اخبار روز سینما

معرفی سری لپ تاپ Site of Choice

پایگاه خبری تحلیلی بازتاب آنلاین (rimino.ir):

نام سریال: نوت بوک

کارگردان: کیارش اسدی زاده

نویسنده: مسعود خاکباز

ژانر: کمدی، جنایی

سال انتشار: 1402

کشور سازنده: ایران

امتیاز (imdb): 6

تعداد قسمت ها: 1 فصل-16

بازیگران: رضا عطاران، حسن معجونی، مینا ساداتی، کاظم سیاحی، سوگل خلیق، زهرا داوودنژاد، داریوش کاردان و آزیتا حاجیان و…

خلاصه داستان : «دفترچه» یک کمدی جنایی است و با توجه به خصوصیات شخصیت اصلی سریال، کارآگاهی به نام ایرج، داستان با رمز و سیگنال پیش می رود. در واقع، بیننده با ایرج، کارآگاه بازنشسته مبتلا به آلزایمر که در خانه سالمندان بستری شده است، ملاقات می کند تا رمز و راز یک ته سیگار را تجزیه و تحلیل کند و این راز را کشف کند که ته سیگار در خانه متعلق به چه کسی است. با آمدن شخصیت حمید، رازها دوباره زیاد می شود و ما به عنوان بیننده، بر اساس صحبت های اطرافیان به خصوص حمید، اطلاعاتی از گذشته افراد به دست می آوریم. چیزهایی که هنوز مطمئن نیستیم چون شخصیت حمید عمدا مرموز شده و نمی توانیم به او اعتماد کنیم. با این حال، با پیشرفت ما از ابتدا تا انتها، همه چیز واضح تر می شود و برخی احمقانه باقی می مانند …

یکی یکی از عناصر قابل توجه مجموعه «یادداشت» جذابیت تیتراژ ابتدایی و پایانی آن است. تمام عناصری که به نوعی با داستان زندگی این زوج کمدین ارتباط برقرار می کند در این عنوان وجود دارد. از پیانو و چرخ خیاطی گرفته تا سنگ قبر و ماشین پلیس و خانه ای که در آن زندگی می کنند. در نهایت ترکیب این عناصر منجر به قطع شدن انگشت می شود که معمای سریال را نشان می دهد.

چرا باید این سریال را تماشا کرد؟

در مرحله اول دفترچه بسیار خوش ساخت و با رنگ و نور تزئین شده است.

مخاطب از موسیقی، کادربندی و بازی خوب در طول فیلم لذت می برد.

طنز خود عطاران و همراهی دقیق حسن معجونی لحظات بسیار خوبی از کمدی را در این سریال رقم می زند.

عدم آگاهی و تمایل به کشف حقیقت باعث می شود بخشی از مخاطبان به تماشای سریال ادامه دهند.

در ابتدای هر قسمت شاهد فلش بک هستیم که گذشته را نیز توضیح می دهد. یکی او یکی از شخصیت هاست و رابطه بین شخصیت ها را نشان می دهد. ساختاری که شباهت های زیادی در سریال های اخیر نمایش های داخلی دارد. روند انتشار کم کم اطلاعات نیز ناشی از الگوهای ژانر جنایی و ماهیت آن است.

آیا «دفترچه» فصل دوم دارد؟

به گفته کارگردان سریال، کیارش اسدی زاده: (این بحثی است که این روزها زیاد مطرح می شود و خوشحالم که سریال به سمتی رفته که عده ای دوست دارند این سریال فصل دوم داشته باشد.

واقعیت این است که در سراسر دنیا این شرکت سازنده است که باید احساس کند فصل دوم کار را تولید کند و چنین پیشنهادی را به گروه سازنده بدهد. واقعیت این است که تا امروز چنین موضوعی مطرح نشده بود، اما من و تهیه کننده، نویسنده و من این احتمال را دادیم که «دفترچه» سریال موفق شود و این ایده وجود داشته باشد.

در نسخه‌ای از سریال که قبل از تولید آن را بازنویسی کردیم، بذر فصل دوم را گذاشتیم و در جلسات طولانی به این فکر کردیم که داستان فصل دوم چگونه باشد. در واقع وقتی از ما پرسیده شد نمی خواستیم به موضوع فکر کنیم و به همین دلیل هنگام نوشتن فصل اول آن را در نظر داشتیم.

باید بگویم که مقدمات ساخت فصل دوم وجود دارد و کاشت های لازم در فیلمنامه گنجانده شده است و حتماً آن مزارع را دیده اید و حتی قبل از فیلمبرداری فصل اول، کل طرح فصل دوم بود. در ذهن این مثلث فکری اصلی تاریخ شکل گرفته است. با این حال، در حال حاضر پلتفرم تصمیمی در این مورد نگرفته است و نمی توانم به طور قطع بگویم که آیا این سریال فصل دوم خواهد داشت یا خیر.))

________________________________________________________________________________

حاشیه ها

با انتشار پوستر این سریال که با وجود تغییر جنسیت و حضور رضا عطاران درست در مرکز تصویر به وضوح به سکانس معروف مالنا شباهت داشت، این پوستر با نظرات منفی بسیاری روبرو شد.

بینندگان سریال معتقدند دفترچه یادداشت کپی سریال خارجی «فقط قتل های این ساختمان» است. به گفته نویسنده سریال مسعود خاکباز، وی این سریال خارجی را ندیده است، بنابراین نظری در این مورد ندارد.

می توانید هر دو سریال را ببینید و قضاوت کنید…

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا