اخبار روز

معرفی دشمنان سلامت در رسانه ها / تبلیغات محصولات مضر برای سلامتی. ممنوع

رئیس اداره کل غذا و آشامیدنی سازمان غذا و دارو بر لزوم بازنگری دستورالعمل تبلیغات محصولات مضر به منظور اجرای جدی آن تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر عبدالعظیم بهفر: قوانین منع تبلیغ کالاهای مضر برای سلامتی مشابه حروف ولی در زبان عربی است که نوشته می شود اما خوانده نمی شود. اگرچه قانون ممنوعیت تبلیغات محصولات مضر در رسانه ملی تصویب شده و هر ساله محصولات مضر و غیرقانونی اعلام می شود، اما اجرای جدی این قانون به بن بست خورده و متاسفانه شاهد حضور دشمنان سلامت در رسانه ها هستیم.

به گزارش روابط عمومی سازمان غذا و دارو، وی افزود: انحرافات از این قانون به شکل های مختلفی رخ می دهد و ادعاهای غیرواقعی یا اغراق در هنگام معرفی محصول، پاشنه آشیل بسیاری از تبلیغات است که گاه تغییر عنوان و گاه با نکاتی همراه است. آنها محصول را تبلیغ می کنند، اما پشت این اقدامات ترس از قانون وجود دارد. اما با توجه به تسامح و تسامح اخیر، برخی از شرکت ها و برندها با چراغ سبز رسانه ملی، قوانین را زیر پا گذاشته و علنا ​​و مستقیم مخاطبان را به مصرف محصولات مضر برای سلامتی دعوت می کنند.

بهفر در این خصوص به برگزاری جلسات مشترک با نمایندگان رسانه ملی اشاره کرد و گفت: در جلساتی که با نمایندگان رسانه ملی برگزار کردیم، مهم ترین دلیل تحمل تخلفات تبلیغاتی محصولات مضر کمبود بودجه و نیاز است تامین منابع مالی برای بقا و تداوم. در فعالیت ها آمده است که رسیدگی به این موضوع بر عهده دستگاه های بودجه است، اما واضح است که «هدف نمی تواند وسیله را توجیه کند». شیوع بیماری‌های مختلف مانند سرطان قطعاً با جزء مواد غذایی مضر مرتبط است و رژیم غذایی ناسالم قطعاً در ایجاد سبک زندگی غلط تأثیر می‌گذارد.

وی افزود: البته یکی یکی از مهم ترین ناظران سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت در کنار سایر سازمان هاست و ما موظف هستیم با کسانی که با زیر پا گذاشتن قوانین بهداشتی جامعه را تهدید می کنند برخورد منفی و حتی قضایی داشته باشیم. اما افراد جامعه نیز باید به سلامت خود توجه کنند و از مطالبه گری به طرق مختلف دست برندارند.

رئیس اداره کل فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو در پاسخ به برخی ادعاهای کذب در تبلیغات محصولات غذایی تاکید کرد: در حوزه تبلیغات مواد غذایی گاهاً ادعاهای کذب و غیرواقعی مطرح می شود که برخی از آنها عبارتند از: اساسا بی ربط؛ مثلا برچسب زدن روغن های گیاهی بدون کلسترول نیز بخشی از این نوع تبلیغات است. زیرا روغن های گیاهی اساساً بدون کلسترول هستند و فقط در روغن های حیوانی یافت می شوند.

بهفر گفت: قرار دادن عنوان “بدون مواد افزودنی” بر روی دریچه های استریل نیز چنین تبلیغاتی است. شیر استریل به هیچ گونه مواد افزودنی و نگهدارنده نیاز ندارد زیرا هیچ میکروبی در آن وجود ندارد.

وی افزود: بسیاری از تنقلات، روغن ها، سس ها، آب میوه ها و نوشیدنی هایی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم یک محصول یا شرکت و برند را تبلیغ می کنند غیرقانونی است و نباید با تبلیغات در رسانه ملی یا رسانه های دیگر منتشر شود.

بهفر گفت: یکی یکی از مشکلاتی که در تبلیغات کالاهای مضر وجود دارد و از نظر برخی چالش برانگیز است، کلی بودن دستورالعمل تبلیغاتی است که اگر دستورالعمل ها را با شاخص های کمی قابل سنجش و اندازه گیری اجرا کنند، شاید برای دستگاه های ذیربط بهتر باشد. . دستورالعمل های جدید را به طور جدی به روز کنید و اجرا کنید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: شورای سیاست گذاری سلامت صدا و سیما به عنوان فصل مشترک پیشبرد اهداف سلامت محور می تواند در احیای اجرای قانون منع تبلیغات محصولات مضر برای سلامت در سطح کشور ایفای نقش کند. آمادگی داریم از همه امکانات برای گسترش فرهنگ سلامت و ارائه نهاد مهم اطلاعات و فرهنگ سازی کشور استفاده کنیم.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا