اخبار روز

معرفی اولین نرم افزار دارویی کشور

دبیر اجرایی بیست و یکمین همایش داروسازان ایران گفت: امسال برای اولین بار در کشور نرم افزار دارویی در حوزه ادغام دارویی برای همه داروسازان معرفی می شود. این نرم افزار برای داروسازان بیمارستانی و داروسازان بالینی استفاده می شود.

به گزارش ایرنا، دکتر علی رضازان از انجمن علمی داروسازان ایران در آستانه بیست و یکمین همایش داروسازان ایران: یکی یکی از معضلات اخیر بهداشتی در ایران، مدیریت بهداشت است و تمام تلاش کادر پزشکی در راستای حفظ سلامت مردم است که در راستای شعار WHO است. به همین دلیل شعار کنگره امسال را در رابطه با نقش دارو و داروساز در سیاست گذاری سلامت انتخاب کردیم.

وی ادامه داد: یکی یکی از ارکان کادر پزشکی داروسازانی هستند که در بخش های مختلف مشغول به کار هستند یکی از این بخشها؛ این بخش تحقیق و توسعه است که به کشف داروهای جدید و توسعه داروهای موجود کمک می کند.

رضازن تاکید کرد: بخشی دیگر از داروسازان در حوزه تولید دارو فعالیت می کنند و کسانی که در زمینه کنترل کیفی و تنظیم داروها فعالیت می کنند و داروسازانی که در بیمارستان ها کار می کنند و آخرین حلقه داروسازانی که در داروخانه ها کار می کنند. همه سهم بزرگی در نظام سلامت کشور دارند.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی داروسازان افزود: بیش از 70 درصد جمعیت دارویی ما در داروخانه هایی کار می کنند که با خود مردم ارتباط مستقیم دارند. یکی آنها اعضای کادر پزشکی هستند که به راحتی در دسترس مردم هستند. بنابراین آموزش این افراد جزو اولویت های ماست و اطلاعات ما باید همیشه به روز باشد.

این داروساز ادامه داد: کوچکترین نقص در هر یک از محافل دارویی در نهایت منجر به کمبود دارو می شود و این کمبود دارو بر درمان تاثیر می گذارد و باعث ضرر و زیان بیماران می شود.

وی گفت: نه تنها در کشور ما بلکه در همه کشورهای دنیا کمبود دارو وجود دارد، اما باید به این مشکل رسیدگی شود. افرادی که در خط مقدم کار هستند باید نقش داروساز را در مدیریت سلامت بر عهده بگیرند. .

دبیر اجرایی کنگره داروسازی تصریح کرد: در ایران این کمبودها به دلیل تحریم های موجود نقش بسیار مهمی ایفا می کند و کمبود یک دارو تنها به این دلیل نیست که واردات دارویی که ثبت سفارش آن به تعویق می افتد، عوامل بسیاری مانند به عنوان بانک مرکزی، بانک ها و بسیاری از مشکلات مختلف وجود دارد که منجر به کمبود می شود. برخی از این کمبودها ناشی از کمبود در واردات مواد اولیه است، پس نقش داروسازان در سیاست گذاری سلامت چقدر مهم است؟

رضازن به بیست و یکمین همایش داروسازان اشاره کرد و گفت: این کنگره با ظرفیت 2600 نفر در هتل المپیک تهران برگزار می شود و علاوه بر برنامه های علمی کنگره، نمایشگاه جانبی آخرین دستاوردهای دارویی نیز برپا می شود. بیش از 25 شرکت داروسازی در این نمایشگاه شرکت خواهند کرد

وی افزود: در کنگره امسال توسعه نرم افزار دارویی در زمینه یکپارچه سازی دارویی برای تمامی داروسازان برای اولین بار در کشور ارائه می شود. این نرم افزار برای داروسازان شاغل در بیمارستان ها و داروسازان بالینی استفاده می شود.

وی خاطرنشان کرد: انجمن علمی داروسازان به عنوان انجمن علمی پیشرو همگام با سایر نهادها در کنگره امسال برای حفظ محیط زیست، پوشش های پلاستیکی را رها کردند و باید این فرهنگ سازی در ایران مطابق با استانداردهای جهانی انجام شود.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا