اخبار روز

مقایسه تولید و مصرف برق در ایران و ترکیه

سیاست گذاری دقیق و کارآمد در بخش انرژی، علاوه بر اطلاعات دقیق در مورد وضعیت منابع انرژی و روش های تامین انرژی، نیاز به اطلاعات کامل و دقیق در مورد وضعیت مصرف انرژی و میزان تغییر آن دارد.

به گزارش برق نیوز، اگر سیاست ها و برنامه های حوزه انرژی تنها با نگاه به منابع انرژی و راهکارهای تامین انرژی و سایر اهداف کلان تعیین شود و بدون نگاه به وضعیت فعلی مصرف انرژی و پیش بینی آینده آن تدوین شود، قطعاً این امر محقق خواهد شد. سخت باشد

ظرفیت تولید برق:

بر اساس تحقیقات انجام شده، ظرفیت نصب شده نیروگاه ها در ایران در حال حاضر 93 هزار مگاوات با تولید سالانه 380 میلیارد کیلووات ساعت است که 84 درصد از این ظرفیت سهم نیروگاه های حرارتی و 81 درصد سوخت مصرفی حرارتی است. نیروگاه ها گاز طبیعی است.

در ترکیه ظرفیت نیروگاه نصب شده بالغ بر 110000 مگاوات با تولید سالانه 322 میلیارد کیلووات ساعت است. 42 درصد برق تولید شده در ترکیه از گاز طبیعی، 26 درصد از زغال سنگ، 13 درصد از نیروگاه های برق آبی و 10 درصد از توربین های بادی تامین می شود.

روند مصرف برق:

روند کل مصرف برق طی پنج سال گذشته نشان می دهد که مصرف سالانه برق در ایران در سال 1391 به 333 میلیارد کیلووات ساعت رسیده است که در مقایسه با 259 میلیارد کیلووات ساعت در سال 2017، نشان دهنده رشد 28 درصدی در این مدت است. در عین حال، مصرف سالانه برق در ترکیه طی مدت مشابه از 270 میلیارد کیلووات ساعت در سال 2018 به 284 میلیارد کیلووات ساعت در سال 2023 افزایش یافته است که نشان دهنده رشد 5 درصدی در این دوره است.

مصرف برق در بخش های صنعتی و خانگی در ایران در سال گذشته به ترتیب 36 و 31 درصد و در ترکیه مصرف برق در بخش های صنعتی و خانگی به ترتیب 45 و 21 درصد بوده است.

پیک مصرف برق:

بیشترین تقاضای مصرف برق در ایران در سال جاری به 77 هزار و 514 مگاوات و بیشترین تقاضای مصرف روزانه انرژی به 1.6 میلیارد کیلووات ساعت رسیده است. این در حالی است که بیشترین تقاضای مصرف برق در ترکیه در سال جاری به 55 هزار و 556 مگاوات و بیشترین تقاضای مصرف برق به 1.1 میلیارد کیلووات ساعت رسیده است که 29 درصد کمتر از تقاضای مصرف برق در ایران است.

سبد انرژی:

در ایران نیز طرح ویژه ای برای تنوع بخشی به سبد برق کشور تدوین شده و بر این اساس روش های مختلفی از جمله جذب 5 میلیارد دلار وام از طریق صندوق توسعه ملی برای احداث نیروگاه های تجدیدپذیر و احداث نیروگاه های تجدیدپذیر تدوین شده است. نیروگاه های انرژی های تجدیدپذیر از طریق حمایت نهادهای دارای تسهیلات دولتی، الزام صنایع و ادارات به احداث نیروگاه تجدیدپذیر، راه اندازی تابلو سبز بورس و … برای افزایش ظرفیت انرژی های تجدیدپذیر و بر این اساس. پیش بینی می شود که ظرفیت تولید انرژی های تجدیدپذیر کشور تا پایان برنامه هفتم به بیش از 30 هزار مگاوات برسد.

از سوی دیگر، ترکیه در نظر دارد در اولین قدم 30 درصد از نیاز برق خود را با انرژی های تجدیدپذیر پوشش دهد. به عنوان بخشی از این هدف، دستیابی به ظرفیت 34000 مگاوات انرژی آبی، 12000 مگاوات انرژی بادی، 12000 مگاوات انرژی خورشیدی، 1000 مگاوات انرژی زمین گرمایی و 1000 مگاوات انرژی بیوما برنامه ریزی شده است.

از سوی دیگر ترکیه تایید کرده است که هدف این کشور از تولید انرژی های تجدیدپذیر با توجه به شرایط و امکانات موجود، افزایش سهم سبد انرژی از 31 درصد به 50 درصد است. این اقدام با برگزاری چندین مناقصه برای پروژه های خورشیدی اجرا شد. گام بعدی افزایش ظرفیت 10000 مگاواتی برای انرژی خورشیدی و به همان میزان برای انرژی بادی در مناطقی با پتانسیل انرژی تجدیدپذیر را در نظر خواهد گرفت.

اخیرا وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه اعلام کرد که دولت قصد دارد 1000 مگاوات انرژی تجدیدپذیر از جمله انرژی بادی و خورشیدی را در این کشور نصب کند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا