مدیرکل امور آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به فوت 4 هزار و 235 نفر در پنج ماهه نخست امسال بر اثر مسمومیت گفت: بیشترین مسمومیت ها ناشی از سموم، دارو، مواد مخدر و محرک بوده است.

به گزارش ایرنا، محمدعلی توکلی روز دوشنبه در نشست خبری سازمان پزشکی قانونی درباره مسمومیت ها اظهار داشت: آمار مربوط به پنج ماهه اول سال جاری است چرا که آزمایش بسیاری از متوفیان زمان بر است. و آمارهای ملی نیز مستلزم تجمیع آمار از تمام استان ها است.

وی ادامه داد: طبق آمار از ابتدای امسال تا پایان مرداد نسبت به مدت مشابه پارسال هشت دهم درصد افزایش مسمومیت ها را ثبت کردیم.

توکلی در خصوص تعداد فوتی های ناشی از سم افزود: از ابتدا تا پایان امسال مرداد 162 مورد مسمومیت ناشی از سوء مصرف قرص برنج و سموم کشاورزی، سیانور، الکل و گاز مونوکسید کربن ثبت شد.

مدیرکل امور آزمایشگاه های سازمان پزشکی قانونی کشور افزود: در این مدت یک هزار و 823 مورد مسمومیت دارویی و 456 مورد مسمومیت دارویی و محرک گزارش شده که بیشترین مسمومیت ها ناشی از مصرف متادون بوده است.

توکلی در خصوص مسمومیت با گاز مونوکسید کربن به آغاز فصل سرما اشاره کرد و افزود: از ابتدای سال تا پایان سال مرداد در این ماه 215 نفر بر اثر گاز مونوکسید کربن دچار مرگ خاموش شدند و با توجه به اینکه هم اکنون در آستانه فصل سرما هستیم، هموطنان توجه لازم را به این موضوع داشته باشند.

وی با اشاره به کاهش 41.6 درصدی مرگ و میر ناشی از مصرف مشروبات الکلی گفت: امسال 229 نفر بر اثر مصرف مشروبات الکلی جان خود را از دست دادند که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته 392 مورد است. سال گذشته 248 نفر و امسال 95 نفر فوت کردند.

مدیرکل امور آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور از افزایش 20 درصدی مرگ و میر ناشی از مصرف قرص برنج خبر داد و افزود: امسال 626 مورد مرگ ناشی از مصرف قرص برنج گزارش شد که نشان دهنده افزایش 20 درصدی است. نسبت به سال قبل و با احتساب فوت 518 نفر. ما درصدی از آمار هستیم.

وی با تاکید بر حذف قرص برنج از دسترسی عموم، خاطرنشان کرد: در بسیاری از کشورها با قرص برنج به عنوان سلاحی برخورد می شود که نباید در دسترس عموم قرار گیرد.

هشدار مسمومیت دارویی

مریم اخگری، رئیس آزمایشگاه های کنترل کیفی سازمان پزشکی قانونی کشور نیز با اشاره به هشدارهای لازم برای پیشگیری از مسمومیت، اظهار داشت: افراد در مواجهه با داروها و سمومی که برخی حاد و تصادفی و برخی دیگر مسموم هستند، مسموم می شوند. مسمومیت شغلی که در آن فرد به تدریج با یک ماده سمی تماس پیدا می کند.

وی در خصوص لزوم پیشگیری از مسمومیت دارویی گفت: هموطنان عزیز برای پیشگیری از مسمومیت دارویی داروها را از بسته بندی خارج نکنند. همچنین لازم است مواد شوینده را در ظروف اصلی خود قرار دهید و هرگز آنها را در ظروف ناشناخته قرار ندهید، مانند بطری های آب معدنی

اخگری با تاکید بر اینکه دارو و مواد شوینده نباید در اختیار کودکان قرار گیرد، افزود: در یک مورد گزارش شده که کودکی بر اثر استفاده از ضدیخ مسموم شده است.

رئیس کنترل کیفی آزمایشگاه های سازمان پزشکی قانونی کشور با هشدار نسبت به مسمومیت با گاز مونوکسید کربن خاطرنشان کرد: در ابتدای فصل نسبت به مسمومیت با گاز مونوکسید کربن هشدار می دهیم. اگر غلظت این گاز در محیط افزایش یابد، مسمومیت ایجاد می شود.

مسمومیت با مونوکسید کربن اغلب به صورت گروهی اتفاق می افتد

وی توصیه کرد: هنگام استفاده از بخاری ها قبل از روشن شدن این دستگاه ها لوله ها و اتصالات آنها بررسی شود تا مسدود نشده باشند. ضمناً اگر از بخاری استفاده می کنیم باید بخاری استاندارد باشد و همشهریان از قرار دادن لوله خروجی بخاری ها در سطل آب خودداری کنند زیرا این عمل منجر به سم زدایی نمی شود.

رئیس کنترل کیفی آزمایشگاه های سازمان پزشکی قانونی کشور خاطرنشان کرد: در بسیاری از موارد مرگ های دسته جمعی و گروهی مرتبط با مسمومیت با گاز مونوکسید کربن رخ می دهد و در این حوادث تعداد زیادی از اعضای خانواده مسموم می شوند و حوادث بسیار تلخی را در پی دارد.

وی همچنین موارد مسمومیت غذایی از جمله مصرف کنسروهای نپخته و آلودگی به سم بوتولینوم و همچنین مسمومیت با قارچ های سمی را به ویژه در فصل تغییر فصل و در بهار و پاییز به ویژه در غرب کشور برشمرد.

اخگری توصیه کرد: هموطنان حتما از قارچ خوراکی با تاییدیه بهداشتی استفاده کنند چرا که تشخیص ظاهری قارچ خوراکی از قارچ سمی امکان پذیر نیست.

رئیس کنترل کیفی آزمایشگاه های سازمان پزشکی قانونی کشور مسمومیت دارویی را اعلام کرد. یکی آنها یکی از شایع ترین مسمومیت ها در کشور هستند، گفت: مسمومیت با قرص برنج از این نوع است که در تولید این قرص از فسفید آلومینیوم و فسفید روی استفاده می شود که باعث مسمومیت می شود.

وی ادامه داد: مردم شمال کشور برای حفظ برنج خود از قرص های جایگزین مانند قرص سیر و نمک فشرده استفاده کنند. در یک مورد، یکی در شهرهای شمالی کشور از قرص برنج برای از بین بردن حشرات در انبار برنج استفاده می شد و از این فضا بدون رعایت نکات ایمنی برای پذیرایی از میهمانان استفاده می شد که متاسفانه منجر به مسمومیت و مرگ تعدادی از مهمانان شد.

اخگری نسبت به مصرف داروها بدون تجویز پزشک هشدار داد و گفت: باید توجه داشت داروهایی که اطرافیان به ما توصیه می کنند می تواند خطرناک باشد.

هم افزایی مواد مخدر و روانگردان منجر به مرگ می شود

وی افزود: جوانان از مصرف موادمخدر به ویژه مواد مخدر خودداری کنند چرا که در برخی موارد منجر به مرگ می شود. در برخی موارد، مواد مخدر و روانگردان ها می توانند اثر هم افزایی داشته و مصرف همزمان آنها منجر به مرگ شود.

رئیس آزمایشگاه های کنترل کیفی سازمان پزشکی قانونی کشور با بیان اینکه از اتانول در تولید مشروبات الکلی استفاده می شود، گفت: نوشیدنی های غیرمجاز با متانول درست می شود مسمومیت با متانول با تاخیر اتفاق می افتد و اغلب مصرف کنندگان این مشکل را در ابتدا تکذیب می کنند و با نزدیک شدن به مرحله نابینایی یا مرگ به مراکز درمانی روی گردانند.

اخگری تصریح کرد: 6 تا 8 ساعت پس از مصرف مشروبات الکلی غیر استاندارد حاوی متانول عوارض آنها مانند تاری دید، دوبینی و حالت تهوع ظاهر می شود و در صورت عدم مراجعه به مراکز درمانی منجر به نابینایی یا مرگ می شود.

رئیس کنترل کیفی آزمایشگاه های پزشکی قانونی کشور یادآور شد: همشهریان از مصرف همزمان داروها خودداری کنند و در صورت مصرف حتما با پزشک و داروساز مورد اعتماد خود مشورت کنند زیرا ممکن است دارویی که برای فرد تجویز می شود، نباشد. برای شخصی با شرایط مشابه کار کنید

وجود زیاد کورتیکواستروئیدها در داروهای بدنسازی

وی درباره مسمومیت با داروهای موجود در عطاری نیز گفت: داروهای گیاهی تابع شرایط و مقررات خاصی هستند و به عنوان داروی مکمل استفاده می شوند. بر اساس مطالعات، داروهای ترک اعتیاد گیاهی حاوی ترکیبات مخدر هستند که می تواند عواقب جبران ناپذیری داشته باشد. در این صورت باید از داروهای تایید شده استفاده کرد.

اخگری همچنین نسبت به مصرف مواد و داروهای بدنسازی به دلیل داشتن کورتون بسیار هشدار داد و افزود: این داروها به دلیل وجود کورتون باعث شفافیت پوست می شود و باعث می شود در صورت عدم وجود آن، مطلوبیت آن را در افراد تصور کنند.

مواد روانگردان از شیشه در کپسول آویشن

رئیس کنترل کیفی آزمایشگاه های سازمان پزشکی قانونی کشور درباره عوارض داروهایی که به منظور کاهش وزن به هموطنان تجویز می شود، گفت: در یک مورد پلیس داروهای کاهش وزن را به آزمایشگاه های این سازمان ارجاع داد و در این موارد. کپسول ها قرار گرفتند علاوه بر آویشن، مواد روانگردان شیشه ای نیز وجود دارد و این ماده به دلیل کاهش شدید اشتها که ایجاد می کند، می تواند نتایج موثری نیز داشته باشد، اما به شدت خطرناک هستند.

اخگری همچنین نسبت به مصرف مواد و داروهای بدنسازی به دلیل داشتن کورتون بسیار هشدار داد و افزود: این داروها به دلیل وجود کورتون باعث شفافیت پوست می شود و باعث می شود در صورت عدم وجود آن، مطلوبیت آن را در افراد تصور کنند.

رئیس کنترل کیفی آزمایشگاه های سازمان پزشکی قانونی کشور درباره عوارض داروهایی که به قصد کاهش وزن به هموطنان داده می شود، گفت: پلیس در یک مورد داروهای کاهش وزن را به آزمایشگاه های این سازمان ارجاع داده و در این کپسول ها قرار گرفتند علاوه بر آویشن، مواد شیشه‌ای روان‌گردان نیز وجود دارد و این ماده به دلیل کاهش شدید اشتهایی که ایجاد می‌کند، می‌تواند نتایج مؤثری نیز به همراه داشته باشد، اما بسیار خطرناک هستند.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما