اخبار روز

مهربانی های کوچک اما ماندگار! / نگاهی به تصویر مهربانی های کوچک!

مهربانی یک اصل اساسی است که امروزه بیش از هر زمان دیگری به آن نیاز داریم در ادامه بسیاری از نمونه هایی مهربانی که در فضای مجازی وایرال شده است را مشاهده می‌کنید.

اثر مهربانی هر چند اندک باشد ماندگار  است. آیا دیده اید که برخی از اعمال و رفتارهای ساده می تواند روز مردم را تغییر دهد و به آن “لحظه های خوب” می گویند؟ بی جهت نیست که شاعر می گوید: «عشق خار گل می کند/ عشق سرکه گل می کند» همین مهربانی های کوچک است که دنیای تلخ و خسته اطراف ما را قابل تحمل و حتی شیرین تر می کند و به هر یک می بخشد. ما بتوانیم برای ادامه زندگی انرژی پس بدهیم. شاید این مهربانی‌ها زمان و هزینه زیادی از ما نگیرد، اما این واقعیت که ما می‌توانیم به احساس همدلی و نوع دوستی در یکدیگر ادامه دهیم، به این معنی است که ما هنوز زنده‌ایم و انسانیت در حال حرکت است. بخشی از این مهربانی های کوچکی که در گوشه و کنار کشور اتفاق افتاده را همراه با توضیح آنها در این خبر گردآوری کرده ایم، به امید اینکه بار دیگر به قول شاعر: تو یکی نه‌ای هزاری تو چراغ خود برافروز. که یکی چراغ روشن ز هزار مرده بهتر.

یکی برای همه، همه برای یکی

پیرمرد با یک سبد پر از لیمو در پشت موتورسیکلت خود در چهارراه رانندگی کرد. سبد ناخواسته وسط چهارراه رها شد و تمام لیموها در خیابان پخش شد. پیرمرد نتوانست تمام لیموها را جمع کند و چراغ راهنمایی هم رنگش عوض شد. مردم بیکار ننشستند و دسته دسته به او کمک کردند تا لیموهایش را جمع کند و دوباره در جعبه بگذارد. از زمان های قدیم گفته اند که یک دست صدا ندارد.

استفاده از آب خنک و کولر

مهربانی های کوچک حال آدم را بهتر می کند/ تصویری از مهربانی هایی که این روزها در کشور می بینیمتابستان امسال گرمای هوا همه را آزار می داد به طوری که وقتی برای انجام کاری بیرون می روید می خواهید چند ثانیه زیر باد کولر قرار بگیرید. صاحب مهربان این مغازه در شهر کاشان روی کاغذی که به ویترین مغازه چسبانده نوشته است: «سلام! اگر خیلی گرمتان است و ممکن است گرمازده شوید، می توانید چند دقیقه در نمایشگاه استراحت کنید. کولر روشن است آب سرد هم داریم. بیخود نیست که سهراب سپهری می گوید: زندگی خالی نیست:
مهربانی هست، سیب هست، ایمان هست.
آری
تا شقایق هست، زندگی باید کرد.

ونک پاسداران با شربت آبلیمو

مهربانی های کوچک حال آدم را بهتر می کند/ تصویری از مهربانی هایی که این روزها در کشور می بینیماو راننده ای است که سال هاست در مسیر پاسداران – ونک تهران رانندگی می کند. هوا بسیار گرم است و هر مسافری که سوار می شود یک کلمن در صندلی عقب می بیند تا مسافر خسته و تشنه دهان خود را با آن خیس کند. اگر بپرسید چرا؟ می گوید یک نفر کمتر سوار می کنم و کلمن شربت و یخ می گذارم پشت، تا هر کس تشنه بود بخورد.

شکلات مخصوص کودکان است

مهربانی های کوچک حال آدم را بهتر می کند/ تصویری از مهربانی هایی که این روزها در کشور می بینیمخیلی از بچه ها دوست دارند وقتی با مادرشان وارد مغازه می شوند یک تکه شکلات در دهانشان بگذارند. یکی از خواربارفروشی‌های تهران برای آرامش خاطر والدین روی راهروی شکلات‌ها عبارت «از دست زدن و برداشتن بچه‌ها جلوگیری نکنید» گذاشته و به این ترتیب از بچه‌های مشتریان با شکلات پذیرایی می‌شود.

پارتی کوچولو با پاکبان

مهربانی های کوچک حال آدم را بهتر می کند/ تصویری از مهربانی هایی که این روزها در کشور می بینیممرداد سال 1401 است. در یک غروب تابستانی، دو خانواده دو نفره برای صرف شام بیرون از رستوران دور هم جمع شدند. نفر پنجمی که کنارشان غذا می خورد پاکبان یونیفرم سبز فسفری است که سر سفره آنها مهمان است.

پارکینگ اما با شماره!

مهربانی های کوچک حال آدم را بهتر می کند/ تصویری از مهربانی هایی که این روزها در کشور می بینیمپارک در برخی از خیابان های شلوغ شهر همیشه مشکل ساز است، بنابراین تنها جای پارک ممکن در جلوی خانه و پارکینگ ساکنان است. جایی که خیلی ها پشت در خانه شان می نویسند «پارک کردن مساوی است با پنچر شدن لاستیک»، «پارک نکن» و… یکی دیگر کنار تابلوی پارک ممنوع نوشته است. او از دیگران خواست که اگر پارکینگ اجباری است جلوی خانه‌شان پارک کنند و شماره تلفن خود را بگذارند.

مالک محترم! صبور باش!

مهربانی های کوچک حال آدم را بهتر می کند/ تصویری از مهربانی هایی که این روزها در کشور می بینیم“صاحب عزیز حق با شماست، اما با مستأجر خود مدارا کنید. خداوند جبار است و حتما جبران خواهد کرد.» این متن بر روی کاغذ A4 چاپ شده و پشت شیشه ای بنگاه املاک چسبانده شده است. ممکن است بگویید این فقط یک توصیه است، اما چه کسی می داند که چه تعداد از صاحبخانه ها با این توصیه آرام شده اند؟ همچنین می گوید: برای این نمایشگاه تمدید قرارداد رایگان است.

قوری جهیزیه برای نان!

مهربانی های کوچک حال آدم را بهتر می کند/ تصویری از مهربانی هایی که این روزها در کشور می بینیممی توانی به جای پول این قوری (جهیزیه) را بگیری و به من نان بدهی؟ شاطر قبول می کند، نان هایی به او می دهد و می گوید: «این (دیگ) را هم بگیر، دوباره به تو بدهم؟ اگه میخوای چیزی بخری بهت پول میدم. لبخندی بر لبان پیرزن نقش می بندد و می گوید: نه… نه… چه خوب که جوانی ات را دیدی.

من هم سایه ات می شوم!

مهربانی های کوچک حال آدم را بهتر می کند/ تصویری از مهربانی هایی که این روزها در کشور می بینیمرهگذری در حال عبور بود که پیرمرد را دید. ابتدا پلاستیک را از دست پیرمرد گرفت. سپس از تکه ای از آکاستر که در دست داشت برای او چتر کوچکی ساخت. قدم هایش را با پیرمرد هماهنگ کرد و اینطور شد که چند دقیقه راه رفتند و صحبت کردند. یک رویداد حساب شده و دوستانه در خیابان ارشاد مشهد.

خیس نشو کوچولو

مهربانی های کوچک حال آدم را بهتر می کند/ تصویری از مهربانی هایی که این روزها در کشور می بینیمکودکی در هوای بارانی چتر خود را نگه می دارد و برای دقایقی آن را روی سر موجود کوچکی می گیرد که درمانده به او نگاه می کند. واقعا اگر مهربانی یک تصویر بود شاید همچین اتفاقی می افتاد. شاید در دلش همین طور که چتر را روی گربه گرفته، می گوید: «بیا زیر چتر!» خیس نشو کوچولو. این نشان می دهد که بچه ها مهربانی را می بینند و یاد می گیرند. دنیا به خاطر مهربانی این مردم زیباست.

با من اشاره کن

مهربانی های کوچک حال آدم را بهتر می کند/ تصویری از مهربانی هایی که این روزها در کشور می بینیمشاید در میانه راه دچار خرابی ماشین یا پنچر شدن لاستیک شده باشید. در این صورت، یا می دانید که چگونه لاستیک پنچر شده را تعمیر کنید یا نمی دانید. اگر به دسته دوم تعلق داشته باشید، خیلی سخت خواهد بود. کاربری که این عکس را منتشر کرده است در توضیح این حادثه نوشت: لاستیکم وسط اتوبان ترکید و در همین لحظه پیک موتورسیکلت ایستاد و گفت: خواهرم این به تو ربطی ندارد برو برو. زیر آفتاب و وقتی هوا خیلی گرم بود، پنجره را بست. به ایشان گفتم آقا لطفا شماره کارتتان را بدهید تا مبلغی را به عنوان تشکر برایتان ارسال کنم. تو این گرما زحمت کشیدی گفت: «خانم، انگار برای خواهرم این کار را کردم.» حالا جلوی من رانندگی کن ببین مشکلی هست یا نه.

پول نداشتی، کالای مورد نظرت رو بدار

مهربانی های کوچک حال آدم را بهتر می کند/ تصویری از مهربانی هایی که این روزها در کشور می بینیمدر بیمارستان یکی مشغول است، یکی منتظر بهبودی بیمارش است و دیگری ممکن است پر از اضطراب باشد. در چنین مواقعی مهربانی سختی را قابل تحمل می کند. در متنی که روی شیشه بوفه بیمارستان ولیعصر بهبهان چسبانده شده است، آمده است: «اگر به کالا یا ابزاری نیاز دارید که در این بوفه موجود است، اما توانایی خرید آن را ندارید، کافی است وارد شوید، آن را بردارید و از آن استفاده کنید. نگران مبلغ نباش.  دعای تو برای من کافی است.»

اگر پول ندارید باز هم می توانید انسان باشید

مهربانی های کوچک حال آدم را بهتر می کند/ تصویری از مهربانی هایی که این روزها در کشور می بینیماین مرد را امروز در یکی از خیابان های کرمانشاه دیدم. معلوم بود که کارتن خواب است، اما رفته بود یک بطری شیر برای بچه گربه بی مادر بخرد. “امروز من مطمئن هستم که شرافت و انسانیت از دل می آید نه از پول.” بله. خوب است که به هر نحوی مهربان باشیم، از جمله نسبت به طبیعت و حیوانات.

گفتگوی کوتاه و مردانه

مهربانی های کوچک حال آدم را بهتر می کند/ تصویری از مهربانی هایی که این روزها در کشور می بینیمسربازان روزهای زیادی را در دلتنگی خانواده خود می گذرانند. این تصویر در نوع خود دوستانه است. در توضیح این عکس آمده است: «صبح دو سرباز پای غم یک کودک کار می نشینند!» چقدر دیدنشان حال خوب کن است. رفقا با هم فامیلیم…» شاید یک مکالمه کوتاه بچه را التیام ندهد، اما حتما او را آرام کرده است.

در سایه مهربانی آرام بگیر!

مهربانی های کوچک حال آدم را بهتر می کند/ تصویری از مهربانی هایی که این روزها در کشور می بینیمروحیه و مهربانی راننده وسیله نقلیه سنگین همیشه مثال زدنی است. این تصویر مربوط به ویدئویی است که راننده یک وسیله نقلیه سنگین را نشان می‌دهد که شب‌ها برای استراحت در کنار جاده توقف می‌کند و صبح دوباره به حرکت در می‌آید. صبح که از خواب بیدار می شود و خانواده ای را می بیند که زیر سایه ماشینش می خوابند، دو ساعت دیگر منتظر می ماند تا آفتاب اذیتشان نکند.

کسب و کار خود را شروع کنید

مهربانی های کوچک حال آدم را بهتر می کند/ تصویری از مهربانی هایی که این روزها در کشور می بینیممهربانی فقط به صحنه های روزمره در شهر محدود نمی شود. “سلام. من می خواهم هر زمان که تجارت شما راه اندازی شد مقداری از شما خرید کنم.” این پیامی است از طرف شخصی به صاحب فروشگاه اینترنتی که هنوز کار خود را شروع نکرده است. ترکیبی از اعتماد و دوستی نسبت به همنوعان در فضای مجازی که فروشنده و شیوه عمل او را نمی شناسد نیز بی قید و شرط، نشانه خوش قلبی است.

کرایه نداری برو حلالت.

مهربانی های کوچک حال آدم را بهتر می کند/ تصویری از مهربانی هایی که این روزها در کشور می بینیمهر از چند گاهی در تصاویر تاکسی هایی که در اینترنت دست به دست می شود عباراتی مانند «کرایه برای نیازمندان رایگان است» را می بینیم. این تاکسی هم با ژست اینجوری یه یادداشت جلوی ماشینش گذاشت و نوشت: کرایه نداری برو حلال نگو ندارم از اینجا میگیم به این راننده: «دمت گرم!» تو مشتی هستی.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا