دانستنی ها

مناسب ترین سن برای درمان آمبلیوپی چه سنی است؟

مدیرکل پیشگیری و انسجام اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از انجام غربالگری بینایی بیش از 3.5 میلیون کودک 3 تا 6 ساله در سال گذشته خبر داد و گفت: برای همه کودکان کم بینای نیازمند، امکان عینک و جراحی فراهم می شود. توسط سازمان Are پشتیبانی می شود.

به گزارش خبر ایسنا، افروز صفافرد به انجام غربالگری بینایی یا آمبلیوپی برای کودکان 3 تا 6 ساله از سال 75 اشاره کرد و خاطرنشان کرد: بینایی بسیار کم و نابینایی یک یا هر دو چشم وی را به همراه خواهد داشت. با وجود اینکه چشم برخی از کودکان سالم و طبیعی به نظر می رسید، اما از سلامت و بینایی کافی برخوردار نبودند، به همین دلیل طرح غربالگری بینایی کودکان توسط سازمان امداد در دهه 70 اجرا شد.

صفری فرد در ادامه سخنان خود اینگونه بیان کرد: نتیجه تکامل سیستم بینایی در این عصر، دید روشن و کامل است. در این دوران به خصوص در 3 سال اول زندگی، هر عاملی که باعث ایجاد مشکل بینایی در یک یا هر دو چشم کودک شود، رشد و تکامل سیستم بینایی را مختل می کند و در نتیجه قدرت بینایی کودک کاهش می یابد. به عبارت دیگر ممکن است چشمی که کاملا طبیعی به نظر می رسد دید کامل و طبیعی نداشته باشد. اگر مشکلات بینایی کودک قبل از 5 سالگی تشخیص داده شده و درمان شود، با درمان به موقع می توان به بینایی کامل دست یافت، حتی اگر در این مدت چشم تنبل شده باشد. مناسب ترین سن برای درمان آمبلیوپی، سن زیر 5 سال است. هر چه درمان آمبلیوپی بیشتر به تأخیر بیفتد، احتمال بازیابی بینایی کامل کاهش می یابد، بنابراین درمان در سنین 7 تا 10 سالگی تأثیری بر بینایی نخواهد داشت.

مدیرکل پیشگیری از معلولیت و انسجام اجتماعی سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: طرح پیشگیری از تنبلی چشم در سال 1402 در تمامی مناطق شهری، روستایی و عشایری اجرا شد و 3 میلیون و 515 هزار و 700 کودک 3 تا 6 ساله غربالگری شدند. برنامه ; این رقم مربوط به 85 درصد از مخاطبان هدف است.

از این تعداد 70 هزار و 795 کودک مبتلا به انواع اختلالات بینایی و 16 هزار و 611 نفر به تنبلی چشم تشخیص داده شده و برای درمان پیگیری شدند.

مدیرکل پیشگیری از معلولیت و انسجام اجتماعی سازمان مددکاری اجتماعی کشور با بیان اینکه پس از شناسایی این کودکان اقدامات درمانی آغاز و به پزشک متخصص هدایت شدند، تاکید کرد: وضعیت کودکان مبتلا به آمبلیوپی باید پیگیری شود. تا زمانی که کودک 10 ساله شود ادامه می یابد.

صفری فرد خاطرنشان کرد: این سازمان برای تهیه عینک و عمل جراحی از تمامی کودکان کم بینای نیازمند حمایت مالی کرد و به 7200 کودک عینک و به 110 کودک کمک هزینه جراحی پرداخت شد و پیش بینی می شود 85 درصد کودکان گروه هدف در سال 1403 مشمول برنامه خواهند شد.

وی در خصوص میزان کمک هزینه عینک و جراحی های مربوطه گفت: براساس دستورالعمل حمایت مالی موسسه بهزیستی، کمک هزینه خرید عینک سالانه تقریباً 500 هزار تومان و برای اعمال جراحی تا 10 میلیون تومان است.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا