اخبار روز

موشک های اسپیس ایکس آسمان را پر کرده است

غزل زیاری: به تازگی اسپیس ایکس موشک فالکون 9 را از فلوریدا به فضا پرتاب کرده است و تصاویر منتشر شده نشان می دهد که اندکی پس از پرتاب، این موشک پس از سوراخ شدن ابری پر از کریستال های یخ، هاله ای از نور را در اطراف ماه ایجاد کرده است که در آن زمان پر بود. البته این حادثه کاملا بی ضرر بود، اما اکنون همه نگران افزایش تعداد پرتاب موشک های اسپیس ایکس و تغییرات مداوم در آسمان هستند.

در 27 نوامبر، اسپیس ایکس موشک فالکون 9 را از ایستگاه فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا در ساعت 11:30 شب پرتاب کرد. این موشک با 23 ماهواره استارلینک به سرعت از جو زمین خارج شد و محموله خود را به مدار پایین زمین رساند. همزمان ماه کامل در آسمان قابل مشاهده است.

عکسی کمیاب و شگفت انگیز بگیرید

گیلبرت پلامر، عکاس معروفی که در زمان پرتاب در راکلج، در فاصله 20 مایلی (32 کیلومتری) از ایستگاه فضایی فلوریدا مستقر بود، تصاویر تایم لپس از آسمان گرفت و هدف او از این عکس نشان دادن بود. مسیر آتشین موشک برافراشته آسمان که در عکس ها به شکل یک خط منحنی نارنجی است. اما خود پلامر از گرفتن تصاویری از یک حلقه نوری کمیاب که اندکی پس از پرتاب فالکون 9 در اطراف ماه کامل شکل گرفت، شگفت زده شد.

این هاله درخشان با انعکاس نور از کریستال های یخ کوچک از ابرهای سیروس (ابرهای نازک و تکه تکه که بین 6100 تا 12200 متر بالاتر از سطح زمین تشکیل می شوند) ایجاد شده است.

همانطور که موشک فالکون ابرهای یخی را سوراخ کرد، جهت کریستال ها تغییر کرد به طوری که نور مهتاب به سمت نقطه ای که پلامر در حال عکاسی بود شکسته یا شکافته شد و جلوه حلقه ایجاد شد.

گاهی اوقات، زمانی که بلورهای یخ از ابرهای سیروس مستقیماً بین خورشید و ناظر عبور می کنند، کمان ها و هاله های مشابهی در اطراف خورشید دیده می شوند. مشخص نیست که این هاله چقدر دوام آورده است، اما تصاویر تایم لپس گرفته شده توسط پلامر دقیقا 128 ثانیه هستند، به این معنی که حلقه در آن زمان تشکیل شده است.

بیشتر بخوانید:

پدیده های بصری تولید شده توسط فالکون 9

در گذشته، راکت‌های فالکون 9 با پدیده‌های بصری دیگری همراه بوده است، از جمله رگه‌هایی از نور قرمز درخشان و شفق‌های قطبی که هنگام باز شدن سوراخ‌های موشک در اتمسفر بالای آسمان ظاهر می‌شوند، یا چرخش‌های گرداب مانند نور به نام مارپیچ‌های اسپیس ایکس. و در Es نیز هنگامی که سوخت یخ زده از بوسترهای ثانویه چرخان موشک ها ریخته می شد وصل شد.

با افزایش تعداد پرتاب های اسپیس ایکس، این پدیده ها به طور فزاینده ای محبوب می شوند. این شرکت قصد دارد صورت فلکی Starlink را با هدف دسترسی گسترده تر به اینترنت در سراسر جهان گسترش دهد.

موشک های اسپیس ایکس آسمان را پر کرده است

پلامر در این رابطه گفت که علیرغم شرایط موفق به گرفتن عکس های خاص و جذاب شده است، اما به نظر او این زباله های مکرر ممکن است چیز خوبی نباشد.

وی ادامه داد: برنامه های استارلینک افزایش چشمگیری داشته است. تا جایی که هر هفته یک پرتاب انجام می‌شود.» با افزایش تعداد ماهواره‌هایی که به دور زمین می‌چرخند، آسمان بسیار روشن‌تر از قبل می‌شود و این مشکل قبلاً برای ستاره‌شناسان مشکلاتی ایجاد کرده است.

تحقیقات جدید در ماه جولای نشان داد که امواج رادیویی ساطع شده از ماهواره‌های Starlink نیز می‌تواند مشکلاتی را برای امواج رادیویی ستاره‌شناسان ایجاد کند. در عین حال انتقادات زیادی به این شرکت وارد است; زیرا در هنگام طوفان های خورشیدی این ماهواره ها می توانند از مدار خارج شده و به زمین سقوط کنند.

منبع: علوم زیستی

۵۸۵۸

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا