اخبار روز

مصوبه دولت چهاردهم درباره یارانه نقدی


به گزارش مانیبان، امین دلیری، تحلیلگر مسائل اقتصادی و معاون امور اقتصادی و دارایی دولت یازدهم درباره وزیر آینده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت. مهر گفتن: یکی یکی از وزارتخانه های مهم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که مسئولیت اشتغال، تربیت نیروی انسانی متخصص، آموزش مهارت های کاری، رفاه، تامین اجتماعی، بیمه کارگران و … را بر عهده دارد. به ویژه در زمینه همکاری که تا کنون یک وزارتخانه مستقل بود، مسئولیت بزرگی دارد.

وی افزود: نقش وزیر آینده بسیار مهم و گسترده است و اگر بخواهیم در مورد عملکرد این وزارتخانه در زمینه پرداخت یارانه ها و ایجاد اشتغال مولد اظهار نظر کنیم، تردیدهایی وجود دارد.

این تحلیلگر اقتصادی تصریح کرد: در حوزه اشتغالزایی بستگی به نحوه تعریف اشتغال و محاسبه آمار دارد. در تعریف کارمند باید تمام وقت باشد و کار ساعتی در این دسته قرار نمی گیرد.

اکنون رویکرد غالب در جریانی که نتوانست در انتخابات پیروز شود، همراهی با دولت، همکاری و همدلی برای حل مشکلات کشور و عبور از چالش هاست.

دلیری بیان کرد: یکی یکی از وظایف آتی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بحث اشتغال است. اگرچه ابزار لازم طبق قانون در دسترس نیست. این موضوع باید با همکاری وزارتخانه های مختلف حل شود. به عنوان مثال اگر سرمایه گذاری های لازم در حوزه تولید و صنعت صورت نگیرد یا ارز لازم تخصیص داده نشود، تاثیر آن در اشتغال مشهود خواهد بود. بنابراین وزارت کار در اینجا نقش چندانی ندارد.

یارانه نقدی تبدیل به یک کالا می شود

دلیری در ادامه سخنان خود به موضوع یارانه پرداخت و گفت: به نظر من یارانه نقدی نمی تواند خیلی مفید باشد. یک محدوده عظیم بدون هدف، حجم زیادی از منابع مالی را به صورت یارانه از کشور دریافت می کند، در حالی که نسبت تولید حاصل از یارانه پایین است.

وی گفت: وزیر آینده بررسی کند که آیا پرداخت این میزان یارانه نقدی به افراد به صلاح کشور است یا خیر؟ چه میزان از منابع کشور به یارانه ها اختصاص یافته است؟ با توجه به کمبود منابع مالی و کسری بودجه آیا پرداخت یارانه نقدی ضروری است؟

این تحلیلگر اقتصادی با تاکید بر دهک های اول تا سوم تصریح کرد: یارانه دهک های کم درآمد باید بیشتر باشد اما سایر دهک ها باید این یارانه را در قالب کالاهای الکترونیکی و خرید کالاهای اساسی دریافت کنند. این امر علاوه بر تامین مواد غذایی ضروری برای خانوارها، قیمت ها را در جامعه نیز کنترل می کند.

تقویت اشتغال خانگی زنان

این مدیر ارشد وزارت اقتصاد در دولت های گذشته درباره نقش وزیر آینده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: اگر سکان این وزارتخانه بزرگ به خوبی کار نکند با توجه به کسری بودجه شدیدی که دولت دارد، نخواهد داشت ما می‌توانیم در کوتاه‌مدت و بلندمدت انتظار درآمد برای کشور داشته باشیم.

وی افزود: اشتغال خانگی زنان از دیگر بسترهایی است که وزیر آینده باید آن را در اولویت برنامه های اقتصادی خود قرار دهد. اشتغال داخلی در اقتصاد تعریف می شود و بدون اینکه آمار آن در تولید ناخالص داخلی محاسبه شود به تولید ناخالص داخلی کمک می کند. بنابراین توسعه مشاغل خانگی توسط همسران وزیر آینده امری ضروری است.

دلیری در ادامه سخنان خود به بخش تعاون نیز پرداخت و گفت: تعاون زمانی یک وزارتخانه مستقل بود که در دولت مهرورزی با وزارت رفاه اجتماعی ادغام شد. طبق قانون مشارکت تعاونی ها در اقتصاد باید به 25 درصد برسد. رقمی که در حال حاضر از 4 یا 5 درصد فراتر نمی رود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: تعاونی ها نقش مهمی در اقتصاد این کشورها حتی در کشورهای پیشرفته دارند و رشد بالای بخش تعاونی در این کشورهای صنعتی به ویژه فرانسه مشهود است.

دلیری افزود: هند برای توسعه اقتصادی خود از این حوزه شروع کرد و توانسته است با تقویت بخش های کوچک تعاونی به دستاوردهای بزرگی دست یابد. یکی یکی از وظایف مهم وزیر آینده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ارائه تسهیلات و تقویت زنجیره تعاونی ها از تولید تا توزیع و صادرات است.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا