اخبار روز

مقابله با کمبود آب با کمک طبیعت

به گزارش ایمنا، با تداوم پدیده ال نینو، بسیاری از شهرهای جهان از جمله مکزیک، کلمبیا و آفریقای جنوبی در چند هفته آینده با احتمال کم آبی مواجه هستند. پس از چندین ماه هوای خشک به دلیل ال نینو، بوگوتا، سیستم ذخیره آب کلمبیا به پایین ترین سطح خود در تاریخ رسیده است. بیش از هشت میلیون نفر از ساکنان این شهر به صورت جیره بندی شده از آب استفاده می کنند، هر محله سه بار در ماه با 24 قطعی آب در هر ساعت وجود دارد و خانواده ها در صورت تجاوز از حد مجاز آب با 300 دلار جریمه مواجه می شوند.

اقدامات جیره بندی تا اکتبر 2024 یا تا زمانی که دیگر بارندگی کافی وجود نداشته باشد ادامه خواهد داشت. در مکزیکو سیتی نیز در حال حاضر خطر خشک شدن لوله های آب در چند هفته آینده وجود دارد. در آینده نزدیک، شهرهای بیشتری با این نوع کمبودها مواجه خواهند شد زیرا تغییرات آب و هوایی، جنگل زدایی و تخریب اکوسیستم فرآیندهای طبیعی منابع آب را تهدید می کند.

برای مقابله با این خطرات، شهرها می توانند به طور مقرون به صرفه کیفیت و کمیت آب را با حفاظت، احیا و مدیریت پایدار جنگل های حوضه آبخیز خود و مقاوم سازی منابع آبی در برابر تغییرات آب و هوایی بهبود بخشند.

تهدیدهای دوقلوی آب ناشی از تغییرات آب و هوایی و جنگل زدایی

تغییرات آب و هوایی دمای زمین را افزایش داده و منجر به الگوهای آب و هوایی غیرقابل پیش بینی می شود. در عین حال هوا رو به خشک شدن است، بارندگی های نامنظم وجود دارد، پایداری منابع آبی رو به کاهش است و تجدید منابع با مشکل مواجه است. به عنوان مثال، در شاخ آفریقا (شمال شرقی آفریقا)، بیش از 20 میلیون نفر در کشورهای مختلف تحت تأثیر خشکسالی قرار دارند، اریتره و جیبوتی به طور منظم تنها از 40 تا 80 درصد منابع آبی خود و بخشی از مخازن اصلی در بوگوتا استفاده می کنند. آوریل 2024 کاملاً خشک است.

علاوه بر این، جنگل زدایی در اطراف حوزه های آبخیز نیز یکی از دلایل اصلی ناامنی آبی است، زیرا جنگل ها می توانند به چندین روش مهم کمک کنند، مانند: ب. از طریق نفوذ بهتر آب از طریق سیستم های ریشه و برگ های افتاده، کاهش فرسایش خاک از طریق برگ های افتاده و ریشه درختان، و کمک به تامین آب.

در ایالات متحده، 180 میلیون نفر برای آب آشامیدنی خود به زمین های جنگلی متکی هستند و برخی شهرها نزدیک به 90 درصد منابع آب خود را از جنگل ها و مراتع تامین می کنند. بنابراین باید از جنگل زدایی به ویژه در مجاورت منابع آبی که متأسفانه برعکس می شود، جلوگیری کرد. در سال 2023، 3.7 میلیون هکتار از جنگل های استوایی در سراسر جهان از بین خواهد رفت که به اندازه 10 زمین فوتبال است.

مقابله با کمبود آب با کمک طبیعت

بهبود ایمنی آب با الهام از طبیعت

با افزایش تهدید کمبود آب شهری، زیرساخت های مبتنی بر طبیعت می توانند نقش مهمی در بهبود امنیت آب برای شهرهای سراسر جهان ایفا کنند. این راه حل که زیرساخت سبز نیز نامیده می شود، از فرآیندهای طبیعی برای رفع نیازهای زیرساختی و تقویت تاب آوری در برابر اثرات آب و هوایی استفاده می کند.

به عنوان مثال، احیای جنگل در یک حوزه آبخیز می تواند کیفیت آب را بهبود بخشد و جریان آب را تنظیم کند و در عین حال خطر سیل را کاهش دهد. مدیریت صحیح حوضه از جمله حذف گونه های مهاجم می تواند کیفیت و کمیت آب را بهبود بخشد.

موسسه منابع جهانی (WRI) مزایای اقتصادی ترکیب زیرساخت های طبیعی و سنتی را در پنج شهر برزیل و بوگوتا بررسی کرد. نتایج تحقیق نشان داد که علاوه بر مزایای قابل توجه برای منابع آب شهری، زیرساخت های طبیعی نیز موجب صرفه جویی در هزینه های تاسیسات آبی می شود که از کاهش رسوبات و مواد مغذی موجود در آب ناشی می شود و می تواند هزینه های لایروبی را برای حذف رسوبات و کاهش سایش کاهش دهد. پاره شدن زیرساخت های سنتی

همچنین با کاهش نیاز به محصولات شیمیایی و کاهش مصرف انرژی برای پمپاژ و توزیع آب، هزینه های تصفیه آب را کاهش می دهد. به عنوان مثال، شرکت آب بوگوتا می تواند با سرمایه گذاری 5.3 میلیون دلار در راه حل های مبتنی بر طبیعت مانند بازسازی اکوسیستم، حدود 45 میلیون دلار در 30 سال صرفه جویی کند. در زیر نمونه های برجسته ای از زیرساخت های طبیعی که در شهرهای مختلف اجرا شده و نتایج مثبتی به دست آورده اند را مشاهده می کنید.

مقابله با کمبود آب با کمک طبیعت

احیای مراتع در ارتفاعات بوگوتا، کلمبیا

تحقیقات اخیر WRI کلمبیا نشان داده است که زیرساخت‌های طبیعی می‌توانند نقش مهمی در تنوع بخشیدن به منابع آب شهر، صرفه‌جویی در هزینه برای آب محلی و در نهایت بهبود امنیت آب شهر ایفا کنند.

راه حل بوگوتا بازسازی اکوسیستم های بالای رودخانه بوگوتا است که رشد درختان و دامپروری را در همان زمین ترکیب می کند. اجرای چنین راه حلی تنها در دو درصد از حوضه فوقانی رودخانه به کاهش رسوب در آب و صرفه جویی در هزینه های تصفیه خانه فاضلاب کمک می کند. علاوه بر این، با ارتقای کیفیت آب، حوضه های این رودخانه به منبع آب قابل اطمینان تری تبدیل خواهند شد.

بازسازی حوضه رودخانه در ویتوریا، برزیل

ایالت کوهستانی اسپریتو سانتو در برزیل با چهار میلیون نفر جمعیت بیش از یک دهه است که تحت تأثیر خشکسالی شدید قرار گرفته است. الگوهای بارندگی نامنظم ناشی از تغییرات آب و هوایی، که باعث سیل شدید در سراسر کشور شده است، بیش از نیم میلیون نفر را تحت تاثیر قرار داده است.

تحقیقات WRI نشان داده است که احیای 2500 هکتار از زمین های تخریب شده در اطراف دو رودخانه در ویتوریا امنیت آب را بهبود می بخشد و از طریق کاهش رسوب گذاری در هزینه های آب محلی صرفه جویی می کند. برای اجرای این طرح نهال ها با کامیون به حوضه رودخانه منتقل و در آنجا کاشته می شود.

مقابله با کمبود آب با کمک طبیعت

بازسازی رودخانه نایروبی در کنیا

کنیا در سال های اخیر با بدترین خشکسالی تاریخ این کشور مواجه بوده و شهرنشینی سریع و رشد جمعیت منجر به آلودگی چشمگیر منابع آبی این کشور شده است. در اوایل سال 2023، کمیسیون رودخانه‌های نایروبی طرح جوان‌سازی و احیای رودخانه نایروبی را راه‌اندازی کرد که در حال حاضر برای شناسایی مناطق اولویت‌دار برای بازسازی و یافتن راه‌هایی برای ترکیب راه‌حل‌های مبتنی بر طبیعت مانند احیای جنگل‌ها در امتداد رودخانه کار می‌کند.

این تلاش ها به کاهش آلودگی و افزایش دسترسی بیش از چهار میلیون نفر از ساکنان شهر به آب آشامیدنی سالم کمک می کند و همچنین فرصت های شغلی جدیدی در مدیریت تالاب ها به ویژه برای جوانان شهر ایجاد می کند.

این پروژه دسترسی به برق آبی را در مناطق روستایی افزایش می دهد، که بسیار مهم است زیرا در حال حاضر 12 میلیون نفر در کنیا به برق دسترسی ندارند. این پروژه همچنین از هدف کنیا برای رشد 15 میلیارد درخت تا سال 2032 حمایت می کند.

علاوه بر این، مناطق مستعد سیل در نایروبی شناسایی شده اند، که یک موضوع فوری است زیرا سیل ویرانگر اخیر در کنیا بیش از 200 نفر را کشته و نزدیک به یک چهارم میلیون نفر را آواره کرده است.

مقابله با کمبود آب با کمک طبیعت

تصفیه فاضلاب طبیعی در دهلی، هند

هند یکی این کشور یکی از پر تنش‌ترین کشورهای دنیاست. این کشور 18 درصد از جمعیت جهان را در خود جای داده است، اما تنها 4 درصد از منابع آبی آن است. این کشور که بزرگترین مصرف کننده آب های زیرزمینی در جهان است، در نزدیک به دو سوم قلمرو خود با کاهش سطح آب های زیرزمینی مواجه است و بسیاری از مخازن اصلی آن به سطح بی سابقه ای رسیده اند.

علاوه بر این، بیش از 70 درصد از فاضلاب کشور به منابع آب طبیعی سرازیر می شود که منجر به آلودگی آب می شود. WRI از دو پروژه محلی در هند برای افزایش راه حل های مبتنی بر طبیعت و رسیدگی به این مسائل حمایت می کند.

اولین مورد BacTreatEnvironmental Solutions است که از تالاب های ساخته شده برای مدیریت فاضلاب استفاده می کند. این تالاب ها با تقلید از یک تالاب طبیعی ایجاد می شوند و از گیاهان و خاک تالابی برای جذب آب باران و ایجاد زیستگاه های کوچک برای گیاهان و پرندگان استفاده می کنند.

راه حل دوم، Padma Clean Environs، یک سیستم زهکشی پایدار است که فاضلاب را به طور طبیعی با استفاده از پوشش گیاهی تصفیه می کند و سپس آن را از طریق خاک فیلتر می کند تا آب تمیزتر را به زمین و منابع زیرزمینی برساند.

این رویکرد امکان تزریق آب های زیرزمینی را بدون اثرات منفی زیست محیطی فراهم می کند، هزینه های قابل توجهی کمتر از سایر سیستم های تزریق دارد و می تواند به راحتی در سراسر شهر مورد استفاده قرار گیرد زیرا به مساحت زمین زیادی نیاز ندارد.

مقابله با کمبود آب با کمک طبیعت

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا