اخبار روز سینما

معرفی فیلم One Flew Over the Cuckoo's Nest – One Flew Over the Cuckoo's Nest

پایگاه خبری تحلیلی بازتاب آنلاین (rimino.ir):

نام فیلم One Flew Over the Cuckoo's Nest

سال انتشار: 1975

کارگردان: میلوش فورمن

موسیقی: جک نیچه

امتیاز (imdb): 8.7

بازیگران : جک نیکلسون – ویلیام ردفیلد – لوئیز فلچر – ویل سامسون – برد دوریف و …

خلاصه داستان

داستان این فیلم حول محور شخصیت مک مورفی با بازی جک نیکلسون می باشد. مک مورفی ما را با زمانی آشنا می کند که پزشک بیمارستان در حال مطالعه پرونده این بیمار است. فردی که به جرم تجاوز به دختر و ایجاد دعوا به زندان افتاده است. او در اردوگاه کار اجباری کار نمی کند و اکنون به این مرکز سلامت روان اعزام شده است تا پزشکان از سلامت روانی یا بیماری روانی وی اطمینان حاصل کنند. البته این سوالی است که نه تنها برای پزشکان این بیمارستان روانی، بلکه برای همه بینندگان این فیلم مطرح است. در اولین سکانس زمانی که مورفی وارد این بیمارستان روانی می شود، سعی می کند تصویری دیوانه کننده از خود نشان دهد که با صدای بلند می خندد و سر و صدا می کند، در صورتی که این شخصیت نه تنها در کنار بیماران بستری در این بیمارستان باشد، بلکه آنها نیز به شدت آرام باشند، تعریف نشده است، اما در مقابل آنها قرار می گیرد. اما سوال اینجاست که آیا این شخص دیوانه است یا خیر؟

با پیشرفت فیلم و آشنایی مخاطب با بیماران روانی در این بخش، می توان در مورد هر یک از آنها صحبت کرد. ادامه فیلم روال عادی و کاملاً برنامه ریزی شده زندگی در این بیمارستان را نشان می دهد. برنامه ای با زمان های مشخص برای ورزش، بازدید از حیاط بیمارستان، استخر و برگزاری جلسات بحث گروهی. این جلسات بحث به گونه ای طراحی شده است که مشکلات هر روز مورد بحث و بررسی قرار می گیرند. یکی در مورد بیماران صحبت می شود و دیگران می توانند و باید نظر خود را در مورد مشکل بیان کنند. در خلال همین برخوردها است که مخاطب فیلم با زندگی گذشته و تیپ شخصیتی هر بیمار آشنا می شود.

در مورد فیلم

ایده این فیلم را می توان با آنچه فوکو در کتاب تاریخ جنون می گوید بیان کرد یکی می دانست وقتی فوکو می نویسد: “درمان جنون و جنون در آسایشگاه از دلسوزی یا شفقت علمی و پزشکی ناشی نمی شود.” بلکه تلاشی منظم، علمی و سیستماتیک برای بازگرداندن فرد به حالت و هنجار عادی است. یعنی بازگشت شما به عنوان یک فرد مفید، سازنده و کارآمد به جامعه. این همه نوشته را می توانید در دستور روزانه، دقیق و برنامه ریزی شده این بیمارستان روانی ببینید. در مورد تمایل به تماشای بازی های بیسبال به دلیل بر هم زدن نظم روزانه پذیرفته نمی شود. این مورد دیالوگ پیشنهادی پرستار راشلر است که می گوید: مدت زیادی طول می کشد تا او به برنامه جدید عادت کند. همانطور که فوکو می گوید دیوانگی تعریف خاصی ندارد و با تغییر گفتمان معنای آن تغییر می کند و مدرن ها برای این منظور از واژه جنون استفاده می کنند تا بتوانند عقل را از غیرعقلانی تشخیص دهند.

درک نمادین این ایده را می توان در صحنه های آغازین و پایانی فیلم مشاهده کرد، جایی که فیلم با طبیعت آغاز می شود، او به بیمارستان روانی منتقل می شود و سپس فرار می کند. یکی به ماهیت بیماران روانی برگردید. به نظر می رسد همه چیز عادی است و این جامعه است که مفاهیمی مانند جنون و جنون را به وجود می آورد. و از طریق آن مردم را زندانی می کند.

آخرین کلمه

پنج جایزه مهم اسکار سال 1975 به این فیلم تعلق گرفت. اسکار بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر مرد. این فیلم در چهار رشته دیگر نیز نامزد شد. در جشنواره گلدن گلوب هم همین اتفاق برای فیلم افتاد. کارگردان این فیلم میلوش فورمن است. چه چیز دیگری می خواهید تضمین کنید که کیفیت فیلم «احمق از قفس پرید بیرون» همه چیزهایی را که یک اثر ماندگار در تاریخ سینما به آن نیاز دارد دارد؟

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا