نام انیمه: پسر و حواصیل
کارگردان: هایائو میازاکی
نویسنده: هایائو میازاکی
سازنده: توشیو سوزوکی
شرکت سازنده: Studio Ghibli
انتشار: 2023
کشور سازنده: ژاپن
زبان ژاپنی
امتیاز (imdb): 7.6
بازیگران |
|
---|
در مورد انیمه
انیمه The Boy and The Heron داستان نوجوانی به نام نهتو است که دلتنگ مادر مرحومش می شود، در جستجوی او وارد دنیایی می شود که مرده و زنده در کنار هم حضور دارند. جایی که مرگ به پایان می رسد و زندگی دوباره آغاز می شود.
پسر و ماهی ماهیخوار اثری نیمه اتوبیوگرافیک درباره زندگی، مرگ، آفرینش و ادای احترام به دوستی است.
بر اساس این خلاصه داستان پسر و شاه ماهی یک داستان رئالیستی خارق العاده و جادویی با روحیه انسانی را به ما نوید می دهد و این دقیقا همان چیزی است که از ذهن خاص و خلاق هایائو میازاکی انتظار می رود.
داستان پسر و مرغ ماهی می خورد از کجا می آید؟
عنوان ژاپنی انیمه جدید میازاکی از رمان How Do You Live نوشته یوشینو گنزابورو در سال 1937 گرفته شده است. اما برخلاف آنچه در ابتدا ممکن است تصور شود، پسر و شاه ماهی اقتباسی از کتاب نیست، بلکه داستانی نیمه اتوبیوگرافیک است که از زندگی واقعی و کودکی میازاکی الهام گرفته شده است.
پدر میازاکی نیز مانند پدرش ظاهراً در تولید هواپیماهای جنگنده دست داشت. به همین ترتیب، خانواده میازاکی برای فرار از بمباران توکیو به حومه ژاپن نقل مکان کردند. علاوه بر این، برخی بدون اینکه بخواهند داستان فیلم را فاش کنند، اشاره کرده اند که صحنه آغازین فیلم بازتابی از مرگ مادر میازاکی است. مادری که میازاکی با او پیوند محکمی داشت و بر بسیاری از شخصیت های زن فیلم هایش تأثیر گذاشت. علاوه بر این، در پسر و ماهی خوار شاهد بسیاری از موتیف های سبک و مضامین تکرار شونده از فیلم های میازاکی خواهیم بود.
نقد و بررسی فیلم پسر و شاه ماهی.
صدا | امتیاز: 90 از 100
آلانا آکون | خواه آخرین فیلم میازاکی باشد یا نباشد، پسر و شاه ماهی یک فیلم قدرتمند و برجسته است که به راحتی می تواند در بین بهترین آثار او قرار بگیرد.
امتیاز Austin Chronicle: 89 از 100
استیو دیویس | در نگاه اول، فیلم ممکن است صرفاً نمایشی تخیلی از سفر شفابخش یک فرد در چشم انداز درد و ضربه باشد. اما در پسر و مرغی که ماهی می خورد شکی نیست یکی این یکی از سینمایی ترین فیلم های داستانی نویسنده ژاپنی – شاید سینمایی ترین – در کارنامه نسبتاً محدود او است.
امتیاز وال استریت ژورنال: 60 از 100
کایل اسمیت در حالی که The Boy and the Kingfisher همانطور که انتظار می رفت پر از عناصر فانتزی است، از نظر روایی آشفته و کمی گیج کننده به نظر می رسد و با بهترین آثار آقای میازاکی فاصله دارد.
حاشیه ها
نکته جالب در مورد این انیمه و انتشار آن بدون پوستر و تبلیغات است. در حقیقت، اکران این فیلم که گفته می شود آخرین فیلم بلند هایائو میازاکی است به همین دلیل توجه ها را به خود جلب کرده است. استودیو گیبلی و میزاکی تصمیم گرفتند قبل از اکران فیلم، تریلر، تصاویر، خلاصه یا جزئیات بازیگری را منتشر نکنند. چون معتقد بودند فقط نام میزاکی برای جذب مردم به سینما کافی است. تنها چیزی که از این انیمه قبل از انتشار منتشر شد یک پوستر بود. فقط همین بود در ژاپن بیش از 6.2 میلیارد ین فروخت.
نتیجه
در واقع این خود میازاکی است که در قالب یک پسر تنها، یک مرغ ماهی خوار شیطون و یک جادوگر پیر خردمند در قلمرو علایق و رویاهای خود تعمق می کند. این داستانی است درباره آنچه برای ساختن دنیایی که می خواهیم در آن زندگی کنیم لازم است. فیلمی که بی شک دنیا به آن نیاز دارد. حالا که Boy and Kingfisher وجود دارد، نمی توانید آن را بدون میازاکی تصور کنید. این خوش شانسی ماست که اکنون این فیلم را داریم. فیلمی که نمی توان آن را صرفا به عنوان یک بازگشت یا بازنشستگی دیگر توصیف کرد. بلکه یک انیمیشن فانتزی مجلل و شگفت انگیز است که تمام اینهاست یکی آنچه از بزرگترین فیلمسازان تمام دوران انتظار دارید…