bato-adv

اگر به شما توصیه شده است که آهن بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنید، ممکن است از خود بپرسید بهترین زمان برای شروع مصرف مکمل های آهن چه زمانی است.

به گزارش همشهری آنلاین، مصرف مکمل های آهن می تواند راه موثری برای رفع برخی از علائم رایج کمبود آهن از کمبود انرژی و تنگی نفس گرفته تا رنگ پریدگی پوست، شکننده شدن موها و ناخن ها و حتی سردرد تا سردی دست و پا باشد.

البته باید بدانید که نباید بدون مشورت پزشک از مکمل های آهن استفاده کنید، زیرا ممکن است در معرض آهن بیش از حد در بدن خود قرار بگیرید.

پس از اینکه دچار چنین علائمی شدید، پزشک ممکن است آزمایش خون را برای بررسی سطح آهن در خون شما برای اطمینان تجویز کند. پس از تایید تشخیص کمبود آهن، پزشک مکمل مناسب را تجویز می کند.

عوامل موثر بر جذب مکمل های آهن

نوع مکمل: تفاوت زیادی در نحوه جذب آهن در بدن هنگام مصرف قرص های مکمل در مقایسه با مکمل های مایع وجود ندارد. اما ممکن است مصرف شکل مایع آن به دلیل طعم آن برای برخی افراد خوشایند نباشد.

– pH معده یا سطح اسیدی: داشتن pH کمی اسیدی معده، جذب آهن را افزایش می دهد. بنابراین غذاها یا محصولاتی که PH معده را افزایش می دهند (یا به عبارتی اسیدیته آن را کاهش می دهند) باعث کاهش جذب آهن می شوند. غذاهایی که دارای PH پایین تر (اسیدی تر) هستند و می توانند به جذب آهن کمک کنند عبارتند از آب پرتقال و سایر مرکبات، گوجه فرنگی و فلفل دلمه ای.

– ویتامین C: اگرچه به طور کلی توصیه می شود که مکمل های آهن همراه با سایر داروها مصرف نشود. افزودن ویتامین C به مکمل آهن روزانه ممکن است مفید باشد. ثابت شده است که مصرف مکمل های ویتامین C همراه با مکمل های آهن به جذب آهن کمک می کند.

– تاثیر غذاها در کاهش جذب آهن: در مکمل شما غذاهایی وجود دارد که می توانند جذب آهن را کاهش دهند و بنابراین از مصرف آن ها کمی قبل یا بعد از مصرف مکمل خودداری کنید. محصولات حاوی کلسیم می توانند آهن را متصل کرده و از جذب آن جلوگیری کنند. محصولات حاوی کلسیم مانند لبنیات، ماست، پنیر و محصولات غنی شده با کلسیم جذب آهن را کاهش می دهند.

مصرف زیاد تخم مرغ، قهوه و چای نیز ممکن است جذب را کاهش دهد. بنابراین، به طور کلی بهتر است در صورت امکان از مکمل های آهن با غذا استفاده نکنید.

بهترین زمان برای مصرف مکمل های آهن

در حالت ایده آل، شما باید مکمل آهن خود را اول صبح قبل از غذا یا سایر داروها برای بهترین نتیجه مصرف کنید.

علاوه بر این، دفعات مصرف مکمل های آهن نیز ممکن است در جذب آهن نقش داشته باشد. گاهی پزشکان مصرف مکمل های آهن را به جای هر روز یک روز در میان توصیه می کنند. زیرا برخی از مطالعات نشان داده اند که مصرف مکمل های آهن به این روش می تواند منجر به جذب بیشتر آهن در طولانی مدت شود. دلیل این تفاوت ظاهراً به دلیل تأثیر این روش مکمل آهن بر نحوه ذخیره آهن در بدن است، اما تحقیقات بیشتری در این مورد نیاز است.

آیا مکمل های آهن را باید صبح یا عصر مصرف کرد؟

به دلیل تداخلات احتمالی بین غذاها، داروها و مکمل های آهن، همیشه ترجیح داده می شود که مکمل های آهن را در صبح مصرف کنید. همچنین برای هضم بهتر مکمل آهن بهتر است پس از مصرف آن دراز نکشید. بنابراین، بهتر است این مکمل را در صبح مصرف کنید، زیرا در مرحله بعد ایستاده اید.

همچنین می‌توانید هنگام مصرف مکمل‌های آهن در صبح، عوارض جانبی احتمالی را کنترل کنید و آنها را با پزشک خود در میان بگذارید.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما