اخبار روز

معماری “گوتیک”؛ ساختمان های شگفت انگیز برای پرواز در آسمان (+ عکس)

سبک معماری گوتیک در درجه اول برای کلیساها، به ویژه کلیساها و دیگر ساختمان های سنگی بزرگ مورد استفاده قرار گرفت و نه تنها در کشور مبدأ خود، فرانسه، بلکه در سراسر اروپا از محبوبیت زیادی برخوردار بود.

به گزارش فرادید؛ اگرچه نوع معماری گوتیک مورد استفاده در هر ساختمان به سن، مکان و نوع ساختمان بستگی دارد، اما تمام سازه های گوتیک در پنج عنصر اساسی مشترک هستند: پنجره های شیشه ای رنگی، طاق های نوک تیز، تکیه گاه های معلق، طاق های پیچیده و تزئینات بسیار پیچیده.

ابی وست مینستر

خانه های خصوصی به سبک گوتیک نادر هستند، اما این سبک معماری به طور کلی اساس ساخت و ساز و دکوراسیون در اروپا به مدت چهار قرن را تشکیل داد.

تاریخچه معماری گوتیک

همانطور که قبلا ذکر شد، معماری گوتیک در فرانسه سرچشمه گرفت، جایی که برای اولین بار به عنوان یک اثر فرانسوی شناخته شد. در اواسط قرن دوازدهم، پیشرفت در فناوری ساخت و ساز، سازندگان فرانسوی را قادر ساخت که سازه های عظیم بسازند.

اصطلاح معماری “گوتیک” در ابتدا به عنوان یک توصیف تحقیر آمیز استفاده می شد. جورجیو وازاری در کتاب زندگی هنرمندان خود از اصطلاح «بروتالیسم آلمانی» برای توصیف سبک گوتیک امروزی استفاده کرد. او در مقدمه این کتاب، ویژگی‌های مختلفی از این نوع معماری را به «گوت‌ها» نسبت می‌دهد که به اعتقاد او، پس از فتح روم و ساختن بناهایی به این سبک جدید، مسئول تخریب بناهای باستانی بودند.

معماری

بخشی از ساختمان کلیسای نوتردام

اما در هر صورت، این معماری به دلیل شکوه و عظمتی که به بینندگان القا می کرد و همچنین به دلیل کارکردهای واقعی، به سبک برتر معماری اروپایی در اواخر قرون وسطی تبدیل شد.

برخی از عناصر کلیدی معماری گوتیک، مانند پنجره‌های شیشه‌ای رنگی بزرگ و قوس‌های نوک تیز، به سازندگان این امکان را می‌دهد تا نور طبیعی فراوانی را وارد سازه‌های عظیم و بلند خود کنند. این سبک معماری تا قرن شانزدهم بر معماری اروپایی تسلط داشت، به ویژه آنهایی که توسط کلیسای کاتولیک رومی ساخته شده بودند.

با گذشت زمان، معماری گوتیک مراحل مختلفی را طی کرد:

دوره گوتیک اولیه در حدود سال های 1135 تا 1144، بازسازی کلیسای سن دنیس در حومه پاریس آغاز شد. در این دوره استفاده از خطوط عمودی بلند، قوس های نوک تیز و پنجره های شیشه ای رنگی رایج شد.

معماری

کلیسای جامع میلان

دوره گوتیک میانه از سال 1200 تا 1300 بعد از میلاد به طول انجامید و اولین بار با کلیسای جامع شارتر به فرانسه معرفی شد. در طول این مدت، معماران بر تزئینات بسیار پیچیده در بیرون ساختمان ها تاکید داشتند. در طی چند دهه بعد، آلمان، اسپانیا و بریتانیای کبیر نسخه های خود را از این سبک گوتیک توسعه دادند.

دوره گوتیک پسین از قرن 15 تا 16 بعد از میلاد به طول انجامید در این زمان کلیساهای بسیار بلند با سقف های قوسی در آلمان ساخته شدند. همچنین سبک کار عمودی گوتیک بریتانیایی به خطوط عمودی و سبک توجه کنید فلابوین از فرانسه که بر روی دکوراسیون بسیار پیچیده فضای باز متمرکز بود، در این دوره از محبوبیت زیادی برخوردار شد.

اگرچه معماری گوتیک از بسیاری جهات شبیه به معماری رومی است، سازندگان گوتیک از دیوارهای ضخیم و مستحکم رومی ها فاصله گرفتند. برای ساختن ساختمان های بسیار بلند، دیوارها باید نازک تر و سبک تر می شدند. علاوه بر این، سازندگان گوتیک Revival از تکیه‌گاه‌های معلق (ستون‌های اریب که وزن سازه را تحمل می‌کنند) برای ساختن ساختمان‌هایی که به نظر می‌رسید به آسمان می‌رسیدند، استفاده کردند.

عناصر اساسی معماری گوتیک

همانطور که قبلا ذکر شد، نوع معماری گوتیک به کار رفته در یک سازه به سن، مکان و نوع ساختمان بستگی دارد. با این حال، تمام ساختمان های گوتیک معمولاً دارای ویژگی های متمایز زیر هستند:

پنجره شیشه ای رنگی

معماری

شیشه های رنگی در معماری گوتیک، به ویژه در کلیساهای جامع رایج است. این پنجره‌ها معمولاً بلند و قوس‌دار یا گرد هستند و طوری طراحی می‌شوند که تا حد امکان نور طبیعی را وارد ساختمان کنند. این پنجره ها معمولاً از تزئینات سنگی استفاده می کنند و صحنه های کتاب مقدس را به تصویر می کشند.

قوس های نوک تیز

معماری

سازندگان گوتیک به جای طاق های گرد رومی از قوس های نوک تیز بلند و باریک استفاده می کردند. این طاق‌ها با الهام از سبک‌های معماری اسلامی بر ارتفاع سقف‌ها تأکید می‌کردند و نماد حرکت به سمت آسمان بودند.

قوس های در هم تنیده

معماری

برای ساخت ساختمان های بسیار بلند با پنجره های بزرگ، معماران گوتیک از طاق های به هم پیوسته به جای تیرهای سنتی استفاده کردند. این قوس‌های موازی سقف‌های گرد را پشتیبانی می‌کردند و نه تنها جذابیت بصری ایجاد می‌کردند، بلکه به ساختمان‌های بلند گوتیک نیز ثبات می‌دادند.

پشتیبانی های تعلیق شده

معماری

یکی یکی دیگر از پیشرفت های دوره گوتیک استفاده از تکیه گاه ها بود که به حمایت از ساختمان های بلند و سنگین کمک می کرد. این پایه ها شبیه به یک نیم قوس بودند و وزن سازه را از سطحی مرتفع و سنگین به سطحی پایین تر و محکم تر منتقل می کردند.

تزئینات استادانه

معماری

نمونه ای از تزئینات شبح آور به نام گارگویل در کلیسای نوتردام

معماری گوتیک به دلیل تزئینات پیچیده خود در نمای بیرونی ساختمان ها شناخته شده است. ستون‌های تزئینی، قالب‌ها، مجسمه‌ها، مناره‌ها، برج‌ها و حتی پیکره‌های حیوانات عجیب و ترسناک (به نام گارگویل) که نقش ناودان آب را داشتند در این نوع معماری رایج بود.

نمونه هایی از معماری گوتیک

ابی وست مینستر

یک کلیسای جامع سلطنتی در لندن که در ابتدا در قرن یازدهم ساخته شد و در قرن سیزدهم به شکل کنونی خود بازسازی شد. این کلیسا یک میراث جهانی است.

کلیسای نوتردام

این کلیسای معروف در پاریس را نماد ملت فرانسه می دانند. ساخت و ساز در سال 1163 آغاز شد.

کلیسای جامع میلان

ساخت کلیسای جامع میلان در سال 2006 آغاز شد و بزرگترین کلیسای ایتالیا است.

معماری

کلیسای جامع بارسلونا

این کلیسای اسپانیایی بین قرن 13 و 15 ساخته شده است و مقر اسقف اعظم بارسلون است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا