دانستنی ها

مصرف صحیح ویتامین هایی که از کبد چرب جلوگیری می کند

یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی فسا از نتایج یک مطالعه جدید در مورد کبد چرب خبر داد. بر اساس این مطالعه، حفظ سطح ویتامین D بین 20 تا 25 نانومول در لیتر ممکن است در پیشگیری از کبد چرب در مردان و زنان ایرانی موثر باشد.

بر اساس گزارش مثبت سبز با ما همراه باشید تا در ادامه این مقاله به بررسی دقیق و جامع این موضوع بپردازیم.

دکتر از دانشگاه علوم پزشکی مراکش. رضا همایونفر از مطالعه بزرگی که بر روی حدود 2100 شهروند تهرانی انجام شد، گزارش داد. در این مطالعه که با همکاری دانشگاه علوم پزشکی بهشتی انجام شد، ارتباط بین کبد چرب و سطح ویتامین D مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج نشان می دهد که تقریباً 34 درصد از جمعیت مورد مطالعه دارای کبد چرب بودند. این با سایر مطالعات در منطقه و ایران همخوانی دارد.

همایونفر تاکید کرد: کمبود شدید ویتامین D در تمامی شرکت کنندگان در این مطالعه مشاهده شد.

وی همچنین اظهار داشت: اگر میزان ویتامین D در زنان کمتر از 18 نانومول در لیتر و در مردان 21 نانومول در لیتر باشد، خطر ابتلا به کبد چرب افزایش می یابد. همایونفر پیشنهاد کرد که حفظ سطح ویتامین D بین 20 تا 25 نانومول در لیتر برای هر دو جنس ممکن است به پیشگیری از کبد چرب کمک کند.

وی با اشاره به اهمیت ویتامین D در کنترل بیماری های مختلف به ویژه سرطان و دیابت، تصریح کرد: گیرنده های این ویتامین با بیان ژن های مرتبط با متابولیسم بدن ارتباط دارد.

وی همچنین افزود: کمبود ویتامین D می تواند به التهاب کمک کند و این التهاب ارتباط مستقیمی با کبد چرب دارد.

همایونفر در پایان تاکید کرد: تغییر سبک زندگی و قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مدت 10 تا 15 دقیقه برای تولید ویتامین D به جای مصرف مداوم مکمل ها ضروری است. این رویکرد می تواند به افزایش سطح این ویتامین حیاتی در بدن و پیشگیری از کبد چرب کمک کند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا