دانستنی ها

فواید بی نظیر آبغوره برای کاهش فشار خون و کلسترول! + جزئیات

آبغورع در کنار طعمی که به غذاهای مختلف می دهد فواید درمانی نیز دارد که یکی از آن ها کمک به کنترل فشار خون است. البته مصرف آبغوره کافی نیست و فرد باید ضمن اصلاح عادات غذایی مصرف نمک خود را کاهش دهد.

یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: به طور کلی مصرف 50 تا 70 سی سی آب غوره در روز می تواند فشار خون را 1 تا 2 واحد کاهش دهد.

مجید محمدشاهی متخصص تغذیه و رژیم درمانی با تاکید بر اینکه برخلاف تصور عموم، نوشیدن آب غوره تاثیری در کاهش وزن ندارد، گفت: اگر فرد طرفدار غذا خوردن باشد، چاق می شود.

البته مطالعات طولانی مدتی در مورد تاثیر مصرف آبغوره بر برخی بیماری ها مانند فشار خون و چربی خون انجام شده است که نشان می دهد اگر مقدار قابل توجهی از این ماده غذایی در رژیم غذایی افراد گنجانده شود. مخصوصاً زمانی که این ماده غذایی جایگزین مواد مضر می شود، مثلاً آبغوره اغلب در سالاد مصرف می شود، اگر به جای سس مایونز از آب غوره استفاده کنیم، همان اثرات را می بینیم و فواید آن را برای بدن می بینیم.

ما تحقیقاتی داریم که نشان می دهد آب غوره در کاهش فشار خون و تا حدودی چربی خون نقش دارد زیرا دارای اجزای اسیدی است.  چربی های خون به دو قسمت کلسترول بد و تری گلیسرید تقسیم می‌شود که تاثیر آبغوره بر روی کاهش تری گلیسیرید کمتر است اما بر روی کاهش کلسترول اثرات بیشتری دارد. ولی این به این معنا نخواهد بود که فرد از آبغوره در برنامه غذایی خود استفاده کند و به جای آن داروهای فشارخون و چربی خون خود را کنار بگذارد.»

او هم چنین تاکید کرد حذف هرگونه دارویی در زمینه چربی ها و به خصوص بیماری های مزمن مانند فشار خون باید توسط پزشک انجام شود. وی افزود: فشار خون بالا بیماری بسیار خطرناکی است که می تواند باعث مرگ آنی فرد مبتلا شود و بیماران تحت هیچ شرایطی بدون مشورت با پزشک خود مصرف دارو را قطع نکنند.

این دکتر اعلام کرد که نوشیدن آبغوره در طول زنان تاثیر گخود را خواهد گذاشت و شما باید در کنار آن از سبک زندگی خود را نیز مانند ورزش، برنامه غذایی مناسب و … را نیز اصلاح کنید.

نمی توانیم بگوییم که نوشیدن آب غوره به تنهایی فشار خون ما را کاهش می دهد. علاوه بر آب غوره باید سعی کنیم مصرف میوه و سبزیجات را افزایش دهیم و سعی کنیم مصرف نمک را در رژیم غذایی خود کاهش دهیم. سالادی که درست می کنیم و باید به جای سس مایونز از آبغوره استفاده می کنیم اگر نمک آبغوره زیاد باشد، نه تنها برای بدن مفید نیست، بلکه ضرر هم دارد.

وی درباره میزان آبغوره مصرفی در روز برای کاهش فشار خون و کلسترول گفت: به طور کلی مصرف روزانه بین 50 تا 70 سی سی آب در مطالعات انجام شده می تواند فشار خون را یک تا دو واحد و 10 تا 20 واحد کاهش دهد و در کاهش کلسترول نیز موثر است.

توصیه می کنم همراه غذا و ترجیحاً با معده خالی آبغوره ننوشید، زیرا بسیاری از افراد معده حساسی دارند و نوشیدن آبغوره با معده خالی در دراز مدت باعث سوء هاضمه یا رفلاکس می شود. بسیاری از مردم آبغوره سنتی را در خانه درست می کنند و نمک زیادی به آن اضافه می کنند تا ماندگاری بیشتری داشته باشد. مصرف روزانه نمک باعث افزایش فشار خون می شود.

وی در پایان گفت: اگر می خواهید تاثیری در کاهش فشار خون و چربی خون از نظر تغذیه، بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی عروقی و دیابت داشته باشید، باید یک سری رژیم های غذایی سالم و تغییر سبک زندگی صحیح را در پیش بگیرید. تأثیر مفید یک ماده غذایی بر یک بیماری، به دنبال تأثیر آن نباشید».

منبع: ایسکانیوز

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا