دانستنی ها

موثرترین ویتامین در درمان پارکینسون

یک مطالعه اخیر که توسط دانشکده پزشکی دانشگاه ناگویا در ژاپن انجام شد، ارتباط بین میکروبیوتای روده و بیماری پارکینسون (PD) را کشف کرد.

به گزارش ایسنا، بیماری پارکینسون با علائم فیزیکی مختلفی از جمله خشکی و کندی حرکات، لرزش، سفتی و اختلال در تعادل تعریف می شود. این علائم مانع از حرکت و انجام فعالیت های روزانه فرد مبتلا می شود. فراوانی این بیماری در بین جمعیت های مختلف متفاوت است. با این حال، به نظر می رسد این بیماری 1-2٪ از افراد 55 سال و بالاتر را تحت تاثیر قرار می دهد.

در یک مطالعه اخیر، محققان دریافتند که کاهش ژن های باکتریایی روده مسئول سنتز ویتامین های گروه B مانند B2 و B7 نقش مهمی در بیماری پارکینسون دارد. علاوه بر این، آنها ارتباطی بین کمبود این ژن ها و کاهش سطوح عواملی که به حفظ یکپارچگی سد روده کمک می کند، پیدا کردند.

سد روده از ورود سموم به جریان خون و ایجاد التهاب در بیماری پارکینسون (PD) جلوگیری می کند. این یافته ها که در مجله npj Parkinson’s Disease منتشر شده است، نشان می دهد که ویتامین های گروه B ممکن است با از بین بردن این کمبودها به درمان پارکینسون کمک کنند.

فرآیندهای فیزیولوژیکی مختلف به شدت تحت تأثیر میکروارگانیسم های موجود در روده قرار می گیرند که به عنوان میکروبیوتای روده شناخته می شوند. در شرایط ایده آل، میکروبیوتای روده SCFA و پلی آمین تولید می کند و سد روده را برای جلوگیری از ورود سموم به جریان خون حفظ می کند. سموم موجود در خون می توانند به مغز بروند، جایی که می توانند باعث التهاب شوند و بر فرآیندهای انتقال عصبی که برای حفظ سلامت روان بسیار مهم هستند، تأثیر بگذارند.

کمبود ویتامین B و بیماری پارکینسون

ویتامین های B نقش مهمی در فرآیندهای متابولیک دارند. این ویتامین ها بر تولید و عملکرد اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه (SCFAs) و پلی آمین ها تأثیر می گذارند، دو عاملی که به حفظ یکپارچگی سد روده و جلوگیری از ورود سموم به جریان خون کمک می کنند.

کمبود پلی آمین ها و SCFA ها ممکن است منجر به نازک شدن مخاط روده و افزایش نفوذپذیری روده (IP) در بیماران مبتلا به بیماری پارکینسون شود. زیرا افزایش نفوذپذیری روده، علاوه بر اینکه اعصاب را در معرض سموم قرار می دهد، به تجمع غیرطبیعی آلفا سینوکلئین، فعال شدن سلول های ایمنی در مغز و در نهایت منجر به التهاب طولانی مدت کمک می کند.

بنابراین، به عنوان یک درمان بالقوه، درمان مکمل با هدف قرار دادن ریبوفلاوین (ویتامین B2) و بیوتین ممکن است راه حل موثری برای کاهش علائم پارکینسون و کند کردن پیشرفت این بیماری باشد.

نتایج این مطالعه اخیراً در مجله npj Parkinson’s Disease منتشر شده است.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا