دانستنی ها

مضرات غذاهای بسیار فرآوری شده؛ غذاهای گیاهی تازه یا منجمد بخورید

یافته های جدید نشان می دهد که خوردن غذاهای گیاهی بسیار فرآوری شده برای قلب مضر است و حتی ممکن است خطر مرگ زودرس را افزایش دهد.

به گزارش ایسنا، نتایج تحقیقاتی که این هفته در مجله The Lancet Europe منتشر شد نشان می دهد که غذاهای گیاهی بسیار فرآوری شده خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را تا 5 درصد و خطر مرگ زودرس را تا 13 درصد افزایش می دهند.

غذاهای فوق فرآوری شده غذاهایی هستند که در آن مراحل و افزودنی های زیادی در فرآیند تولید استفاده می شود. این غذاها اغلب حاوی قند، نمک، چربی های ناسالم، مواد نگهدارنده، رنگ ها و طعم دهنده های مصنوعی هستند و در نتیجه ارزش غذایی ندارند.

در این مطالعه، بیش از 118000 نفر در رده سنی 40 تا 69 سال به سوالاتی در مورد رژیم غذایی خود پاسخ دادند. نتایج این مطالعه نشان داد که اگر تنها 10 درصد از غذاهای گیاهی بسیار فرآوری شده با گیاهان تازه، منجمد یا کمتر فرآوری شده جایگزین شوند، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی تا 7 درصد و خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی تا 13 درصد کاهش می یابد. درصد ٪.

نویسنده اصلی این مطالعه، دکتر D. از دانشکده بهداشت عمومی در دانشگاه سائوپائولو در برزیل. فرناندا راوبر می گوید: “رژیم غذایی گیاهی می تواند سلامت قلب و عروق شما را بهبود بخشد، به شرطی که حاوی غذاهای بسیار فرآوری شده نباشد.”

به گفته کارشناسان، بسیاری از محصولات گیاهی موجود در بازار سرشار از چربی اشباع شده، شیرین کننده های مصنوعی، نمک و آلاینده های حاصل از فرآیندهای صنعتی هستند و به طور مستقیم با افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا، تصلب شرایین، کلسترول خون بالا و مقاومت در ارتباط هستند. از این گذشته، آنها دارای انسولین هستند که عواملی هستند که خطر بیماری قلبی را افزایش می دهند.

روش های پردازش و پخت در تولید غذاهای گیاهی بسیار فرآوری شده می تواند منجر به تشکیل “گلیکاسیون پیشرفته” (AGEs) شود. گلیکاسیون پیشرفته ترکیبات مضری هستند که در اثر واکنش قندها با پروتئین ها یا چربی ها در طول پخت و پز با حرارت بالا ایجاد می شوند. مصرف بیش از حد این ترکیبات با التهاب، استرس و افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی همراه است. علاوه بر این، میزان پردازش انجام شده روی غذاهای گیاهی می تواند آنها را فاقد مواد مغذی مانند فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی کند.

کارشناسان توصیه می کنند که افراد از غذاهای حاوی مواد افزودنی مختلف مانند امولسیفایرها، نشاسته های اصلاح شده و طعم دهنده های مصنوعی اجتناب کنند. ترکیب این مواد منجر به تغییراتی در میکروبیوم روده می شود و همه چیز از خلق و خو گرفته تا سیستم ایمنی را تحت تاثیر قرار می دهد. این مواد را می توان در سوسیس های گیاهی، نوشیدنی های گیاهی طعم دار، پنیر وگان و تنقلات بسته بندی شده یافت.

منابع پروتئین بدون چربی مانند سویا، لوبیا و حبوبات، و همچنین سبزیجات رنگارنگ، سبزیجات برگدار و غلات کامل مانند کینوا و جو دوسر، و همچنین چربی های سالم مانند آجیل و دانه ها، جایگزین های خوبی برای غذاهای فرآوری شده هستند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا