اخبار روز

مناظره داغ بین کاندیداهای حوزه اقتصاد/نظرات مردم حاضر در انتخابات؛ از تحریم تا نفت

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری 1403 عصر امروز با حضور محمدباقر قالیباف، مسعود مزکیان، سعید جلیلی، امیرحسین قاضی زاده هاشمی، علیرضا زاکانی و مصطفی پورمحمدی برگزار شد.

قاضی زاده هاشمی: مردم از وعده ها خسته شده اند

امیرحسین قاضی زاده هاشمی به عنوان اولین شرکت کننده در این میزگرد گفت: یاد و خاطره شهید رئیسی را گرامی می داریم و به عنوان عضوی از تیم وی تصمیم گرفتم راهی را که وی انتخاب کرده بود ادامه دهم. در ابتدا یک صحبت متقابل درباره برادرانم و یک یادداشت برای خودم دارم.

کاندیدای ریاست جمهوری گفت: همه عزیزان سابقه خدمت دارند و در دولت بوده اند و سابقه دارند. ما نباید به گذشته برگردیم و از گذشته انتقاد کنیم. ما باید جایگاه خود را بدانیم. مردم از وعده ها خسته شده اند و باید بگوییم کارمان را چگونه و با چه تیمی انجام می دهیم. قانون برنامه هفتم را چگونه اجرا خواهیم کرد؟ سابقه کاری او این اقدامات را نشان می دهد.

وی ادامه داد: اگر نتوانیم به وعده های خود عمل کنیم مردم از پای صندوق های رای عصبانی می شوند. برای رشد اقتصادی 8 درصدی باید بین 200 تا 250 میلیون دلار سرمایه گذاری کنیم. جدی ترین کار ما در قانون مبارزه هدفمند با یارانه هایی است که به درستی انجام نشده است.

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: ما به بخش خصوصی اعتماد نکردیم. باید کاری کنیم که بخش خصوصی به عنوان یک شریک استراتژیک به ما کمک کند و بتوانیم شوک های ارزی را کاهش دهیم.

قالیباف: رئیس جمهور باید به رشد اقتصادی و پروژه های بزرگ توجه کند

قالیباف به عنوان دومین کاندیدای این مناظره انتخاباتی اظهار داشت: انتخابات فرصت مغتنمی برای هر یک از مردم عزیز ایران است تا آینده خود، فرزندانشان و ایران عزیزمان را رقم بزنند.

کاندیدای ریاست جمهوری گفت: رئیس جمهور وظایف سنگینی دارد، بنابراین انتخاب شما در این مقطع مهم است. یکی توجه به اقتصاد به ویژه کارگران، مستضعفین، کادر پرستاری، بیماران، کمیته امداد و بهزیستی و کسانی که حقوق ثابت دارند و رنج می برند، از وظایف رئیس جمهور است.

وی ادامه داد: امروزه مستمری بگیران و ایثارگران خدمات کشوری و لشکری ​​با مشکل مواجه هستند. ما در دهه نود مشکلات زیادی داشتیم. رشد اقتصادی یک درصد و رشد نقدینگی 26 درصد داشتیم. دوره کرونا داشتیم. در این شرایط زنان ما سرپرستی همه بچه ها را بر عهده داشتند و نان آور خانه هم بودند، حالا وقت جبران این است.

قالیباف تصریح کرد: برنامه هفتم کار مشترک دولت سیزدهم و مجلس یازدهم است و باید آن را اجرا کنیم. رئیس جمهور باید به رشد اقتصادی و پروژه های بزرگ توجه کند. ما باید سد این حرکت را بشکنیم و با تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف به کار دولت رئیس جمهور ادامه دهیم.

وی ادامه داد: اتلاف پول امروز 3.5 برابر منابع ماست. در دولت خدمت و پیشرفت با حضور شما و سرمایه گذاران شما اقتصاد قوی برای حفظ حقوق مردم متناسب با تورم خواهیم داشت. سرمایه گذاران و عموم مردم باید از رشد اقتصادی بهره مند شوند.

پزشکان: ارتباط با کشورهای دنیا یکی از ضروریات ماست

مسعود بیزیکیان در ادامه مناظره اظهار داشت: اگر نتوانیم انسجام درونی را حفظ کنیم هر چقدر هم برنامه بنویسیم اجرا نمی شود. برنامه مکتوب شامل 26 فصل است. دولت آینده باید 26 فصل برنامه ریزی کند.

این پزشکان افزودند: بدون ارتباط و باز شدن مرزها و ارتباط با دنیا نمی توان به رشد اقتصادی 8 درصدی دست یافت. ما سالانه 200 میلیارد دلار نیاز داریم. دریافت این پول بدون ارتباط با دنیا غیرممکن است، بنابراین ارتباط با کشورهای دنیا یکی از ضروریات ماست.

کاندیدای ریاست جمهوری گفت: تهیه کنندگان نگران نباشند فردا چه بلایی سرشان می آید و باید آزادی عمل داشته باشند. باید دست طبقه تولیدکننده را باز بگذاریم.

جلیلی: ایران امروز می تواند یک جهش داشته باشد

جلیلی نیز در ادامه پخش گفت: عید سعید غدیر خم مبارک باد. به سؤالات دو ایراد وارد می شود: اولاً اگر چیزی قانون شد، در آن تردیدی نباشد، یعنی رشد 8 درصدی یک ضرورت قانونی است.

این کاندیدای ریاست جمهوری گفت: مردم باید تصمیم بگیرند که چه کسی می تواند این نیاز را به بهترین شکل اجرا کند. عوامل زیادی در برنامه های رشد نقش دارند. این اشتباه است که رشد را تنها به سرمایه وابسته کنیم.

وی گفت: هم سرمایه و هم مدیریت آن سرمایه مهم است و نیروی انسانی فرصت ماست. فناوری‌ها هم می‌توانند باعث رشد کشور شوند، اما مهم‌ترین نکته این است که وقتی می‌گوییم رشد 8 درصدی باید اجرا شود، در برنامه هفتم 47 برنامه از سوی دولت می‌خواهد تا برای این امر آماده شود.

جلیلی تصریح کرد: اگر همچنان در اصل رشد شک کنیم با مشکل مواجه می شویم. امروز این رشد تحقق یافته و امکان پذیر است به شرطی که کار از فردای انتخابات جدی گرفته شود.

گفت: باید امکانات کشور را بشناسید. One World یک فرصت واقعی برای هدایت این رشد است، اما نباید باور داشت که این تنها با جذب سرمایه میسر می شود. این مدیریت می خواهد و مهم ترین چیز مشارکت آحاد جامعه است. دولت باید بستر ایفای نقش را برای همه افراد جامعه ایجاد کند.

زاکانی: مردم ریال درآمد دارند اما دلار خرج می کنند

زاکانی نیز در این برنامه اظهار داشت: امیدوارم بتوانیم راه سید شهیدان خمیت، آقای رئیسی را ادامه دهیم. اگر پزشک تشخیص اشتباه بدهد، نسخه اشتباهی می نویسد. مشکل اقتصادی ایران تحریم های آمریکا نیست. مقررات اقتصادی آمریکا

کاندیدای ریاست جمهوری گفت: برای تحول اقتصاد، ارتقای شاخص پیشرفت، عدالت و ثبات اقتصادی، دلاری شدن و تقویت پول ملی برنامه دارم جهش تولید را با تولید محصول محور و ارزش افزوده بالا دنبال می کنم.

وی ادامه داد: نکته سوم حاکمیت مردمی را در اقتصاد باید بپذیریم. موضوع بعدی که باید در دستور کار قرار دهیم، توزیع عادلانه ثروت است. مشکل این است که مردم ریال درآمد دارند اما دلار را آنطور که ما برنامه ریزی کرده ایم خرج می کنند.

مصطفی پورمحمدی: تحریم مهم است

مصطفی پورمحمدی یکی دیگر از کاندیدای برنامه هفتم توسعه بود که در پاسخ به سؤالات کارشناسانه برنامه هفتم توسعه، گفت: همه ما با اعداد و ارقام آشنا هستیم، اما وقتی با هم صحبت می‌کردم، مردم درگیر مسائل اقتصادی هستند بسیاری از کارشناسان و شنیدن نظرات آنها، بسیار نگران بودند و معتقد بودند که مبحث اقتصاد و حل مشکلات اقتصادی تنها یک راه حل اقتصادی ندارد و مقوله ای مرتبط با موضوعات دیگر است. ارائه راه حل بدون در نظر گرفتن سایر مشکلات امکان پذیر نیست و این نظر من است. از این منظر آیا می توان مشکل مهمی مانند مسائل اقتصادی را حل کرد؟ در سطح بین المللی ما با تحریم روبرو هستیم و فقط می گویند مهم نیست؟ آیا امکان دارد؟ تحریم آزاردهنده است و مانع حرکت وجوه شده است. ما در لیست سیاه قرار گرفتیم و تمام معاملات تجاری ما مسدود شد. از سوی دیگر تحرکات سیاسی و حمله به سفارتخانه ها در کشور صورت می گیرد که مشکلات و تحریم ها را تشدید می کند. ما همچنین برای مسائلی مانند جنگ در اوکراین و تایوان هزینه می کنیم، اما نمی توانیم از فرصت استفاده کنیم.

وی ادامه داد: اقتصاد ما بزرگ است و باید با دنیا همکاری کنیم و نیازهای مردم را برطرف کنیم. آیا می توان مشکلات داخلی را نادیده گرفت؟ رهبری بارها بر این موضوع تاکید کرده اند، اما ما گوش نکردیم و باعث آسیب و ناامیدی مردم شده ایم. ما بدون اجماع ملی نمی توانیم مشکلات و تحریم ها را حل کنیم و باید اعتمادسازی کنیم.

قاضی زاده: مردم تاوان تصمیمات بد ما را می دهند

قاضی زاده در پاسخ به صحبت های سایر کاندیداها گفت: حرف های رایجی که تکرار شد و مردم به او اعتماد کردند و به او فرصت دادند، دوباره شنیدیم و این باعث رشد اقتصادی منفی در یک دهه برای ما شده است. مردم تاوان تصمیمات اشتباه ما را خواهند داد. چرا دولت را خانواده خواندم؟ چون هر تصمیمی که در ابعاد داخلی و خارجی می‌گیرم، به افرادی که پشت آن تصمیم هستند به عنوان یک درمان نگاه می‌کنیم، اما این تصمیم‌ها باعث می‌شود که بیش از 11 میلیون مجرد داشته باشیم، آمار طلاق افزایش یافته است. در حکومت خانواده، من به یک مشکل کوچک اهمیت می دهم و اینکه هر کدام از تصمیمات ما چه تاثیری بر زندگی مردم دارد.

وی با اشاره به صحبت های پورمحمدی گفت: دوستان به جای پرداختن به مشکلاتی که در نسخه های قبلی ارائه شده و نتیجه آن ضعیف بوده است، از طرح این سوال پرهیز کنند که اقتصاد ما چه نسخه ای را حل می کند و ما می خواهیم بخش خصوصی را درگیر کنیم.

وی ادامه داد: در جایی که بخش خصوصی هنوز فعالیت نمی کند دولت باید وارد عمل شود و هر روز از جیب صادرکننده خرج نکنیم.

وی گفت: برای جذب سرمایه گذاری نیازمند ایجاد حوزه صنعتی مشترک به صورت ویژه هستیم. در مدیریت صنعتی ما سیاست تجاری ارزی ما معکوس است و سیاست تجارت خارجی باید به نفع تولید و خانوار باشد و سیاست ارزی باید به نفع تولید باشد. ما شرکت های دانش بنیان زیادی داریم که می توانند روغن داخلی باکیفیت تری تولید کنند و باید با ایجاد رقابت و قدرت به مردم این فرصت را بدهیم که محصولات با کیفیت ارزان را انتخاب کنند.

قالیباف: تصمیمات اشتباهی گرفتیم

در ادامه محمدباقر قالیباف با اشاره به صحبت های سایر کاندیداها گفت: آقای البادزیکیان به ادغام اشاره کردند و آقای پورمحمدی هم به مسائل مربوط به اقتصاد اشاره کردند و من هم موافقم و وقتی در مورد سرمایه گذاری صحبت می کنیم. این یک بحث مهم و بهره وری است. بهره برداری یعنی اجرای صحیح به این معنا که بتوانیم از توانایی تفکر و تصمیم گیری استفاده کنیم. مهمترین موضوع برنامه هفتم خانواده محوری است و این موضوع حائز اهمیت است. در برنامه هفتم شورای راهبری وجود دارد و هر جا در اجرای برنامه مشکلی وجود داشته باشد کمیته ای وجود دارد که در صورت نیاز اصلاحات را انجام دهد. اما این یک قانون است و باید آن را اجرا کنیم، نباید آن را نادیده بگیریم و انسجام خود را از دست بدهیم.

ما در حال هدر دادن منابع هستیم و باید تنها هفت و نیم درصد از این انرژی را در حوزه پتروشیمی مصرف کنیم. اگر مراقب این ضایعات باشیم، می توانیم ظرفیت خود را دو برابر کنیم و یک مدیر قوی می خواهیم که بتواند این کار را انجام دهد. make ما اقتصاد را پیش بینی نکردیم و تصمیمات اشتباه گرفتیم. فقط در 48 ساعت گذشته، یک وزارتخانه بخشنامه ای ناگهانی صادر کرد که سرمایه گذاران را فراری داد.

عاقبت دنبال می شود

500000000

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا