پایگاه خبری تحلیلی بازتاب آنلاین (rimino.ir):

نام انیمه: Spirited Away

ژانر: انیمیشن، ماجراجویی، خانوادگی

مدت زمان فیلم: 125 دقیقه.

تاریخ انتشار: 20 جولای 2001 (ژاپن) – 28 مارس 2003 (ایالات متحده آمریکا)

استودیو: توهو

کشور سازنده: ژاپن

زبان ژاپنی

کارگردان: هایائو میازاکی

سازنده: توشیو سوزوکی

نویسنده: هایائو میازاکی

امتیاز (imdb): 8.6

بازیگران:

  • مولوی هیراگی
  • می-شن
  • ماری ناتسوکی
  • نایتو تاکشی
  • یاسوکو ساواگوچی
  • بونتا سوگاوارا

خلاصه داستان

این انیمیشن داستان دختری 10 ساله به نام چیهیرو را روایت می کند که به طور اتفاقی با پدر و مادرش وارد دنیایی عجیب می شود و پس از اینکه جادوگری آنها را به خوک تبدیل می کند، مجبور می شود در حمامی بزرگ زندگی کند که باید برای آن کار کند. راهی برای نجات والدینش پیدا کند و به دنیای انسان ها بازگردد…

تحلیل فیلم

شهر ارواح یکی از انیمه های معروف ژاپنی با موضوع اخلاق است که هم کودکان و هم بزرگسالان از تماشای آن لذت می برند. یکی از نقاط قوت این انیمه بار اخلاقی قوی آن است.

داستان این انیمه انگشت اتهام را به سمت حرص و طمع و پرخوری نشانه رفته است، قهرمان اصلی داستان چیهیرو، دختر کوچولوی سخت کوش و معصومی است که با ویژگی های اخلاقی خاص خود می تواند به هدف خود یعنی نجات والدینش در مکانی عجیب دست یابد. جو او آنقدر دلسوز است که حتی یک گلوله دوده را که زیر وزن زغال سنگ خرد می شود نجات می دهد.

صحنه های فیلم همانطور که از یک اثر شرقی انتظار دارید سرشار از فداکاری، وفاداری، گذشت، احساس وظیفه و عشق است که به ویژه برای کودکان الهام بخش خواهد بود. علاوه بر این، تلاش شده است تا با نشان دادن اینکه چگونه یک دختر بچه بر موانع بزرگ غلبه می کند، اضطراب کودکان در مورد تجربه چیزهای جدید به حداقل برسد.

در این فیلم نیز مانند اکثر آثار میازاکی، عنصر جستجو کلید اصلی است و به مضامینی مانند خودشناسی و ارزش روابط می پردازد. علاوه بر این، تبدیل شخصیت ها از تبدیل والدین چیهیرو به خوک، یوبابا به پرنده، هاکو به اژدها، بی چهره به هیولای گوشتخوار و هیولای بدبو به روح رودخانه قابل توجه است.

با این حال، محتوای نسبتا خشونت آمیز انتقاداتی را برانگیخته است، مانند صحنه ای که نوزاد غول پیکر سعی می کند بازوی چیهیرو را بشکند، حمله کاغذی به اژدها و خونریزی آن، دو نیم شدن زنیبا، طراحی بدون چهره و تصویر وحشتناک و کارگران توسط آن بلعیده می شوند. همه آنها بیش از حد خشن به نظر می رسند.

سیگار کشیدن در چندین صحنه، به تصویر کشیدن غم و اندوه و ترس شدید چیهیرو، تماشای تبدیل شدن پدر و مادرش به خوک، و مرگ هاکو ممکن است کودکان حساس را آزار دهد.

با تمام این اوصاف، این انیمه رکوردهای باکس آفیس ژاپن را شکست و به اولین فیلم ژاپنی تبدیل شد که به فروش 200 میلیون دلاری در آمریکا رسید.

فروش فیلم

انیمه Ghost Town که با بودجه 15 تا 19.2 میلیون دلاری ساخته شده بود، فروش 395.5 میلیون دلاری را در گیشه به دست آورد.

لبه

انیمیشن شهر ارواح برنده اسکار شد اما میازاکی آن را دریافت نکرد!

این فیلم در سال 2003 برنده جایزه اسکار بهترین انیمیشن بلند شد، اما میازاکی برای دریافت آن در مراسم شرکت نکرد. دلیل این امر موضع سیاسی آمریکا در جنگ عراق بود. میازاکی در مجله ژاپن تایمز اظهار داشت که مایه شرمساری است که به دلیل اتفاقات غم انگیزی که در جهان رخ می دهد و شرایط و نگرش های فعلی نمی تواند واقعاً از کسب این جایزه خوشحال باشد.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما