اخبار روز سینما جهان

مشکل ۵۰ فیلم توقیفی رفع شده است

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، روح الله سهرابی، مدیرکل نظارت بر اکران فیلم سازمان سینمایی با اشاره به شرایط سینما در ابتدای دولت سیزدهم گفت: نه تنها در حوزه اقتصادی و تعداد مخاطبان سینما، بلکه در راه حل مسائل مربوط به فیلم ها و سینماگران. دولت سیزدهم با موانع و مشکلات فراوانی مواجه بود که لازم بود از ظرفیت های خارج از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مراجع ذیربط برای حل مسائل استفاده شود.

وی ادامه داد: برای رفع مشکلات فیلم هایی مانند «برخورد خصوصی» که مربوط به قوه قضائیه بود، جلسات متعددی برگزار کردیم و در نهایت موفق به کسب موافقت کارشناسان و مسئولان محترم دستگاه و یا در در مورد فیلم هایی مانند «مسلحات» اگرچه سال ها نه کارگردانان و نه صاحبان فیلم موفق به حل مشکل فیلم نشده بودند، جلسات مختلفی با مقامات قضایی و امنیتی برگزار کردیم تا در نهایت موفق به حل مشکل فیلم شدیم. .

مدیرکل نظارت بر اکران فیلم سازمان سینمایی با اشاره به فیلم «کتیل و وحشی» گفت: در خصوص این فیلم علیرغم توقیف چندین ساله، با برخی مراجع و علما صحبت هایی داشتیم و پیگیری هایی نیز انجام شد. خارج شد و در نهایت موفق به کسب تایید شدیم. این در حالی است که بدون این پیگیری ها، این فیلم ها و بسیاری از فیلم های دیگر همچنان در بلاتکلیفی و توقیف هستند. یا حل مشکل «مست عشق» واقعاً کار سخت و زمان بر و طاقت فرسایی بود که در نهایت به فضل الهی به نتیجه رسید.

مشکل کدام فیلم ها حل شد؟

وی افزود: فیلم سینمایی «آخرین تولد» که به دلیل ملاحظات سیاسی و روی کار آمدن دولت جدید در افغانستان غیرقابل حل به نظر می رسید با پیگیری ها و تدابیر ویژه به پایان رسید. اگر بخواهم تک تک درباره آثار مشکل ساز صحبت کنم از حوصله این گفت وگو خارج است، همانطور که قبلا در مصاحبه ای اعلام کرده ام در ابتدای دولت سیزدهم با بیش از 50 فیلم توقیف شده یا بلاتکلیف مواجه بودیم. که علیرغم تلاش های مدیران سینمایی دولت نتوانستند مشکلات را حل کنند و موانع را برطرف کنند. چرا که سینما در ذات خود دارای حواشی و مسائلی است که به طور بالقوه می تواند همه ارکان نظام را نسبت به آن حساس کند. بنابراین راه حل مشکلات فیلم ها و نحوه ایجاد تعامل و ارتباط بین صاحب اثر و دولت بسیار پیچیده و ویژه است و در صورت عدم مدیریت صحیح می تواند به توقیف رسمی یا غیررسمی منجر شود. فیلم بلاتکلیف مانده است به گفته سهرابی بسیاری از آثار دچار این مشکلات هستند. بوده اند و به فضل الهی و با درایت لازم موانع صدور پروانه نمایش و یا اکران آنها برطرف شد که از جمله این 55 فیلم می توان نام برد. مصلحت، قاتل و وحشی، باید، روشن، خیال، سه حکم زندان، آخرین تولد، مرکز، استوا، سینما شهر کاسه، ستاره بازی، مست از عشق، ورود و خروج ممنوع، زن، مرد، کودک، بی رویا، احمق، نبودن، زد و باند، آذرگان، رگ های آبی، خانه شیشه ای، ستون 14، شین، کوچه ژاپنی، راه نجات، احمد تنها، لیپار، پدر و دختر، آهنگ دو نفره، سگ باند، ملخ، لابی، عروس خیابان فرشته، زنبور کارگر، پشند محبوب، طبیعت، سه جلد، یقه سفید، پدران، ورشکسته ها، زنانی که با گرگ ها دویدند، آه سرد، قهرمان من، سردی، سمپاشی، نقره داغ، لاک پشت و حلزون، لاله، آبی غیبت تو، هاوایی، روز ششم، جوجه تیغی، خط لب، باد در مزارع نیشکر، تفردا، ریش قرمز و… البته این موارد جدای از حدود پانزده فیلم توقیف شده دوره های مختلف است که حاصل بی احتیاطی و بی تدبیری در صدور پروانه ساخت که عمد یا ناخواسته باعث دردسر و ضرر سرمایه گذاران و صاحبان فیلم شد.

کسانی که کارگردانی بلد نیستند به سینمای زیرزمینی روی می آورند

سهرابی در خصوص فیلم های زیرزمینی و بدون مجوز نیز تصریح کرد: سینمای زیرزمینی پدیده جدیدی نیست که برخی دوستان با افتخار به این دوره نسبت دهند و به فلان کاندیدای ریاست جمهوری آدرس غلط بدهند که گویی این پدیده حاصل مدیریت سینما در دولت سیزدهم است. . . در حالی که سینماگران می دانند ما در سینما افرادی داریم که بیش از 20 سال است که به دلیل اینکه کارگردانی بلد نیستند، با هدف قبلی و بدون مجوز، زیرزمینی فیلم می سازند و از این طریق در جشنواره ها امرار معاش می کنند. همچنین برخی از سینماگران به دلایل مختلف از جمله سازوکار ویژه صدور پروانه ساخت و یا موارد دیگر از جمله زمانی که رئیس سازمان سینمایی خواستار بیش از چهل و پنج فیلم بدون پروانه نمایش برای دریافت اکران شد، بدون پروانه ساخت فیلم می سازند. مجوز در ابتدای دولت سیزدهم برای حل مشکل فیلم های بدون پروانه ساخت. درخواست دادند و مساعدت شدند و برای بسیاری از آنها مجوز اجرا صادر شد، از جمله آثاری که موفق به اخذ پروانه اجرا شدند، می توان به این سی و پنج اثر اشاره کرد که عبارتند از: چند جان؟، نویسنده مرده است، به عبارتی شکارگاه، بچه های کلاس هشتم، رویای ناهید، آخرین عاشقانه، پاگچی، برهوت، گروه BPM، خمیازه بزرگ، پایان بازی، نگین سیراف، راز خاکستری، دختران دریا، کوچه انار، لوتریا، کانی و پری، هارمونیکا، سکوت سیاه، سن سوز، داغترین روز، درون ماهی، بازگشته، بی زمین، یازده یازده، درد مشترک، سگ دستی، دمشق فلش دزفول، زندگی شیرین، 7600، قدرت بالا، ایلیا در جستجوی قهرمان، ملکه آلیشون، ساعت جادویی و…

مدیرکل نظارت بر اکران فیلم های سازمان سینمایی همچنین در زمینه احیای اقتصاد سینما و احیای امید و انگیزه سینماگران به ویژه تضمین سرمایه گذاری در سینما گفت: آمارها گویای خود هستند و افزایش بیش از 600 درصدی فروش سینما و افزایش حدود 300 درصدی تماشاگران. در سه سال دیگر چیزی وجود ندارد که کسی بتواند آن را انکار کند. آنچه را که من می گویم بسیاری از سینماگران اعم از تهیه کننده، کارگردان، صاحب تئاتر، صدا و سیما و… تجربه کرده اند، اما اینکه عده ای همچنان تلاش می کنند دستاوردهای سینمایی دولت را کم رنگ جلوه دهند موضوعی است که باید خارج از این بحث به آن پرداخت. . پرداخت و من آماده صحبت در مورد این هستم.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا