اخبار روز

مصرف بیش از حد استامینوفن می تواند باعث خشکی چشم شود

استفاده بیش از حد از مسکن هایی مانند استامینوفن (استامینوفن) می تواند علائم غیرعادی، به ویژه خشکی چشم را ایجاد کند. خشکی چشم وضعیتی است که با عملکرد ضعیف لایه اشکی مشخص می شود.

به گزارش روزیاتو، خشکی یا سوزش چشم ها این احساس را ایجاد می کند که جسم خارجی مانند ماسه وجود دارد. مصرف برخی داروها بر روی سیستم عصبی اثر غیر مستقیم دارد و ترشح اشک را مختل می کند و باعث خشکی چشم می شود. مسدود کننده های بتا، آنتی هیستامین ها، داروهای ضد افسردگی و استامینوفن (استامینوفن) این وضعیت را بدتر می کنند.

مصرف بیش از حد استامینوفن می تواند در عرض چند روز منجر به نارسایی کبد شود که می تواند کشنده باشد. نتایج آزمایش بر روی 60 مرد و 40 زن نشان داد که پاراستامول اثر مهاری بر تولید اشک در چشم افراد سالم دارد و مصرف آن در بیماران مبتلا به سندرم خشکی چشم یا مستعد به آن با احتیاط توصیه می شود.

برای رفع خشکی چشم می توانید:

محیط خود را تغییر دهید

– در برنامه غذایی خود ماهی های چرب بیشتری مصرف کنید

-از کمپرس گرم استفاده کنید و سپس پلک های خود را بشویید

– از دود سیگار اجتناب کنید

– اگر برای مدت طولانی به چشمان خود فشار می آورید، به طور منظم استراحت کنید.

استفاده طولانی مدت از پاراستامول نیز با افزایش فشار خون در طول زمان همراه است. نتایج یک مطالعه نشان داد که استامینوفن باعث افزایش فشار خون می شود و محققان توصیه می کنند که پزشکان درمان بیماران مبتلا به درد مزمن را با کمترین دوز استامینوفن آغاز کنند و به افرادی که فشار خون بالا و خطر ابتلا به بیماری های قلبی دارند توجه کنند.

دوز معمول بزرگسالان یک یا دو قرص 500 میلی گرمی تا چهار بار در 24 ساعت است. همیشه باید حداقل چهار ساعت بین دوزها فاصله باشد. اگر فکر می کنید بیش از حد مصرف کرده اید، باید فورا با اورژانس تماس بگیرید.

مصرف بیش از حد استامینوفن می تواند خطرناک باشد و ممکن است نیاز به درمان داشته باشید. مصرف تصادفی یک یا دو قرص اضافی تا زمانی که بیش از هشت قرص در 24 ساعت مصرف نکنید، بعید است مضر باشد. قبل از استفاده مجدد حداقل 24 ساعت صبر کنید.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا