اخبار روز

درگذشت ژاک دولور معمار ادغام اروپا!/جزئیات

ایرنا نوشت: ژاک دولور (Jacques Delors) سیاستمدار فرانسوی که به عنوان معمار اصلی ادغام اروپا شناخته می شود، در سن ۹۸ سالگی درگذشت.

خبرگزاری رویترز نوشت این سیاستمدار بنیانگذار پروژه تاریخی واحد پول مشترک اتحادیه اروپا روز چهارشنبه درگذشت.

رویترز، دولور را به عنوان یکی از حامیان یکپارچگی اروپایی پس از جنگ معرفی کرد که سه دوره به عنوان رئیس کمیسیون اروپا، نهاد اجرایی اتحادیه اروپا، از ژانویه 1985 تا پایان سال 1994،  طولانی ترین زمان تصدی این کرسی را در مقایسه به هر مقام دیگری در این پست داشته است.

در دوران ریاست این سیاستمدار فرانسوی به عنوان رئیس کمیسیون اروپا، اتحادیه اروپا طرح خود را برای یک بازار داخلی یکپارچه تکمیل کرد، با معرفی یک ارز مشترک و ایجاد یک سیاست خارجی و امنیتی مشترک موافقت کرد.

او به عنوان یک چهره کلیدی در سیاست اروپا در نظر گرفته می شود و در سال 1981 به عنوان وزیر دارایی فرانسه در دوران ریاست جمهوری فرانسوا میتران، رئیس جمهور سابق فرانسه خدمت کرد و بعداً به یک معمار مهم ادغام اروپا تبدیل شد.

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، درباره ژاک دولورس گفت که او فردی الهام بخش بود که اروپا را قوی تر کرد.

دلور همچنین در زمینه های دیگر از جمله در بانک فرانسه، به عنوان استاد دانشگاه پاریس و به عنوان عضو پارلمان اروپا فعالیت می کند.

درگذشت سیاستمدار باتجربه آلمانی در سن 81 سالگی

رسانه ها همچنین از مرگ  ولفگانگ شوئبله ، سیاستمدار برجسته آلمانی و وزیر دارایی آن کشور در جریان بحران بدهی یورو خبر دادند که به خاطر نقشش در اتحاد مجدد آلمان شهرت داشت.

تارنمای یورو نیوز نوشت: شوئبله که به عنوان وزیر دارایی این کشور در سال 1990 در مذاکرات اتحاد مجدد آلمان شرکت داشت، بیش از دو دهه بعد همچنان نقش محوری را در تلاش های ریاضتی جدی برای خروج اروپا از بحران بدهی ایفا کرد.

معمار ادغام اروپا درگذشت

خانواده وی روز چهارشنبه به خبرگزاری آلمانی DPA گفتند که شوئبله عصر سه شنبه در خانه خود درگذشت.

در اکتبر 2009، این سیاستمدار آلمانی به عنوان وزیر دارایی برای آنگلا مرکل، صدراعظم وقت، کار کرد. این بلافاصله پس از افشای کسری بودجه عظیم یونان رخ داد که باعث بحرانی شد که سراسر قاره اروپا را فرا گرفت و نظم مالی جهان را تهدید کرد.

مرکل در جشن 70 سالگی این سیاستمدار، او را «معمار اتحاد آلمان، معمار اقدام دولت و معمار ثبات منطقه یورو» توصیف کرد.

دویچه وله نوشت: برای چندین دهه، شوئبله نقش کلیدی در شکل دادن به سیاست آلمان، از جمله به عنوان وزیر، رهبر حزب، رهبر گروه پارلمانی و رئیس پارلمان داشت.

شویبله در 18 سپتامبر 1942 در فرایبورگ به دنیا آمد. در رشته حقوق تحصیل کرد و سپس وارد فعالیت سیاسی شد. شویبله در سال 1965 به حزب دموکرات مسیحی پیوست. در سال 1972 برای اولین بار نماینده مجلس شد.

 

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا