شستن برنج قبل از پختن هیچ تاثیری بر “محتوای باکتریایی” برنج پخته نخواهد داشت، زیرا این مقدار حرارت در حین پخت است که در واقع باکتری های موجود را از بین می برد.

به گزارش ایسنا، کارشناسان بهداشت تغذیه می گویند: آنچه بیشتر نگران کننده است، مدت زمان نگهداری برنج پخته یا خیس شده در دمای اتاق است، زیرا پختن برنج باکتری های بیماری زا به نام باسیلوس سرئوس موجود در آن را از بین نمی برد.

اسپور باکتریایی نوعی اسپور است که ساختار آن توسط باکتری تنظیم می شود.

نگهداری برنج خیس شده یا پخته در دمای اتاق می تواند باعث فعال شدن هاگ های باکتری و شروع رشد آنها شود.

این باکتری ها سمومی تولید می کنند که با پختن یا گرم کردن مجدد غیرفعال نمی شوند و می توانند منجر به بیماری های جدی دستگاه گوارش شوند. بنابراین مطمئن شوید که برنج خیس خورده یا پخته شده را برای مدت طولانی در دمای اتاق نگه ندارید.

چند دلیل دیگر برای شستن برنج

به گفته کارشناسان دلیل دیگر شستن برنج، زدودن گرد و غبار، حشرات، سنگ های ریز و تکه های پوسته برنج باقی مانده در فرآیند تولید برنج است.

از سوی دیگر، استفاده گسترده از پلاستیک در زنجیره تامین مواد غذایی در سال های اخیر منجر به وجود میکروپلاستیک ها در غذاهای ما از جمله برنج شده است. یک مطالعه نشان داد که تا 20٪ از میکروپلاستیک ها در فرآیند شستشو از بین می روند.

احتمال وجود آرسنیک نیز یکی از دلایلی است که بسیاری از افراد ترجیح می دهند برنج را قبل از مصرف شست و شو دهند. اگرچه مطالعات نشان می دهد که شستن برنج تقریباً 90 درصد آرسنیک را حذف می کند، اما بخش زیادی از سایر مواد مغذی مهم از جمله مس، آهن، روی و وانادیوم را نیز از بین می برد.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما