اخبار روز

موج گرما و هشدار وزارت بهداشت/ گرمازدگی بیماری های قلبی عروقی، دیابت و آسم را تشدید می کند

به گزارش بازتاب آنلاین، عباس شاهسونی، وی با بیان اینکه حساسیت به گرما تحت تاثیر عوامل زیادی است، تصریح کرد: عواملی مانند سن، وضعیت سلامت، شغل، شرایط اقتصادی و شرایط اجتماعی می تواند بر حساسیت افراد به گرما تاثیر بگذارد. افراد و کارگرانی که در خارج از منزل و در دمای بسیار بالا کار می کنند، افرادی که از نظر اقتصادی ناخوشایند هستند، ورزشکارانی که در اجتماعات خارج از منزل شرکت می کنند نیز در معرض خطر گرمازدگی هستند. به طور کلی می توان گفت که افزایش دما خطری برای محیط زیست به همراه دارد و همچنین می تواند برای کارگران خطرناک باشد.

ایسنا در پیامی نوشت: اوی ادامه داد: زنان باردار، نوزادان، کودکان و افرادی که از برخی داروها استفاده می کنند به گرما بسیار حساس هستند.

شاهسونی در خصوص تغییرات اقلیمی جهانی گفت: تغییرات اقلیمی در سراسر جهان وجود داشته و این روند ادامه دارد و بررسی‌ها نشان می‌دهد که تعداد افرادی که در معرض گرمای شدید قرار دارند به صورت تصاعدی در حال افزایش است.

افزایش مرگ و میر ناشی از گرما در سراسر جهان

وی با بیان اینکه گرمازدگی یک اورژانس پزشکی است و گاهی منجر به مرگ افراد می شود، تصریح کرد: نتایج مطالعات انجام شده بین سال های 2000 تا 2019 نشان می دهد که سالانه 489 هزار نفر در سراسر جهان بر اثر گرما جان خود را از دست می دهند که 45 درصد این موارد در کشورهای آسیایی و 36 درصد در کشورهای آسیایی است. کشورهای اروپایی. علاوه بر این، بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، میزان مرگ و میر افراد بالای 60 سال در سال 2017 تا 2021 در مقایسه با دوره چهار ساله 2000 تا 2004 به دلیل افزایش دما حدود 85 درصد افزایش یافته است.

گرمازدگی؛ فوریت های پزشکی

رئیس اداره سلامت هوا و تغییرات اقلیمی وزارت بهداشت با بیان اینکه افزایش دما یک خطر زیست محیطی محسوب می شود، خاطرنشان کرد: استرس گرمایی می تواند منجر به تشدید بیماری های زمینه ای، دیابت، بیماری های قلبی عروقی، مشکلات روحی و روانی شود. و تشدید آسم و سرب در برخی موارد نیز برای انتقال بیماری های عفونی. من مجدداً تأکید می کنم که گرمازدگی یک اورژانس پزشکی است و می تواند منجر به مرگ شود.

گرما و فشار بر قلب و کلیه ها

شاهسونی درباره گرمازدگی به ایسنا گفت: عدم کنترل بدن برای تنظیم دمای داخلی منجر به گرمازدگی می شود که منجر به افزایش فشار بر بدن، قلب، عروق خونی و کلیه ها می شود. من مجدداً تأکید می کنم که گرمازدگی می تواند بیماری های قلبی عروقی، دیابت و آسم را بدتر کند.

هشدار موج گرما و توصیه های وزارت بهداشت

اوج گرما از ساعت 12:00 تا 16:00

وی در خصوص افزایش دمای هوا گفت: در صورت اخطار سازمان هواشناسی مبنی بر افزایش دما می توان با انجام اقدامات خاصی از بستری شدن در بیمارستان به دلیل گرمازدگی جلوگیری کرد. توصیه می شود از گذراندن وقت در خارج از منزل بخصوص در دوره های اوج گرما خودداری کنید. اوج گرما از ساعت 12 شروع می شود و در ساعت 16 به پایان می رسد. اگرچه زمان اوج گرما به محل زندگی افراد بستگی دارد و مدت زمان گرما ممکن است افزایش یا کاهش یابد، به طور کلی می توان گفت که زمان اوج گرما بین 12:00 بعد از ظهر تا 16:00 بعد از ظهر است.

توصیه هایی برای کارگران در فضای باز

رئیس اداره سلامت هوا و تغییرات اقلیمی وزارت بهداشت ادامه داد: همچنین به مردم توصیه می شود از فعالیت بدنی شدید خودداری کنند. همچنین توصیه می شود در سایه بمانید. دمایی که بدن در سایه احساس می کند حدود 10 تا 15 درجه کمتر از دمای زیر نور خورشید است. کارکنانی که در فضاهای باز کار می کنند باید فعالیت های خود را برنامه ریزی کنند. بنابراین پس از ۲ تا ۳ ساعت فعالیت در گرما، باید ۱ تا ۲ ساعت در محیط خنک بمانید تا ریکاوری کنید.

شاهسونی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه زیرساخت های برق و آب با توجه به گرما با بحران مواجه است، افزود: کاهش مصرف برق نیز توصیه می شود. بستن پنجره ها در طول روز و پوشاندن آن ها با پرده یا کرکره می تواند از گرم شدن محیط کار یا خانه توسط نور مستقیم خورشید جلوگیری کند. اگر پنجره های محل زندگی یا محل کار با پرده پوشانده شود، از تابش مستقیم نور روشن و گرم شدن محیط اطراف جلوگیری می کند. این امر نیاز به کاهش دمای نور ریخته شده یا استفاده از یک آب سرد کن چرخه تیز را از بین می برد.

وی نحوه لباس پوشیدن در روزهای گرم را نیز بیان کرد: پوشیدن لباس های سبک و پرهیز از لباس های تنگ توصیه می شود. در روزهای گرم دوش آب سرد و نوشیدن حداقل ۲ تا ۳ لیتر آب توصیه می شود. استفاده از کلاه لبه دار، عینک آفتابی معمولی و ضد آفتاب نیز توصیه می شود. زیرا چشم ها و پوست کمتر در معرض نور خورشید قرار می گیرند.

نحوه برخورد با فرد مبتلا به گرمازدگی

وی در خصوص علائم گرمازدگی خاطرنشان کرد: اگر فردی علائم گرمازدگی مانند سرگیجه، ضعف، حالت تهوع، تعریق و از دست دادن هوشیاری داشت باید با مرکز درمانی یا پزشک تماس بگیرد. در صورت لزوم باید با اورژانس تماس بگیرد. افرادی که در نزدیکی فرد مبتلا به گرمازدگی قرار دارند باید لباس‌های غیر ضروری را درآورند و فرد مبتلا به گرمازدگی را به سایه یا مکانی با تهویه مناسب منتقل کنند.

شاهسونی بیان کرد: استفاده از کیسه یخ و قرار دادن حوله مرطوب روی بدن فرد مبتلا به گرمازدگی تا زمان رسیدن یا انتقال به مرکز درمانی توصیه می شود. باز هم تاکید می کنم که فرد مبتلا به گرمازدگی باید در جای سرد قرار گیرد.

233217

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا