اخبار روز

مصرف بی رویه مواد مخدر در کشور رواج یافته است

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: مصرف بی رویه دارو در کشور زیاد است و بیماران یا همراهان آنها به طور مداوم می خواهند داروها را با نسخه بنویسند یا در داروخانه بدون نسخه بخرند.

گزارش مطلب مهر سید حیدر محمدی صبح شنبه در دومین همایش ملی مصرف و تجویز منطقی دارو که با حضور 700 پزشک، داروساز و داروساز برگزار شد، به چالش های اصلی مصرف و تجویز منطقی دارو در ایران اشاره کرد. بر لزوم منطقی‌سازی مصرف مواد مخدر و ترویج فرهنگ مصرف مواد مخدر در جامعه تاکید کرد. وی گفت: تجویز و مصرف منطقی دارو یکی از موضوعات مهم در نظام سلامت محسوب می شود که باید از جنبه های مختلف به آن توجه کرد.

وی ادامه داد: طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، میانگین نسبت داروهای تجویزی باید حدود 2 تا 2.5 دارو باشد.

رئیس سازمان غذا و دارو اضافه کرد: مصرف بی رویه دارو در کشور بالاست و بیماران یا همراهانشان به فوریت می خواهند داروها را با نسخه بنویسند یا در داروخانه بدون نسخه بخرند، از جمله آنتی بیوتیک آموکسی سیلین در رتبه دوم قرار دارد. بزرگترین دارو در اشاره به مصرف عددی در کشوری است که منطقی نیست و باعث مقاومت میکروبی بدن می شود.

محمدی از اساتید گروه بالینی خواست ابتدا داروهای خط اول را تجویز کنند. در صورتی که داروهای بعدی موثر واقع نشد، تمامی داروهایی که درمان جایگزینی برای بیماران وجود ندارد، نباید به یکباره تجویز شوند.

شاهین شیرانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این مراسم به اهمیت دارو پرداخت و گفت: دارو و تجهیزات پزشکی یک نیاز واقعی است و به بیماران کمک می کند تا به زندگی خود ادامه دهند و بر این اساس کیفیت و تجویز منطقی داروها را حفظ کنند بخش مهمی از روند درمان، پیشگیری و تشخیص بیماری ها است.

وی با تاکید بر اینکه همگان اهمیت مصرف منطقی مواد مخدر را درک می کنند، خاطرنشان کرد: باید سیاست ها و برنامه ریزی های مناسبی در این زمینه داشته باشیم.

استفاده منطقی از دارو باید از کلینیک ها بیرون بیاید

محمود فاضل، رئیس شورای عالی نظام سلامت کشور نیز در این مراسم گفت: امروز انتظار داریم مصرف منطقی داروها از درمانگاه ها باشد و شاهد ساماندهی داروها باشیم.

گفتنی است، دومین همایش ملی مصرف منطقی و تجویز داروها با چهار محور اصلی مطالعات مربوط به ارزیابی مصرف مواد مخدر (DUE)، نقش سیاست های ملی در مصرف منطقی و تجویز داروها، در اصفهان برگزار شد. نقش انفورماتیک پزشکی در استفاده منطقی و تجویز داروها.

شایان ذکر است که 143 مقاله به این همایش ارسال شد که از این تعداد 62 مقاله پذیرفته شد و 41 درصد از این مقالات به نقش سیاست های ملی در تجویز و مصرف منطقی داروها می پردازد.

در حاشیه این مراسم، دانشگاه علوم پزشکی مازندران به معرفی راهنمای بالینی درمان بیماری های شایع با تاکید بر نکات پزشکی پرداخت.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا