اخبار روز سینما

معرفی فیلم سایت بازتاب آنلاین جنگل نارنجی

پایگاه خبری تحلیلی بازتاب آنلاین (rimino.ir):

نام فیلم: جنگل پرتقال

سال اکران: 1401 (فجر) – 1402 (اکران سینما)

ژانر: درام

کارگردان: آرمان خوانساریان

تهیه کننده: رسول صدر عاملی

نویسنده: آرمان خوانساریان

امتیاز (imdb): 6.5

بازیگران:

  • سارا بهرامی
  • میرسعید مولویان
  • رضا بهبودی
  • رضا عموزاد
  • سرابی فراز
  • داود فتحعلی بیگی
  • فرشته مرعشی
  • ارشایا نیک بین
  • حمیدرضا عباسی
  • زینب شعبانی
  • حسام نورانی

خلاصه

این فیلم داستان معلمی به نام علی بهاریان با نام هنری سهراب بهاریان را روایت می کند که در رشته نمایشنامه تحصیل کرده و اکنون پس از سال ها بیکاری به تازگی به عنوان معلم ادبیات در یک مدرسه مشغول به کار شده است و اکنون با تهدید مدیر مبنی بر اینکه اگر 2 روز دیگر مدرک خود را تحویل ندهد از مدرسه عذرخواهی خواهند کرد. اینگونه است که آقای معلم برخلاف میل خود به شهر محل تحصیل در «تنکابن» می رسد…

در مورد فیلم

جنگل پرتقال یک فیلم درام ایرانی به نویسندگی و کارگردانی آرمان خوانساریان و تهیه کنندگی رسول صدر عاملی محصول سال ۱۴۰۱ بنیاد سینمایی فارابی است. این فیلم برای اولین بار در چهل و یکمین جشنواره جهانی فیلم فجر و در سومین دوره به نمایش درآمد آبان 1402 در سینماها اکران شد.

رنج های یک شخصیت کمال گرا

در فیلم با شخصیتی به نام سهراب آشنا می شویم و با حضور در کنار او سفری یک روزه و نیم را آغاز می کنیم و با دنیا و رازهای زندگی او آشنا می شویم. روایت شناخت محدود فیلم به ما این امکان را می دهد که به شخصیت سهراب نزدیک شویم. دوربین هرجا که سهراب می رود همراهی می کند و در خلال صحبت ها و مراوداتشان متوجه نقاط تاریک و روشن زندگی او می شویم.

سهراب در زندگی کنونی خود یک معلم ساده در یک مدرسه معمولی است، اما آنچه که شخصیت او را برای ما متمایز می کند گذشته اوست. در جوانی دانشجوی ادبیات نمایشی بود و با شخصیت کمال گرا و آرمان گرای خود در پی کسب مقام های هنری معتبر بود.

چمدان های سنگین از گذشته

آنچه از گذشته سهراب می ماند کوله باری از حسرت، شکست، سردرگمی و حسادت است. این سنگینی گذشته در برخورد با مردم خود را نشان می دهد.

تشنه دیده شدن

سهراب مغرور و بد دهن است، اما عاجزانه می خواهد دیده شود و تشویق شود. سوراخی در وجود شما به دنبال تایید و تحسین شدن است. به همین دلیل او به دنبال پر و بال دادن به دوران دانشجویی خود و انتقاد از وضعیت کنونی دانشگاه و دانشجویان در مواجهه با دانشجویان جدیدالورود است.

آغازی برای تغییر

سهراب در پایان فیلم راه ساده قبلی را برای بازگشت به تهران بازتاب آنلاین نمی کند. او می خواهد به قدیمی ترین و صادقانه ترین آرزویش برسد و جاده الموت را برای بازگشت بازتاب آنلاین می کند. او با ملاقات با مریم و تلاش برای به دست آوردن دوباره او و شکست خوردن، درس مهمی می گیرد. فرصت های زندگی سریعتر از آنچه تصور می کنید از دست می روند. این سفر برای سهراب تهذیب معنوی است.

شخصیت سهراب در طول فیلم شخصیت دوست داشتنی ای نیست، اما باز هم با او کنار می آییم و برایش دلسوزی و دلسوزی می کنیم. این اعتبار واقعی شخصیت به عملکرد روان فیلمنامه برمی گردد. شخصیت سهراب می تواند بدون اغراق در شخصیت پردازی انجام دهد. یکی از این مردم عادی شهر با حسرت و حسرتشان.

بررسی و تحلیل فیلم

عملکرد مکان صحیح

آرمین خوانساریان با کارگردانی «درخت پرتقال» به دنبال روایتی درست و بدون ادعا از فیلم است. او در طول فیلم احساساتی نمی شود و کارگردانی خود را به رخ نمی کشد و روی داستان تمرکز می کند و به دنبال بیان داستان خود است. قاب دوربین در تمام سکانس ها اندازه مناسبی دارد و جذابیت بصری لازم را فراهم می کند.

یکی یکی دیگر از نکات جالب «جنگل پرتقال» استفاده صحیح و هوشمندانه از موقعیت مکانی است. از همان سکانس های اول وقتی سهراب را در ماشین و در جاده چالوس می بینیم حس خوشایند شمال بودن را حس می کنیم. خوانساریان با بهره گیری مناسب از مناظر زیبای شهر تنکابن مانند پل تاریخی و پشت بام شهر، موقعیت مکانی را در خدمت داستان قرار داده است.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا