اخبار روز

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی: چک‌های غیر صیادی را فقط می‌توانند در بانک صادرکننده نقد کنند

به گفته پی ام آپ، مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، درباره پروژه جدید چک اظهار کرده است که در طی ۲.۵ سال گذشته با انجام ۱۷ پروژه مختلف در شبکه بانکی، پروژه جدید چک به پایان رسیده است. این پروژه جدید نتایج قابل توجهی داشته و به عنوان مثال، موجب کاهش آمار زندانی‌هایی شده است که به دلیل داشتن چک در بازار، به زندان افتاده‌اند.

وی افزود که در سال ۹۶، روزانه حدود ۱۰ نفر به دلیل داشتن چک به زندان می‌افتادند و در تیر ماه همان سال، بیش از ۲۵۰ نفر به دلیل این جرم محکوم شده بودند. با اجرای این پروژه، آمار زندانی‌های چک در سال ۱۴۰۱، به ۲۰ برابر کاهش پیدا کرده و در شهریور همان سال، هر ۲ روز یک نفر به دلیل داشتن چک به زندان می‌افتاد. این روند کاهشی تا سال ۱۴۰۲ ادامه داشته و در این سال، هر ۳ روز یک نفر به دلیل داشتن چک به زندان می‌افتد.

مهران محرمیان اظهار کرد: تعداد زندانی‌های زن نیز با اجرای پروژه جدید چک، کاهش خوبی داشته است. در اردیبهشت ماه سال جاری، فقط ۹ نفر زندانی به دلیل چک بودند. همچنین، تعداد چک‌های برگشتی از حدود ۱۸ درصد در سال ۹۶، به حدود ۷ درصد رسیده است و در آبان ماه سال گذشته، این میزان به زیر ۷ درصد رسیده است.

محرمیان اضافه کرد که زمان رفع مشکلات مرتبط با چک‌های برگشتی نیز بهبود یافته است و برای ۸۰ درصد چک‌ها، این زمان از ۴۵ روز به ۳ روز کاهش پیدا کرده است.

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی در مواجهه با این سوال که دلیل عدم اجرای قانون تعیین سقف اعتبار برای متقاضیان چیست؟ وی تاکید کرد: این موضوع در قانون اصلاحی صدور چک آمده و پیشنهاد بانک مرکزی به شورای پول و اعتبار تحویل داده شده است، اما شورا خواستار اجرای دقیق این قانون است تا محدودیتی برای فعالان اقتصادی ایجاد نشود. . در این موضوع و در حوزه اعتبارسنجی نیز به زودی با تصویب شورا شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود.

با پرسیدن این سؤال که چرا الکترونیکی وصول چک ممکن نیست، محرمیان به این صورت پاسخ داد: این بیانیه درست نیست؛ زیرا در حال حاضر هفت بانک قابلیت وصول الکترونیکی چک را فراهم کرده‌اند و بسیاری از افراد از این نوع چک استفاده می‌کنند. همچنین، بیش از ۳۰۰ هزار چک الکترونیکی صادر شده‌اند و خوشبختانه قابلیت نقد شدن الکترونیک هم دارند.

در مورد چک‌های کاغذی، مشکلات حقوقی وجود دارد که با حل آنها، امکان نقد شدن چک‌های کاغذی نیز فراهم می‌شود. در پایان، محرمیان تأکید کرد که از ابتدای مهر ماه، فقط در بانک صادرکننده چک‌های غیر صیادی قابل نقد خواهند بود، اما به دلیل وجود محدودیت برای چک‌های قدیمی و همچنین تشویق افراد به استفاده از چک‌های صیادی، این مسئله نباید موجب نگرانی شود. البته چک‌های قدیمی همچنان پذیرش می‌شوند.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا