دانستنی ها

مصرف ویتامین ها در این زمان معجزه می کند

یکی یکی از مهم ترین نکات در استفاده از مکمل های غذایی، زمان مصرف است. زیرا اگر در زمان نامناسب استفاده شود، ممکن است عملکرد ویتامین یا ریزمغذی ها کاهش یابد.

به گزارش پرشین، یکی یکی از مهم ترین نکات در استفاده از مکمل های غذایی، زمان مصرف است. زیرا اگر در زمان نامناسب استفاده شود، ممکن است عملکرد ویتامین یا ریزمغذی ها کاهش یابد.

مدتی روی صندلی می نشیند تا داروخانه ساکت شود. بعد از چند دقیقه یک کیسه شفاف پر از دارو از کیفش بیرون می آورد و به سمت پیشخوانی که روی آن نوشته شده “دکتر داروساز” می رود و می گوید: “مامان! نمی دانم چه زمانی باید آنها را مصرف کنم لطفاً به من بگویید چه زمانی از این ویتامین ها استفاده کنم.” و روش را توضیح دهید.

امروزه بسیاری از افراد برای تقویت قوای جسمانی خود به مصرف مکمل های غذایی مانند قرص ها و آمپول های ویتامینی روی آورده اند زیرا تغذیه مناسبی ندارند. یکی یکی از مهم ترین نکات در استفاده از مکمل های غذایی، زمان مصرف است. زیرا اگر در زمان نامناسب استفاده شود، ممکن است عملکرد ویتامین یا ریزمغذی ها کاهش یابد. در این مقاله به بررسی نحوه مصرف ویتامین ها به میزان و مدت زمان مناسب می پردازیم.

انواع متداول مکمل ها

برخی از ویتامین ها مانند آهن، روی، ویتامین C، برخی از ویتامین های گروه B، کلسیم و منیزیم بیشتر از سایر مکمل های غذایی مورد استفاده مردم قرار می گیرند.

هر ویتامین را چه زمانی مصرف کنیم؟

«آهن»: بیشترین جذب آهن با معده خالی است. اما از آنجایی که بسیاری از نمک های آهن می توانند عوارض گوارشی مانند سوزش سر دل یا یبوست ایجاد کنند، بهتر است از آهن غیر لیپوزومی استفاده شود. بنابراین بهتر است این ویتامین را در وعده ناهار یا شام مصرف کنید. همچنین مهم است به یاد داشته باشید که مصرف مکمل های آهن با محصولات لبنی، چای و قهوه تداخل دارد. مصرف همزمان آن با مکمل های کلسیم و روی توصیه نمی شود، اما از طرف دیگر ویتامین C جذب آهن را افزایش می دهد.

به همین دلیل بهتر است از نوشیدنی ها همراه با غذاهای حاوی آهن و ویتامین C استفاده شود. منیزیم: منیزیم به عنوان یک مکمل آرامش بخش شناخته شده است. این ریزمغذی در کاهش اسپاسم عضلانی و کاهش استرس موثر است.

بنابراین بهترین زمان مصرف آن در شب نیم ساعت قبل از خواب است. کلسیم: استفاده از این مکمل به مقدار مصرف آن بستگی دارد. برای جلوگیری از رسوب در کلیه بهتر است دوز بالای 800-1000 میلی گرم مصرف شود. در این صورت نیمی از دوز باید صبح و نیمی دیگر در شب مصرف شود. این ریز مغذی روی آهن و نوشیدنی هایی مانند چای و قهوه نیز تاثیر می گذارد. مصرف همزمان کلسیم با ویتامین C باعث افزایش جذب آن می شود.

روی: به دلیل اثر تسریع کننده روی متابولیسم، بهترین زمان مصرف آن در معده دو ساعت بعد از صبحانه است. علاوه بر این، مصرف روی می تواند بر کلسیم و آهن تأثیر بگذارد. بنابراین توجه به فاصله زمانی ضروری است. ویتامین C: ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که توانایی افزایش سطح انرژی را دارد. بهترین زمان مصرف صبح یا در طول روز است.

این ویتامین به دلیل خاصیت اسیدی که دارد در صورت مصرف با معده خالی می تواند باعث مشکلات گوارشی مانند سوزش سر دل شود. در نتیجه بهتر است با شکم پر مصرف شود. علاوه بر این، از آنجایی که این ویتامین محلول در آب است، می توان آن را جوشانده و در دوزهای بالاتر استفاده کرد.

ویتامین های گروه B: این ویتامین ها ویتامین های محلول در آب مانند ویتامین C هستند و با افزایش سطح متابولیسم بدن می توانند انرژی را افزایش دهند. بنابراین بهتر است آن را در طول روز یا قبل از فعالیت های روزانه مصرف کنید. به دلیل عدم وجود عوارض گوارشی، نیازی به مصرف این دسته از ویتامین ها با غذا نیست. ویتامین های A، D، E و K: این ویتامین ها ویتامین های محلول در چربی هستند. بنابراین با افزایش چربی جذب آنها نیز افزایش می یابد. بنابراین توصیه می شود این ویتامین ها را با بالاترین وعده غذایی مصرف کنید.

امگا 3: از آنجایی که میزان متابولیسم چربی بدن پایین است، مصرف این مکمل قبل از فعالیت بدنی و ورزش توصیه نمی شود. جذب در وعده غذایی با کمترین میزان چربی افزایش می یابد.

هشدار؛ مصرف زیاد ویتامین باعث مسمومیت می شود

اولین نکته مهم در مصرف ویتامین ها این است که آیا بدن به این ویتامین نیاز دارد یا خیر. هر فردی بسته به رژیم غذایی و شرایط جسمانی خود ممکن است دچار کمبود ویتامین شود. به همین دلیل بهتر است هر فردی در هر سن و شرایطی با پزشک خود مشورت کند و در صورت لزوم قبل از مصرف هر مکمل غذایی آزمایش بدهد. در حالی که مصرف ویتامین می تواند عملکرد بدن را بهبود بخشد، استفاده بیش از حد از این داروها نیز باعث مسمومیت و عوارض جانبی خواهد شد. ناراحتی معده، ریزش مو، افزایش خطر سرطان، مشکلات عصبی، خونریزی زیاد و غیره. از جمله عوارض مصرف زیاد و بی مورد ویتامین است.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا