اخبار روز سینما

معرفی سایت منتخب سری وضعیت سفید

پایگاه خبری تحلیلی بازتاب آنلاین (rimino.ir):

  • نام سریال: White Condition
  • ژانر: کمدی، درام
  • سال انتشار: 1390
  • کارگردان: حمید نعمت الله
  • تهیه کننده: محمدرضا شفیعی
  • نویسندگان: هادی مقدم دوست و حمید نعمت الله
  • تعداد قسمت ها: 42

بازیگران: سید جواد هاشمی، عباس غزالی، یونس غزالی، لیندا کیانی، پوراندخت مهین و افشانا سهره آزاد و…

خلاصه سریال

وقتی بمباران ها شروع می شود، دیگر زمانی برای عصبانیت نیست. اعضای خانواده پرجمعیت گلکار که اکثرشان با هم قهر هستند، باید به باغ مادرشان در روستایی بروند و کدورت ها را کنار بگذارند تا با هم زندگی کنند. مدرسه ای در این روستا پناهگاه جنگ زدگان شده است و حالا که خانواده گلکار در این مکان هستند باید بتوانند با هم بسازند. تلاش این افراد برای همزیستی مسالمت آمیز ماجراهای سرگرم کننده ای را ایجاد می کند که برای بیننده سرگرم کننده است.

«دولت سفید» با «مادر بزرگ» (ربیع مدنی) در ابتدای جمله شروع می شود. مادربزرگ مرکز خانواده ای است که قرار است داستان آن را ببینیم. او در باغی بزرگ در روستایی نزدیک تهران زندگی می کند و برای فرزندانش سوغاتی تهیه می کند. مادربزرگ می خواهد دو پسرش بهروز و بهزاد را که با هم قهر کرده اند، آشتی دهد. وی دارای شش فرزند به نام های بهرام، بیژن، سبم، بهزاد، بهروز و مصبه است که همگی ساکن تهران هستند.

شخصیت اصلی داستان در دقیقه پنجم وارد داستان می شود. از بین همه دانش آموزان حیاط مدرسه، مدیر مدرسه او را «از جلو» صدا می کند و نمی خواهد سیستم را ببندد و از بلندگوی مدیر مدرسه نام کامل او را می دانیم: «امیر محمد گلکار».

در مورد سریال

سریال «وضعیت سفید» به کارگردانی حمید نعمت الله در سال 1392 از تلویزیون پخش شد.این سریال حال و هوای جنگ ایران و عراق را دارد. یکی یکی از پربیننده ترین سریال های تلویزیونی است.

سریال های موفق تلویزیونی با یک شخصیت جذاب که مجری و پشتیبان سریال است شروع می شود. پرداخت شخصیت امیر از ابتدای معرفی او آغاز می شود. او تخیل و غافل است (این را به خاطر سرپرست و معلمش می فهمیم)، به او می گویند «امیر دیوانه» (از نام دختر عمویش، خواهرش و خودش) هرچند عمویش بهزاد می گوید «دیوانه نیست، فقط کمی دیوانه است.” “چون او “با این احمق ها بازی می کند.”

https://azadisq.com/Portales/0/images/content/1401/%D9%88%D8%B6%D8%B9%DB%8C%D8%AA-%D8%B3%D9%81%DB% 8C%D8%AF3.jpg?ver=C2KU-llymw-LmrcpCfEyXg%3d%3d

«امیر دیوونه» از همان دقایق اولی که به مادربزرگش می پیوندد ما را با خود می برد. درست است که او را به «امیر دیوانه» می شناسند، اما تحلیل های درستی از روابط و شخصیت های اطرافش دارد. این ویژگی به شخصیت امیر پیچیدگی می بخشد. او مدام در حال فکر و تحلیل روابط افراد است. پیش بینی او مبنی بر عدم آشتی عموهایش در جلسه «یهویی» بر خلاف بزرگترها درست از آب در می آید.

https://azadisq.com/Portales/0/images/content/1401/%D9%88%D8%B6%D8%B9%DB%8C%D8%AA-%D8%B3%D9%81%DB% 8C%D8%AF2.jpg?ver=mO7Hu3SQZFiM5MfOUmmRwg%3d%3d

نقاط قوت سریال

نابغه نمایشی: بیشترین تأثیر آن در بازتاب آنلاین موضوع، پیکربندی داستان، شخصیت پردازی و صحنه پردازی مشهود است.

اهمیت جزئیات: بیشتر کارهای او را در شخصیت پردازی، طراحی صحنه و دیالوگ نویسی می بینیم. هادی مقدم دوست گفته بود سال ها برای این سریال ایده و جزئیات می نویسند.

وجود عناصر به یاد ماندنی: یکی از ویژگی های این سریال وجود عناصر خاطره انگیز دوران جنگ در زندگی مردم بود که هنرمندانه به شکلی کاملا طبیعی و نوستالژیک محقق می شد. در زمینه موسیقی متن، بخش‌های مختلف مجموعه وضعیت سفید حاوی تصنیف‌ها و بازسازی‌های مختلف قطعات موسیقی معروف ایرانی است. در قسمت ضبط و تدوین مجموعه سعی شده است برنامه های پرمخاطب رادیو و تلویزیونی دهه 60 اضافه شود و بتوان فضای صوتی و تصویری سریال را تا حد زیادی به فضای دهه 60 رساند.

اظهار نظر

سعید قطبی زاده این منتقد سینما بیان می کند: «واقعاً وضعیت سفید بیش از این شایسته توجه است. به نظر من این سریال یکی از بهترین کارهای حمید نعمت الله است. چون او در اینجا موضوع را در دست دارد. به نظر من. یکی یکی از دلایلش این است که او متعلق به نسلی است که در دهه شصت با انواع محرومیت ها زندگی کرده و آن ها را به خوبی حفظ کرده است. هر کدام از ما بخشی از این خاطرات را حفظ کرده ایم، اما ارزش کار او این است که این نشانه ها را در این اثر زنده می کند. یعنی کار بزرگ او این است که این «نشانه ها» و «خاطرات» را در قالب داستانی جذاب ارائه کند و برای این کار از روشی استفاده کرد که نه بر اساس الگوهای موفق و پاسخ های قبلی است و نه مشابه. به فیلم هایی که قبلا ساخته بود به نظر من کاری که حمید نعمت الله انجام داده این است که با تفریحات خلاقانه، دنیای امروز را به دنیای دهه شصت نزدیک کرده است. در بعضی جاها احساس می‌کنم او زندگی و تجربه‌اش را خلق کرده است و افرادی که ما به‌عنوان شخصیت‌های مکمل می‌بینیم در واقع خانواده و دوستان او بودند.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا