اخبار روز سینما

معرفی سری کیف انگلیسی. سایت بازتاب آنلاین

پایگاه خبری تحلیلی بازتاب آنلاین (rimino.ir):

نام سری: کیف انگلیسی

سال انتشار: ۱۳۷۸

نویسنده: سید ضیاءالدین دری

کارگردان: سید ضیاءالدین دری

آهنگ پایانی: علیرضا قربانی

مدت زمان هر قسمت: 40 دقیقه

محصول کشور: ایران

بازیگران

علی مصفا

لیلا حاتمی

محمدرضا شریفی نیا

کوروش گرجی

فرهاد اصلانی

صبا کمالی

قطب الدین صادقی

فاطمه نوری

حسام نواب صفوی

پیمان شریعتی

فرشید ابراهیمیان

یک جعفر بزرگ

عبدالله اسفندیاری

منصور والامقام

مهدی تقی نیا

رضا کیانیان

حسن حسینیان

خلاصه سریال

منصور ادیبان خبرنگار از سفر به فرنگ بازگشت. سفری برای ادامه تمرین. صداهایی برای ورود به بازتاب آنلاینات مجلس به گوش می رسد. ادیبان به پیشنهاد بزرگان شهر و با هدف ارتقای جایگاه همشهریان خود تصمیم می گیرد برای ورود به مجلس وارد عرصه رقابت شود. اما همه چیز آنطور که پیش بینی می شد اتفاق نیفتاد، نویسندگان قلب و ایمان خود را از دست دادند…

در مورد سریال

سریال کیف انگلیسی به کارگردانی سیدضیاءالدین دری (1332-1397) و تهیه کنندگی حسن بشکوفه در سال 1378 ساخته شد و سال بعد در صحنه جادویی شبکه یک پخش شد. دری ایده طرح اولیه این شبکه را داشت. سریالی از پدرش بود و فیلمنامه را در سال ۱۳۷۲ نوشت.

قصه گویی با حس عشق.

کارگردان و نویسنده «کیف انگلیسی» به رویدادهای سیاسی ایران در دهه 20 می پردازد. او با داستانی که برای شخصیت اول می‌گوید، روند افول روزنامه‌نگاری را به تصویر کشیده است که در فرانسه تحصیل کرده و اکنون پس از بازگشت به میهن، حرفه سیاسی را برای ورود به مجلس به نفع مردم شهر شما آغاز کرده است. نقش منصور ادیبان را علی مصفا ایفا می کند که اولین بار در کنار همسرش لیلا حاتمی در تلویزیون ظاهر شد. چون دهه بیست یکی یکی از مهم ترین و حساس ترین دوره های تاریخ کشور است که نطفه بسیاری از رویدادهای سیاسی و حکومتی در آن شکل گرفت. دری به محورهای دیگر سریال نیز پرداخته است. از جمله سقوط رضاشاه و به قدرت رسیدن محمدرضا که با ظهور جریان های ملی، مذهبی و مارکسیستی همراه بود، جنگ جهانی دوم، نفوذ تدریجی آمریکا در کشور، اهمیت اقتصادی نفت. در معاملات سیاسی و معادلات، آغاز دومین عصر طلایی احزاب و مطبوعات و از همه مهمتر توطئه انگلیس است، نماد نفوذ آن بر سیاست ایران کیسه های معروفی است که نمایندگان در دست گرفته و وارد مجلس می شوند. .

حواشی سیاسی سریال کیف انگلیسی

البته روند افول منصور ادیبان، شخصیت اصلی این سریال که روزنامه نگاری فرهیخته و روشنفکر با ایده و شعار آزادی و استقلال بود و در نهایت نماینده مجلس شد، با The Appeal وارد تبلیغات بازار سیاسی شد. انگلیسی ها و از شعارهای آن فاصله گرفتند، در زمان پخش برخی از سیاستمداران آن را دوست نداشتند. همزمانی بازپخش سریال با شورای اسلامی ششم یکی یکی از جنجالی ترین جلسات مجلس بود، باعث شد برخی نمایندگان فکر کنند مسئولان تلویزیون می خواهند آنها را مسخره کنند و سریال به آنها انگ خودفروشی می زند و به همین دلیل از دری برای ساخت چنین سریالی انتقاد کردند.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا