصرف روزانه مولتی ویتامین

محققان همچنین سابقه رژیم غذایی گزارش شده شرکت کنندگان، امتیاز تغذیه سالم در سال 2015، وضعیت سیگار کشیدن، مصرف الکل و قهوه، نژاد و قومیت، سطح تحصیلات، شاخص توده بدنی (BMI)، سطح فعالیت بدنی و سابقه خانوادگی را مورد بررسی قرار دادند.

شرکت کنندگان برای بیش از دو دهه، برخی از آنها تا 27 سال پیگیری شدند.

از مصرف روزانه مولتی ویتامین تا عدم تاثیر بر طول عمر!

مولتی ویتامین های روزانه باعث افزایش امید به زندگی نمی شود

در طول مدت مطالعه، 164762 مورد مرگ ثبت شد که 30 درصد آن به دلیل سرطان، 21 درصد به بیماری قلبی و 6 درصد به دلیل بیماری عروق مغزی بوده است.

در میان مصرف کنندگان روزانه مولتی ویتامین، حدود نیمی از زنان را تشکیل می دادند، در حالی که حدود 40 درصد از مصرف کنندگان غیرمولتی ویتامین زن بودند.

در مقایسه با افراد غیر مصرف کننده، مصرف کنندگان روزانه مولتی ویتامین تمایل بیشتری به استفاده از مکمل های دیگر داشتند. آنها نه تنها شاخص توده بدنی کمتری داشتند، بلکه از کیفیت رژیم غذایی بهتری نیز بهره مند شدند.

این نتایج با تحقیقات قبلی مطابقت دارد که نشان می‌دهد مولتی ویتامین‌ها کمی در بین زنان محبوب‌تر هستند و افرادی که به طور منظم آن‌ها را مصرف می‌کنند ممکن است به طور کلی بیشتر مراقب سلامتی خود باشند.

تفاوت معنی داری در مصرف مولتی ویتامین بر اساس نژاد، قومیت یا سابقه خانوادگی سرطان وجود نداشت. به طور کلی، محققان هیچ مدرکی مبنی بر اینکه استفاده منظم از مولتی ویتامین ها باعث بهبود امید به زندگی در بزرگسالان سالم شود، پیدا نکردند.

لازم به ذکر است که مقادیر نسبت خطر تفاوتی در بقا بین دو گروه نشان نمی دهد. این ارتباط برای مرگ و میر همه علل و برای علل خاص مانند بیماری قلبی، سرطان و بیماری عروق مغزی مشاهده شد.

علیرغم فقدان شواهد قابل اعتماد در مورد طول عمر، نویسندگان مطالعه پیشنهاد می کنند که مکمل مولتی ویتامین روزانه ممکن است همچنان با مزایای مهم دیگری از جمله پیری سالم و حمایت از عملکرد شناختی در افراد مسن همراه باشد.

برای سالم ماندن و عمر طولانی‌تر، توصیه می‌شود به جای تکیه بر مکمل‌ها، روی مصرف انواع غذاهای مغذی زیر تمرکز کنید:

– آجیل

– دانه ها

– لوبیا

– سبز با برگ های تیره

– هویج

– بری

– سایر غذاهای رنگارنگ گیاهی

در این میان، پیروی از یک برنامه غذایی کامل، بهترین راه برای مصرف روزانه دوز کافی از مواد مغذی است. رژیمی که عمدتاً از غذاهای کامل تشکیل شده است حاوی فیبر، پلی فنول ها و سایر مواد فعال است. این ترکیبات می توانند از پیشرفت بیماری های مزمن جلوگیری کرده و سلامت کلی بدن را حفظ کنند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا