دانستنی ها

همه چیز در مورد مه مغزی/این 8 خوراکی باعث مه مغزی می شوند

بعضی از افراد به‌طور مداوم احساس خستگی، حواس‌پرتی و تغییر خلق‌وخوی می‌کنند و گاهی دچار مشکل غیرقابل توضیحی می‌شوند که ممکن است به‌نوعی از «مه مغزی» مبتلا شده باشند.

مشکل در یادآوری، یادآوری و تمرکز پدیده ای است که به نام مه مغزی، سردرگمی یا مه ذهنی شناخته می شود. علل شایع مه مغزی شامل تجربه استرس یا غم و اندوه، التهاب، گذراندن دوره پیش از یائسگی (در زنان) و خستگی است، اما دلیل دیگری وجود دارد که کمتر قابل توجه است چرا این وضعیت رخ می دهد: غذاهای “مغذی” مصرف شده در رژیم غذایی می توانند باعث مه مغزی شوند. در مردم چرا می تواند باشد

به گزارش بازتاب آنلاین، یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از مواد مغذی ضروری و آنتی اکسیدان ها می تواند به حفظ سلامت مغز و بهبود عملکرد شناختی کمک کند. ماهی های روغنی، آجیل و غیره غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا 3 مانند برای بهبود توانایی های مغز مفید هستند. میوه ها و سبزیجات حاوی آنتی اکسیدان نیز از مغز در برابر استرس اکسیداتیو و مه مغزی محافظت می کنند. هیدراتاسیون همچنین نقش مهمی در جلوگیری از مه مغز دارد. زیرا کم آبی و مصرف ناکافی مایعات یکی از علل مشکلات شناختی است.

خوردن غذاهایی که اغلب آنتی اکسیدان ها و چربی های سالم مانند امگا 3 کمی دارند، در حالی که حاوی چربی های ترانس بیشتر، قندهای اضافه شده و کربوهیدرات های تصفیه شده هستند، باعث مه مغزی می شود. در زیر به برخی از این غذاها اشاره شده است. بهتر است مصرف آنها را محدود کنید:

غذاهای فوق العاده فرآوری شده

غذاهایی که فرآیندهای مختلفی را طی کرده اند و حاوی مواد افزودنی زیادی هستند، غذاهای فوق فرآوری شده محسوب می شوند. کیک، کلوچه، سوسیس، سوسیس، چیپس، پفک و غیره این محصولات اغلب سرشار از قند، چربی های ناسالم، سدیم هستند و اغلب حاوی مواد نگهدارنده، رنگ ها و طعم دهنده های مصنوعی هستند.

مه مغزی چیست؟ 8 خوراکی که باعث مه مغزی می شود

تحقیقات نشان می دهد که بین مصرف غذاهای بسیار فرآوری شده و زوال شناختی ارتباط وجود دارد. همچنین می دانیم که مصرف بیشتر این غذاها خطرات زیادی برای سلامتی به همراه دارد، بنابراین احتیاط در مصرف آن ها مفید است.

افزودنی تغذیه ای

افزودنی های غذایی موادی هستند که به مواد غذایی اضافه می شوند تا ماندگاری آنها را افزایش دهند یا رنگ یا طعم را اضافه کنند. تحقیقات نشان می دهد که برخی از افراد پس از خوردن غذاهای حاوی مواد افزودنی مانند مونوسدیم گلوتامات (MSG) و شیرین کننده های مصنوعی مانند آسپارتام دچار مه مغزی می شوند.

الکل

مه مغزی چیست؟ 8 خوراکی که باعث مه مغزی می شود

الکل به دلیل تأثیرات آن بر هیدراتاسیون و سیستم عصبی مرکزی، عامل اصلی ایجاد مه مغزی است. این کاهش هوشیاری نه تنها هنگام نوشیدن مشروبات الکلی محسوس خواهد بود، بلکه برای مدتی شاهد کاهش کارایی و توانایی مغز نیز خواهید بود. زیرا مصرف الکل بدن را کم آب می کند و عملکردهای شناختی را مختل می کند. اگر بعد از نوشیدن الکل احساس می کنید که دچار مه مغزی می شوید، بهتر است از نوشیدن این ماده خودداری کنید. شما می توانید با نوشیدن مایعات سالم و هیدراته ماندن قبل یا بعد از نوشیدن الکل، اثرات مه مغزی ناشی از الکل را کاهش دهید.

قند

مه مغزی چیست؟ 8 خوراکی که باعث مه مغزی می شود

قندها غذاهای بسیار فرآوری شده هستند و می توانند به میزان قابل توجهی در ایجاد مه مغزی نقش داشته باشند. مصرف مداوم قند باعث می شود که قند خون به طور ناگهانی بالا برود و به دلیل میزان بالای قند موجود در آن به شدت کاهش یابد. شکر منبع اصلی سوخت مغز است و اگر قند خون شما نوسان داشته باشد و خارج از محدوده طبیعی باشد، ممکن است دچار مه مغزی شوید.

غذاهای سرخ شده

مه مغزی چیست؟ 8 خوراکی که باعث مه مغزی می شود

غذاهای سرخ شده پرچرب، مانند سیب زمینی سرخ کرده یا مرغ سرخ شده، می توانند باعث ایجاد مه مغزی شوند. این غذاها اغلب دارای چربی و نمک زیاد و ارزش غذایی پایینی هستند. مصرف منظم غذاهای سرخ شده می تواند التهاب را در بدن افزایش دهد که عاملی در ایجاد مه مغزی است.

نوشیدنی بدون الکل

مه مغزی چیست؟ 8 خوراکی که باعث مه مغزی می شود

نوشابه ها به مه مغزی کمک می کنند. محتوای قند بالای بسیاری از نوشابه‌ها می‌تواند باعث افزایش سریع و سپس کاهش سطح قند خون شود و در نتیجه احساس کندی اغلب با مه مغزی همراه است. برای کاهش موارد مه مغزی و بهبود سلامت کلی مغز، توصیه می‌شود مصرف نوشابه را محدود کنید و از نوشیدنی‌های سالم‌تری مانند آب، چای گیاهی یا آب میوه‌های طبیعی استفاده کنید.

کافئین

مه مغزی چیست؟ 8 خوراکی که باعث مه مغزی می شود

کافئین موجود در نوشیدنی هایی مانند قهوه و چای در ایجاد مه مغزی موثر است. به طور متناقض، در حالی که مقادیر کم کافئین می تواند هوشیاری و تمرکز را افزایش دهد، مصرف بیش از حد آن به دلیل کم آبی و تحریک بیش از حد سیستم عصبی اثر معکوس دارد. مصرف زیاد کافئین اثر محرک آن را از بین می برد و باعث خستگی، سردرد و مه مغزی می شود.

کربوهیدرات های تصفیه شده

مه مغزی چیست؟ 8 خوراکی که باعث مه مغزی می شود

کربوهیدرات های تصفیه شده یا فرآوری شده محصولات غلاتی هستند که حالت طبیعی آنها به طور قابل توجهی تغییر کرده است. این اصلاح معمولاً شامل از بین بردن سبوس و جوانه، غلیظ ترین بخش های غلات از نظر مواد مغذی است. نمونه هایی از کربوهیدرات های تصفیه شده عبارتند از نان سفید و برنج سفید. غلات تصفیه شده همچنین به مه مغزی کمک می کنند و بر خلاف غذاهای غلات کامل باعث افزایش و کاهش سریع سطح قند خون می شوند. بدن به این نوسانات با ترشح هورمون هایی پاسخ می دهد که منجر به علائمی می شود که اغلب با مه مغزی همراه است. مانند سردرگمی، فراموشی و عدم تمرکز.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا