اخبار روز سینما

مهمترین اتفاقات و نقاط عطف کارنامه داریوش فازیایی از دهه 70 تا کنون به بهانه شروع سریال لالایی. نسخه جدید «عموپورنگ» برای نسل جدید.

سرانجام پس از سه سال غیبت داریوش فازیایی در تلویزیون، امروز دوشنبه 8 مردادماه سری جدید شخصیت محبوب آموپورنگ با نام «لالایی» روی پلتفرم فیلمو عرضه شد؛ سریالی با ساختاری جدید متفاوت از تمام کارهای قبلی این تیم. داریوش فازیایی از دهه 70 تا سال 1400 به طور مستمر در تلویزیون حضور داشت، اما او نیز مانند بسیاری از چهره های مطرحی که در سال های اخیر با تلویزیون قطع رابطه کرده اند، دو سالی است که فعالیت خود را در این رسانه متوقف کرده و اکنون تلویزیون خانگی را رها کرده است. شبکه

به گزارش بازتاب آنلاین، داریوش فازیایی از اواخر دهه 70 وارد تلویزیون شد اما از دهه 80 برای کودکان و نوجوانان شناخته شد و فعالیت هایش گسترش یافت. جفت جذابی با امیرمحمد متقیان تشکیل داد و با قالبی متفاوت از دیگر برنامه های کودک آن زمان پیش رفت. در دهه 90 این فعالیت ها جنبه های دیگری پیدا کرد. از سال 1373 مرحله جدیدی از فعالیت حرفه ای را با «محله گل و بلبل» آغاز کرد. مرحله پر چالش و پرمخاطره ای که در «بچه محل» ادامه یافت در «کلبه عموپورنگ» به اوج خود رسید. فازیایی حالا با سریال جدید «لالایی» فرم جدیدی را در شبکه نمایش خانگی تجربه می کند. به این بهانه فعالیت های مهم این شخصیت محبوب را مرور می کنیم.

ظهور در دهه 70 | زمانی که داریوش فضیایی در سال 1357 با برنامه پورنگ و تورنگ فعالیت خود را آغاز کرد و نام پورنگ را برگزید، هیچکس فکر نمی کرد که او آنقدر معروف شود و به دل مخاطبان فرزندانش بنشیند که برنامه نوروز 1400 او نیز باشد. بهترین برنامه نوروز برای کودکان. فضیا مانند بسیاری دیگر از سازندگان برنامه های کودک و نوجوان به میدان آمد و در دهه 70 برای اولین بار هنر خود را به نمایش گذاشت.

برنامه «عموپورنگ» در ابتدا به صورت نسخه ای از برنامه کودک پخش شد.

در دهه 80 با نام آموپورنگ معروف شد. | در سال 1981 بود که او عملا نام خود را به نام آموپورنگ تثبیت کرد. وی در زمستان 1361 در جریان زلزله بم به مناطق آسیب دیده سفر کرد و از آنجا به همراه بچه های زلزله زده برنامه خود را اجرا کرد. این حرکت مورد پسند عموم مردم قرار گرفت و از آن پس عموپورنگ به عنوان یک چهره محبوب به فعالیت خود ادامه داد. در دهه هشتاد برنامه های پورن همه در استودیو و با حضور بچه ها اجرا می شد. رفتارها و حرکات طنز او که از درونش جلوی دوربین و در ارتباط با بچه ها تراوش می کرد با رفتار دایی ها و خاله های دیگر در تلویزیون بسیار متفاوت بود و به همین دلیل خیلی بیشتر می درخشید. اگرچه منتقدان زیادی داشت (و هنوز هم دارد)، اما آهنگ های جذاب و سبک ایجاد شادی در بین کودکان به تثبیت بیشتر آن در ذهن کودکان و نوجوانان کمک کرد. «باغ دوستان عموپورنگ» و «ابر برنامه عموپورنگ» حال و هوای نمایش های چه-اگر را به سمت دیگری بردند. او به این نتیجه رسید که می تواند با نوآوری های مختلف علاقه زیادی ایجاد کند و بنابراین به آرامی شروع به تنوع بخشیدن به آیتم ها و اضافه کردن آیتم های نمایشی به برنامه کرد. در اواخر دهه 80، پورنگ یکی او یکی از محبوب ترین چهره های کودک و نوجوان تلویزیون بود.

داریوش فضیایی معروف به
«بالش ها» دومین تجربه خانگی «عمو پورنگ» است که نتوانست موفقیتی را برای او و گروهش به ارمغان بیاورد.

آغاز یک مرحله جدید در دهه 90 | در اوایل دهه 90 ساختار برنامه های آموپورنگ بیش از پیش تغییر کرد. فضیالی دامنه فعالیت خود را به شبکه سرگرمی خانگی نیز گسترش داد. او با «شبکه کودک عموپورنگ» شکست بزرگی داشت. او در این سریال با شخصیت های عروسکی همراه بود اما به دلیل ضعف این شخصیت ها و عدم علاقه به داستان دیده نشد. دومین تلاش او برای همکاری با شبکه خانگی در سریال «بالش ها» رخ داد. اگرچه بالش ها تاثیر بهتری نسبت به پشه بند بچه آموپورنگ داشتند اما باز هم شکست خوردند. مرحله جدید توانمندسازی فرضی در تلویزیون با «محله گل بلبل» رسید. او به سرپرستی احمد درویش علیپور ساختار کلی برنامه خود را تغییر داد و با دعوت از بازیگران مختلف، محله ای ساخت و در هر قسمت داستانی را پیش برد. اتفاق مهم بعدی در «بچه محل» افتاد. فضیایی در سال 1378 بار دیگر یک برنامه روی آنتن به سرپرستی احمد درویش علیپور کارگردانی کرد که مورد توجه بزرگسالان و کودکان و نوجوانان قرار گرفت.

داریوش فضیایی معروف به
«کلبه عمو پورنگ» جدیدترین کار تلویزیونی داریوش فزدیایی تا کنون است.

بازسازی در سال 1400 | در نوروز 1398 به دلیل شیوع کرونا، برنامه آموپورنگ در داخل استودیو ضبط شد و موفقیت چندانی نداشت، اما این تیم برای نوروز 1400 نوآوری کردند و «کلبه عموپورنگ» را با ساختاری کاملاً متفاوت از آنچه که داشتند ساختند. با تجربه در این مجموعه از شخصیت های غیرانسانی استفاده شده بود و به نظر می رسید آمو پورنگ قصد دارد دوباره به کودکان و نوجوانان بپردازد. اما با این شخصیت ها فضاسازی کرد و سوالاتی را مطرح کرد که کودکانه است. نبود. اگرچه از زمان ظهور برنامه بسیاری از بزرگترها آن را کودکانه می دانستند و در آن حضور نداشتند، اما مجموعه اتفاقات به گونه ای پیش رفت که همه گروه های سنی را درگیر خود کرد.

داریوش فضیایی معروف به
داریوش فضیایی در کنار عین الله ماریا در نمایی از سریال خانگی «لالایی»

شروع دوباره با یک لالایی در سال 1403 | بعد از «کلبه عموپورنگ»، گروه سازنده این برنامه با تلویزیون قطع رابطه کردند و دو سال گذشته خبری از «عموپورنگ» در تلویزیون نبود. نبود. تا بالاخره دوشنبه 29 مرداد اولین قسمت لالایی بر روی پلتفرم فیلمو منتشر شد. این سریال به کارگردانی احمد درویش علیپور و تهیه کنندگی پژمان لشکری ​​پور ساختاری متفاوت با آنچه در تلویزیون دیدیم دارد. در «لالایی» خبری از چیدمان یا وقوع حوادث در یک شهر خاص نیست و موقعیت ها در بستر فضای واقعی رخ می دهند. با این حال، بخش هایی از هر قسمت همچنان به موسیقی خاص آمپورنگ اختصاص دارد. در قسمت اول به غیر از داریوش فضیایی و امیرمحمد متقیان، گوهر خیراندیش، کمند امیرسلیمانی، سعید امیرسلیمانی و سپند امیرسلیمانی نیز حضور دارند. داستان از این قرار است که عموپورنگ و امیرمحمد مانند دو نابغه مشغول اختراع هستند و خیلی اتفاقی وارد زندگی یک زن ثروتمند می شوند. زنی با بازی گوهر خیراندیش عموپورنگ را با پسرش بهروز اشتباه می گیرد و این تغییر به محور اصلی داستان تبدیل می شود. ژانر بازی فرضی است و امیرمحمد با قبلی متفاوت است. آنها سعی کرده اند نقش های جدیدی را بر عهده بگیرند و سایه های جالبی برای خود انتخاب کنند. در حال حاضر تنها یک قسمت از سریال منتشر شده است و هنوز برای اظهار نظر در مورد کل اثر زود است. به زودی تحلیل مفصلی در مورد آن خواهیم نوشت.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا