اخبار روز

مهرجویی، نابغه سینما که به همراه همسرش به قتل رسید/از گاو تا لامینور

مهسا بهادری: اهالی سینما، هنردوستان و همه کسانی که جلوی تلویزیون نشستند یا به سینما رفتند این دو هفته خبر خیلی خوبی نشنیده اند. ابتدا خبر درگذشت فردوس کاویانی منتشر شد، همچنین به دلیل بیماری پارکینسون، چند روز بعد خبر فوت آتیلا پسیانی بر اثر سرطان در فرانسه منتشر شد. هنوز ۷۲ ساعت از تشییع پیکر این هنرمند نگذشته بود که خبری بسیار جدی جامعه هنری و مردم ایران را در شوک فرو برد و آن درگذشت داریوش مهرجویی و همسرش بود.

مرگ یا نه؛ محمدمهدی عسگرپور، رئیس خانه سینما در گفت وگویی قتل داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی فر در منزلشان در کرج را تایید کرد.

این خبر با تماس با یکی از دوربین داران حاضر در صحنه تایید شد.

با پیگیری های انجام شده این حادثه در زیبادشت مشکین آباد رخ داد و دختر داریوش مهرجویی موضوع را به پلیس اطلاع داد. به گزارش خبرنگار ایسنا به نقل از پلیس، ماجرای برنامه ریزی شده سربری در فضای مجازی نیز صحت ندارد. سردار هداوند، فرمانده انتظامی استان البرز اعلام کرد: شواهد حاکی از آن است که این قتل به دلیل جراحات ناشی از سلاح سرد در ناحیه گردن و اعضای بدن صورت گرفته است.

جزئیات بیشتر درباره این حادثه، عاملان آن و انگیزه آنها هنوز به طور رسمی منتشر نشده است.

بعید نیست که این دو نفر مورد حمله قرار گرفته باشند چرا که دقیقا شب قبل از این حادثه وحیده محمدی فر همسر داریوش مهرجویی پیامی درباره تهدید با چاقو منتشر کرده بود و نوشته بود: امشب ساعت 8 فاجعه بود. . .. به جان آمدم که شام ​​چی درست کنم، همسرم خواب بود. … مونا بیرون … خانه در سکوت

دیدم که سگ من چیلی واقعا بد پارس می کند. خطر را احساس کردم و بلافاصله در آشپزخانه را قفل کردم. بعد چیلی را در ورودی خانه دیدم و خیلی عصبانی شد…

راه افتادم دیدم یه نفر پشت شیشه ی مات پنجره چسبیده به در… اولش فکر کردم شوخیه… گفتم کی هستی؟… نگفت هی! “اما “چه کسی”. هستی؟… حرف زشتی زد و ناگهان از پشت چاقو زد. سایه روشن و مات پنجره رو نشونم داد… گفتم الان زنگ میزنم.

هیچ چیز لهجه ایرانی نداشت.

بلافاصله با حراست شهرک تماس گرفتم… رسیدم اما گروه فرار کرده بودند…

اما او مرا با چاقو تهدید کرد

چند بار دزدیده بودیم… از گوشی گرفته تا لپ تاپ و البته دو قنطورس با نام و عکس داریوش مهرجویی و بهرام رادان برای پروژه قنطورس دو چند سال پیش… اینجا خرید را اعلام می کنم و فروش آنها دو قنطورس غیرقانونی و دزد…

بچه ها هیچی اما من… همسر داریوش مهرجویی پیشکسوت هنر کشور. آیا باید توسط یک غریبه با چاقو تهدید شوم؟؟؟؟ بعد میگی نژاد پرستی؟ آیا در حال برنامه ریزی برای یک کمپین هستید؟ … دامان تو را هم اشغال خواهد کرد.

من از دولت می خواهم که به ما کمک کند … زیرا به نظر می رسد آنها به هیچ چیز در این شهر اهمیت نمی دهند ، بنابراین کاری نمی توانند انجام دهند.

رنگ من هنوز همان گچ است…اما از پسش برآمدم.

این اتفاق شوک شدیدی در سینمای ایران ایجاد کرد. به گفته پلیس این حادثه بین ساعت 20:30 تا 22 رخ داده است.

مهرجویی و موج جدید سینما

در هفده سالگی به سینما علاقه مند شد و برای درک بهتر فیلم های آن زمان به یادگیری زبان انگلیسی پرداخت.

تحصیلات مقدماتی خود را در تهران به پایان رساند و یک سال مدیر هتل آتلانتیک شد. در بیست سالگی برای ادامه تحصیل به کالیفرنیا رفت. او ابتدا به تحصیل در رشته سینما روی آورد، اما خیلی زود سینما را رها کرد و به تحصیل در رشته فلسفه پرداخت. در سال 1344 در سن هفده سالگی پس از دانشگاه به سینما علاقه مند شد و برای درک بهتر فیلم های آن زمان به یادگیری زبان انگلیسی پرداخت. تحصیلات مقدماتی خود را در تهران به پایان رساند و یک سال مدیر هتل آتلانتیک شد. در بیست سالگی برای ادامه تحصیل به کالیفرنیا رفت. او ابتدا به تحصیل در رشته سینما روی آورد، اما خیلی زود سینما را رها کرد و به تحصیل در رشته فلسفه پرداخت. در سال 1344 از دانشگاه UCLA لیسانس فلسفه گرفت.

در همان سال سردبیر پارس ریویو در لس آنجلس شد و سال بعد به تهران آمد و اولین فیلم خود به نام الماس 33 را در سال 1346 ساخت که بسیار پرهزینه بود. این فیلم در 5 بهمن در سال 1346 در تهران راه اندازی شد و میانگین فروش را به ثبت رساند. به دلیل هزینه های بالای تولید، یک شکست تجاری در نظر گرفته شد و توجه منتقدان را به خود جلب نکرد.

در سال 1348 با همکاری غلامحسین ساعدی فیلمنامه گاو را بر اساس یکی از داستان های کوتاه مجموعه سوگواره بیل ساعدی نوشت و فیلمبرداری کرد. این فیلم برنده جوایز بسیاری در جشنواره های بین المللی شد. او در رشته فلسفه لیسانس گرفت. در همان سال سردبیر نشریه پاریس ریویو در لس آنجلس شد و سال بعد به تهران آمد و اولین فیلم خود به نام الماس 33 را در سال 1346 ساخت که بسیار پرهزینه بود.

این فیلم در 5 بهمن این فیلم در سال 1346 در تهران اکران شد و به فروش متوسطی دست یافت. با این حال، به دلیل هزینه های بالای تولید، یک شکست تجاری تلقی شد و توجه منتقدان را به خود جلب نکرد. ساعدی نوشت و فیلم گرفت. این فیلم برنده جوایز بسیاری در جشنواره های بین المللی شد.

فیلمبرداری فیلم «گاو» در سال‌های پایانی دهه چهل، سینمای ایران را که تا آن زمان حضور ضعیفی در جشنواره‌های بین‌المللی داشت، به‌عنوان فیلمی متفکر و قابل احترام در معرض دید منتقدان جهانی قرار داد.

بیشتر بخوانید:

خبر تلخ/ داریوش مهرجویی و همسرش به قتل رسیدند

تیغ سانسور بر گردن فیلم های مهرجویی

«بیشتر فیلم‌های مهرجویی ناخودآگاه با تیغ دردناک سانسور مواجه شده‌اند.» او احتمالاً تنها فیلمسازی است که فیلم‌هایش قبل و بعد از انقلاب توقیف شده است.

مجموع سال‌هایی که برخی از فیلم‌های مهرجویی توقیف شدند، حدود 25 سال است، اما در همه آن‌ها درد توقیف «قرن» بیش از بقیه به دل او ماند و هنوز هم می‌توان حسرت و حسرت را حس کرد. درد در کلمات او

داریوش مهرجویی متولد 1318 یکی از کارگردانان موج نو سینمای ایران است که ساخت فیلم های مطرحی چون هامون، دایره مینا، گاو، اجاره نشینان، سارا، پری، لیلا، مهمان مامان و سنتوری را در کارنامه دارد.

خود مهرجویی در گفتگو با ماجرا آذر 1400 و قبل از انتشار، لامینور درباره این داستان می گوید: «این روزها دارم خاطراتم را می نویسم، درباره اتفاقاتی که برای فیلم هایم افتاده است درباره موضوعات زیادی صحبت می کنم، اما امیدوارم اوضاع بهتر شود، سانسور کم شود و این کار را نمی کنند. بس کن.» فیلمسازان. متأسفانه اجازه می دهند فیلمی تا این جا پیش برود، وارد جشنواره شود، جایزه بگیرد، با آن ژست بگیرد، اما شب اکرانش را ممنوع می کنند. اگر می‌خواهند جلوی کاری را بگیرند، بهتر است وقتی برای اولین بار فیلمنامه را می‌خوانند، آن را بگویند، نه وقتی که خیلی جلو رفتی و پول زیادی خرج کردی.

آخرین فیلم او «لمینور» بود که در سال 2018 ساخته شد و در سال 1401 در سینماها اکران شد.

245245

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا