اخبار روز

موج مهاجرت پرستاران به کشورهای حاشیه خلیج فارس به دلیل 6 برابر شدن حقوق


با وجود اینکه کشور با کمبود 100 هزار پرستاری روبه‌رو است، وزارت بهداشت حاضر نیست حدود 20 هزار پرستار را که فراتر از برنامه‌های خود عمل کرده‌اند و حداکثر تلاش خود را در دوره کرونا انجام داده‌اند، استخدام کند.

به گزارش مانیبان به نقل از همشهری آنلاین، پرستاری، یکی یکی از مهم ترین مشاغلی است که به طور مستقیم با سلامتی و زندگی مردم سروکار دارد، اما مشکلات کاری و معیشتی این قشر که مسئولان هر سال فقط قول بهبود آن را می دهند، کاسه صبر پرستاران را بریده است.

ساعات کاری طولانی، حجم بالای کار، شیفت های اجباری و اضافه کاری کم حقوق، فرسایش این اشتغال، عدم اجرای قوانین اصلاح حقوق و مزایا، تاخیر مداوم در پرداخت معوقات، دستمزد کمتر از یک میلیون تومان و حقوق ناچیز برای 12 تا 14 میلیون نفر اتفاق افتاده است که بسیاری از پرستاران با وجود علاقه به حرفه خود و داشتن آموزش و دانش در این زمینه، این شغل را کنار می گذارند.

در سال های اخیر شاهد موج های متعدد مهاجرت پرستاران از کشور یا تغییر شغل بوده ایم. مشکلات کارگری پرستاران آنقدر طاقت فرسا شده است که این روزها همچنان اخباری مبنی بر استعفای دسته جمعی آنها از مراکز درمانی را می خوانیم و می شنویم. هفته گذشته ۴۳ نفر از پرستاران اتاق عمل و بیهوشی بیمارستان شهدای تجریش تهران به طور دسته جمعی استعفا دادند. اواخر فروردین 22 پرستار از بیمارستان طالقانی چالوس به صورت گروهی استعفا دادند. به این فهرست باید پرستاران بیمارستان طالقانی آبادان و چندین مرکز درمانی یزد را هم اضافه کنیم که استعفای دسته جمعی آنها در ماه های اخیر خبرساز شده بود. اتفاقی که در طول سال گذشته بارها در مراکز درمانی مختلف رخ داد.

20 هزار پرستار با طرح بلاتکلیف

در سوی دیگر این ماجرا، پرستارانی هستند که در دوران همه‌گیری کرونا دوره‌های آموزشی خود را به پایان رساندند و وزارت بهداشت قول جذب و استخدام آنها را داده بود، اما پس از فروکش کردن کرونا، به وعده‌های خود عمل نکرد و آنها را به حال خود رها کرد. پرستارانی که جان خود را از دست دادند و حتی تعداد زیادی از آنها بر اثر کرونا جان باختند.

سید محمد علوی، پرستار عمومی و فعال صنفی پرستاری با اشاره به اینکه وزارت بهداشت با وجود کمبود بیش از 100 هزار پرستار در کشور، حاضر به پذیرش 20 هزار پرستاری که در دوران کرونا از برنامه خود فراتر رفته اند و به عنوان نام مستعار شناخته می شوند، نیست. طرح پرستاران، جذب.

علوی می گوید: این پرستاران در دوران وحشتناک کرونا فداکاری کردند و به جامعه خدمت کردند. آنها می توانستند برنامه خود را به تعویق بیندازند، اما فداکاری کردند و برنامه خود را زود شروع کردند تا همه چیز روی زمین بماند. ما دانشجویان ترم هشتم زیادی داشتیم که تحصیلات خود را تمام نکردند، پروژه خود را شروع کردند و وارد کرونا شدند.

پرستاران با 20 سال سابقه کار شرکتی هستند.

در ایام کرونا، چند پرستار به تازگی طرح خود را تکمیل کرده بودند، اما مسئولان با آنها تماس گرفتند و قراردادهای کوتاه مدت 6 ماهه امضا کردند و وعده اشتغال و امنیت شغلی را دادند. چون بیمارستان ها کم کار بودند. علوی این را می گوید و ادامه می دهد: این قول ها باعث شد که بسیاری از پرستاران با وجود اینکه به برنامه خود عمل کرده اند بمانند و کار کنند. اما پس از شیوع ویروس کرونا با بی مهری و ظلم مقامات مواجه شدند.

این فعال صنفی پرستاران می گوید: اکنون حدود 20 هزار پرستار مجرب داریم که 4 سال تحصیل کرده اند و خواهرخواندگی خود را در بحران کرونا نشان داده اند اما وزارت بهداشت آنها را استخدام نمی کند. در ضمن ما پرستارانی داریم که بیش از 20 سال سابقه کار دارند اما همچنان در شرکت هستند و تغییر وضعیت نداده اند.

از تغییر شغل گرفته تا مهاجرت به کشورهای عربی

میانگین حقوق پرستاران با احتساب سابقه بین 12 تا 15 میلیون تومان است. این فعال صنفی پرستاران می گوید و ادامه می دهد: پرستاران برای گذران زندگی باید در جاهای مختلف کار کنند. بسیاری از آنها نیز شغل خود را تغییر داده اند. در تاکسی های آنلاین کار می کنند، خرید اینترنتی و … دارند، اما معیشت پرستاران مشکلی ندارد. همکار پزشک داریم که هنوز مجوز مطبش را نگرفته و بعد از شیفت درمانگاه به مسافرت می رود.

علوی می گوید: مشکلات معیشتی پرستاران و عدم اعمال تغییرات در وضعیت آنها باعث مهاجرت بسیاری از آنها شده است. حقوق و مزایای پرستارانی که به عمان مهاجرت کرده اند 6 برابر حقوق یک پرستار فعال در ایران است.

می گوید: متاسفانه ایران به کشورهای حوزه خلیج فارس پرستار می دهد. زیرا در حال حاضر بیشتر مهاجرت پرستاران به کشورهای حوزه خلیج فارس رخ می دهد. ما آنقدر نیرو تربیت نمی کنیم که بتوانیم به راحتی آنها را به سواحل خلیج فارس و اروپا و … بفرستیم و خودمان هم کوتاه آمده ایم. مشکل این است که کمبود پرستار در نهایت به سلامت مردم آسیب می رساند. به هیچکس دیگه

ساعت اضافه ۱۵ هزار تومان!

قانون تعرفه خدمات پرستاری یکی این یکی از قوانین اصلاح حقوق پرستاران بود که در سال 2006 تصویب شد، اما هرگز اجرا نشد. تا سال 1400 او خود رهبری عالی را بر عهده گرفت. اما این قانون هرگز تکمیل نشد. فعال صنفی پرستاران می گوید: این قانون که گفته می شود اجرایی شده، با آنچه در دستورالعمل آن آمده تفاوت زیادی دارد. در واقع هزینه دوره های قبل را فقط به نام حق سرویس پرستاری پرداخت می کنند.

در حال حاضر بیشترین مهاجرت پرستاران به کشورهای حوزه خلیج فارس رخ می دهد. ما آنقدر نیرو تربیت نمی کنیم که بتوانیم به راحتی آنها را به سواحل خلیج فارس و اروپا و … بفرستیم.

علوی توضیح می دهد: تعرفه خدمات پرستاری قانونی است که ده ها بار توسط دولت تضمین شده است. مقام معظم رهبری در سال های مختلف در روز پرستار بارها از مسئولان خواستند این قانون را اجرا کنند. اما این قانون هنوز اجرایی نشده است. یکی یکی از تاکیدات مدیریت این بود که: «در ایام کرونا با کارکنان بهداشت و درمان مانند کارکنان فصلی برخورد نشود، اما متأسفانه وزارت بهداشت با آنها برخورد فصلی کرد و سپس گفت: «خداحافظ» برای رفع نیازهایشان در ایام کرونا. ” دوره کرونا!

به گفته علوی، هر پرستار باید بین 150 تا 200 ساعت اضافه کاری علاوه بر 170 تا 180 ساعت کار اجباری در ماه داشته باشد. اما پایه اضافه کاری فقط 15 هزار تومان است! آیا این مقدار با این حجم از فشار کاری و فرسایش این شغل منصفانه است؟ این نشان می دهد که نظام پرداخت وزارت بهداشت نیاز به بازنگری جدی دارد.

ضرورت احیای قانون برای حمایت از مدافعان سلامت در زمان کرونا

وزارت بهداشت چندی پیش اعلام کرد که در نظر دارد در سال 1403 25 هزار نفر استخدام کند و در همین حال چند تن از فعالان صنفی پرستاری در نامه ای به ابراهیم رئیسی رئیس جمهور خواستار ارائه طرح پژوهشی به مجلس برای حل مشکل کارگری پرستاران شده اند. و پس از تصویب مجلس، این رایزنی به وزارت بهداشت ارسال و به وزارت بهداشت هدایت شود تا با منابع مالی خود پرستار استخدام کند.

علوی می گوید: وزارت بهداشت هم قدرت اجرایی و هم پول این کار را دارد. ما حتی اصرار داشتیم که این تحقیق در لایحه بودجه سالانه لحاظ شود. اگر این اتفاق بیفتد تا حد زیادی به کاهش مشکلات در جامعه پرستاری کمک می کند.

این فعال صنفی در حوزه پرستاری می گوید: علاوه بر این، قانونی داریم که در دوران کرونا وضع شد به نام قانون «حمایت از ایثارگران و حامیان سلامت در دوران کرونا» که در ستاد ملی کرونا وضع شد. . ما می خواهیم این قانون را احیا کنیم. البته بدون شرکت در آزمون پرستاری. آزمایش این نیروها همانند آزمایش کرونا بوده و نیازی به انجام آزمایش دیگری ندارند. حتی اگر هیچ مهارتی هم نداشتند در دوران کرونا متخصص و با تجربه شدند و اتفاقا الان هم به من کمک می کنند.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا