اخبار روز

مهاجرت به سوپرمارکتی‌ها رسید

توجه: این خبر با عنوان : مهاجرت به سوپرمارکتی‌ها رسید
که اکنون درحال مطالعه آن هستید به نقل از رسانه اقتصاد نوشته شده است

پی ام آپلود- «سوپر مارکت ۵۰ متری با حدود ۲ میلیارد تومان جنس و مشتریخور بالا. فروش ۷ میلیارد تومان.” از این آگهی‌ها در اطراف بازار تهران و مناطق مرکزی زیاد است. بررسی میدانی هم‌میهن نشان می‌دهد که این روزها مهاجرت فعالان بازار مواد غذایی به سایر کسب‌وکارها افزایش می‌یابد. یکی از مواد غذایی که عمده فروش چای و قند و شکر است، در این رابطه گفت: «خیل از دوستان من جنس‌هاشون رو فروختن و از ایران رفتن. می‌گفتن اینجا نمی‌شه کاسبی کرد.

تا جنس‌هاشون رو می‌فروختن، کالا دوباره گرون می‌شد و اونا عملا ضرر می‌کردن. من نمی‌تونم از ایران برم. والله اونایی که وضعیتشون بد نیست.» مهاجرت فعالان بازار مواد غذایی و سوپرمارکت‌ها فقط به خارج از کشور نیست. بسیاری از سوپرمارکت‌داران، مغازه‌های خود را می‌فروشند و شغل خود را تغییر می‌دهند.

بررسی میدانی نشان می‌دهد که برخی از تجار از ترس از دست دادن سرمایه با زارهای سوداگری پناه برده‌اند. این روزها در بازار گروه‌های چندنفره از فعالان بازار مواد غذایی به‌وجود آمدند و فعالان در این گروه‌ها به سرمایه‌گذاری در بازارهایی، چون طلا، دلار، بورس و حتی ارز دیجیتال می‌پردازند.


بیشتر بخوانید: سوداگری در بازار مواد غذایی تهران و روند ده ساله تورم خوراکی ها ا


یکی از سوپرمارکت‌دارانی که واحد تجاری خود را با تمام کالاهایش برای فروش گذاشته شده می‌گوید: «من هر روز ساعت ۷ صبح مغازه رو باز می‌کنم و تا آخر شب دارم مغازه رو می‌چرخ ونم، اما درآمد خوبم نیست. هر بار که می‌خواهم جنس بخرم باید کلی بیشتر پول بدم. الان چند وقته که می‌خواهم مغازه را بفروشم و برای همین به‌جای اینکه جنس بخرم دل ار می‌خرم. خیلی بیشتر خرید جنس سود کردم و میخوام بفروشم بفروشم سرمایه گذاری کنم. »

این روزها اگر در دیوار، فروش سوپرمارکت را با انبوهی از آگهی‌های فروش سوپرمارکت می‌شوئید. یک آگهی در دیوار با توضیحات زیر منتشر شده است: «۳۵ متر سوپرمارکت با همه جنس و وازم فروخته می‌شود. این واحد تجاری با خودرو و ملک در مناطق ۴ و ۵ هم معاوضه می‌شود.» آگهی‌های دیوار و تماس با کسانی که در دیوار آگهی فروش سوپرمارکت گذاشته‌اند نشان می‌دهند که این افراد قصد تغییر شغل و سرمایه‌گذاری در سایر بازارها را دارند.

یکی دیگر از آگهی‌دهندگان در پاسخ به خبرنگار هم‌میهن گفت: «من قیمت رو پایین گذاشتم، چون می‌خوام سریع بفروشم. سوپرمارکت از بالای ۱۵ سال سابقه دارد و مشتری‌خورش عالیه، اما من می‌خواهم شغلم رو ت غییر بدم.» بسیاری از کسانی که واحدهای تجاری خود را برای فروش گذاشته اند قصد سرمایه گذاری در سایر بازارها با کسب درآمد از فروش واحد تجاری خود را دارند. تماس‌ها با مالکان سوپرمارکت‌های آگهی‌شده در دیوار نشان می‌دهد که بسیاری از فروشندگان واحد تجاری خود را با ملک، خودرو حتی طلا معاوضه می‌کنند.
از سه ماه پیش مهم از کالاهای اساسی از جمله چای، شکر و تخممرغ افزای ش قیمت چشمگیری داشته است. بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که چای کلکته باروتی در بازار به قیمت 215 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم می‌شود و این فروخته‌است که همین چای تا قبل از عید حدود 110 هزار تومان قیمت داشت. مرغ به کیلویی ۸۵ هزار تومان رسیده و برنج ایرانی بین ۹۰ تا ۱۴۰ هزار تومان م عامل می‌شود.

شکر هم به صورت عمده فروشی حدود ۲۴ هزار تومان قیمت دارد، اما به‌صورت خرده‌فر وشی حدود ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان می‌شود. همین چند روز پیش اخبار زیادی در رابطه با نایاب شدن شکر منتشر شد و همین موضوع به افزایش قیمت شکر افزایش یافت.

بررسی آمارهای ۱۰ساله بانک مرکزی از روند تورم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها نشان می‌دهد که در سال ۹۲ تورم حدود ۴۱ درصد بوده است، اما در سال‌های ۹۳، ۹۴ و ۹۵ تورم خوراکی‌ها به زیر ۱۰درصد می‌رسند و بسیاری از افراد عقیده دارند که کاهش می‌دهند. ورم به دلیل امضای برجام و بهبود سیاست خارجی بوده است. از سال ۹۶ روند تورم خوراکی‌ها دوباره شروع شد و در این سال تورم خوراکی به ۹/۱۳ درصد رسید. سال ۹۷ تورم خوراکی‌ها دوباره به بالای ۴۵ درصد رسید و در سال ۹۸ این عدد به بالای ۵۰ درصد رسید. سال ۹۹ هم تورم خوراکی‌ها ادامه داشت و به ۵۵ درصد رسید.

تورم خوراکی در سال ۱۴۰۰ در محدوده ۵۰ درصد ماندگاری و طبق آمار بانک مرکز ی تورم خوراکی‌ها در سال ۱۴۰۱ تا بهمن‌ماه به ۶۷ درصد رسیده است. از بهمن ۱۴۰۱ به بعد از آمارهای تورم مرکز آمار منتشر نشد و بسیاری از چیزهای عقیده دارند که از آن زمان تا به امروز مواد غذایی حداقل ۵۰ درصد است. روند رشد قیمت اقلام غذایی بر میزان مصرف اثر گذاشته و سود صاحبان فروشگاه‌ها را کاهش داده است.

منبع: هم میهن

تحریریه بازتاب آنلاین

من امیر هستم از کرمان و خیلی خوشحالم که میتونم از طریق بازتاب آنلاین صدای رسای اخبار ایران و جهان باشم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا