دانستنی ها

معجزه قهوه برای سلامت کبد

کافئین موجود در قهوه ممکن است با کاهش خطر بیماری های کبدی مانند سرطان کبد، هپاتیت، فیبروز و سیروز به عملکرد صحیح این اندام کمک کند.

قهوه به گزارش هاشمشری آنلاین یکی این نوشیدنی یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در جهان است و همین موضوع منجر به تحقیقات زیادی در مورد اثرات مثبت و منفی آن بر سلامتی شده است. ارتباط قهوه و جگر ارتباطی مثبت و سالم است. مصرف قهوه با فعالیت آنزیم های کبدی رابطه معکوس دارد.

مصرف قهوه به ویژه در درمان بیماری کبد چرب غیر الکلی مفید است. بیماری کبد چرب غیر الکلی زمانی رخ می دهد که چربی اضافی در سلول های کبد انباشته شود. این بیماری در افرادی که اضافه وزن دارند یا مبتلا به دیابت و کلسترول بالا هستند بیشتر دیده می شود و به مرور زمان باعث سیروز یا زخم کبد و در نهایت سرطان کبد یا نارسایی کبد می شود.

تحقیقات نشان می دهد افرادی که زیاد قهوه می نوشند کمتر به بیماری کبد چرب غیر الکلی مبتلا می شوند. در افرادی که سابقه بیماری کبد چرب غیر الکلی دارند، نوشیدن قهوه به طور منظم خطر ابتلا به سیروز را کاهش می دهد. همچنین در میان افراد مبتلا به سیروز، کسانی که قهوه بیشتری می نوشند کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از این بیماری هستند.

به طور کلی، قهوه نقش محافظتی در برابر مشکلات کبدی دارد. شواهدی وجود دارد که ثابت می کند مصرف قهوه برای بیماران مبتلا به هپاتیت C (ویروسی که باعث سیروز و سرطان کبد می شود) بسیار مفید است.

قهوه چگونه به حفظ سلامت کبد کمک می کند؟

مصرف حداقل سه فنجان قهوه در روز برای جلوگیری از مشکلات کبدی توصیه می شود. اگر مبتلا به هپاتیت یا بیماری کبد چرب هستید، می توانید این مقدار را به پنج یا شش لیوان در روز افزایش دهید.

آنتی اکسیدان های موجود در قهوه به بدن کمک می کند تا با رادیکال های آزاد که باعث استرس اکسیداتیو می شوند مبارزه کند. هر فنجان قهوه حاوی 200 تا 550 میلی گرم آنتی اکسیدان است. مصرف این مقدار آنتی اکسیدان نقش مهمی در مبارزه با سرطان کبد، بیماری کبد چرب الکلی و غیر الکلی و هپاتیت C دارد.

قهوه را تا حد امکان خالص مصرف کنید، از افزودن خامه و شکر خودداری کنید. از آنجایی که افراد مبتلا به بیماری کبد چرب اغلب مشکلاتی مانند دیابت و چاقی را تجربه می کنند، مهم است که چربی و شکر اضافی به قهوه خود اضافه نکنید.

چگونه کبدی سالم داشته باشیم؟

نوشیدن قهوه راهی ساده برای حفظ سلامت کبد است. زیرا این اندام را در برابر هپاتیت A و ویروس های هپاتیت B که به کبد آسیب می رسانند ایمن می کند.

همچنین تغذیه سالم یکی یکی از راه های محافظت از سلامت کبد است. کبد اولین عضوی است که مواد مغذی را متابولیزه می کند. مصرف بیش از حد مواد غذایی حاوی قند و چربی اشباع شده می تواند باعث کبد چرب شود. علاوه بر این، نوشیدن بیش از حد الکل می تواند باعث آسیب دائمی به کبد و منجر به سیروز شود.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا