به گزارش مانیبان، با نزدیک شدن ماه مهر و با شروع سال تحصیلی جدید بازار لوازم التحریر نیز رونق خاصی پیدا کرده است. فروشگاه های لوازم التحریر همه چیز از معمولی ترین تا لوکس ترین لوازم التحریر را می فروشند و خانواده ها می توانند بر اساس بودجه خود برای دانش آموزان خرید کنند.

اما نکته مهم این است که طی چند سال اخیر تولید لوازم التحریر شیک و لوکس توجه اکثر دانش آموزان را به سمت این نوع لوازم التحریر معطوف کرده و این امر باعث افزایش هزینه خانواده ها شده است. حال باید دید این محصولات با چه قیمت هایی در بازار عرضه می شوند و چه چالش هایی برای خانواده ها ایجاد می کنند.

قیمت لوازم التحریر هم نجومی شد

بررسی فروشگاه های اینترنتی حاکی از آن است که برخی از انواع لوازم التحریر شیک با قیمت های بالا در بازار موجود است. به عنوان مثال قیمت یک نوت بوک ظریف از 50 هزار تومان شروع می شود و به بیش از 120 هزار تومان می رسد.

قیمت دفتر مشق لاکچری از 100 هزار تومان شروع و تا بیش از 250 هزار تومان می رسد. قیمت مداد مشکی ظریف از 15000 تا 78000 تومان می باشد. البته قیمت خودکار اتود و فانتزی به بیش از 200 هزار تومان می رسد.

در حالی که متوسط ​​قیمت مداد تراش، پاک کن و مداد تراش معمولی در بازار 150 هزار تومان است، مداد تراش ظریف با قیمت 128 هزار تومان در بازار توزیع می شود.

از سوی دیگر برخی از انواع پاک کننده ها با قیمتی بیش از 700 هزار تومان به فروش می رسند. مددرنگی یکی از محصولات محبوب دانش آموزان است. بسته به نوع برند و تعداد رنگ ها، رنگ های لوکس تا دو میلیون شات در بازار فهرست می شوند. کوله پشتی مدرسه نیز یک کالای ضروری است و با در نظر گرفتن کیفیت و نوع برند نمی توان قیمت ثابتی تعیین کرد. اما برخی از انواع کیف مدرسه نزدیک به هفت میلیون تومان قیمت دارد.

دلیل گرانی لوازم التحریر شیک

بسیاری از کالاها به دلایلی مانند تورم سالانه، افزایش هزینه های تولید و غیره رشد قیمت قابل توجهی داشته اند. لوازم التحریر نیز از این قاعده مستثنی نیست. لوازم التحریر فانتزی به دلیل طراحی خاص، استفاده از مواد اولیه گران قیمت در تولید، نوع برند و … قیمت بیشتری نسبت به لوازم التحریر معمولی دارد. البته این طرح های متنوع و جذاب عاملی برای جلب توجه کودکان به این محصولات شده است.

در این میان جذابیت این نوع لوازم التحریر برخی تولیدکنندگان و واردکنندگان را به سوددهی سوق داده است. از آنجایی که برخی از این محصولات کیفیت پایینی دارند و صرفا به دلیل طراحی زیبای جلد، با وجود قیمت های نجومی، دل کودکان را به دست می آورند.

لوازم التحریر لوکس، چالشی برای خانواده ها

اگر ورود کالاهای لوکس به بازار لوازم التحریر از جمله خودکارهای 2 میلیون تومانی و پاک کن های 700 هزار تومانی را در نظر بگیریم، نشانه های مصرف گرایی را در جامعه به وضوح می توان مشاهده کرد که نه تنها بار آموزشی ندارد، بلکه بار آموزشی هم ندارد. یعنی هزینه های اضافی برای خانواده ها. . در واقع این محصولات با تنوع و جذابیت خاص خود توجه دانش آموزان را به خود جلب می کنند.

محصولاتی مانند خودکارهای شیک 200 هزار تومانی و کوله پشتی مدارس هفت میلیون تومانی نشان دهنده تغییر الگوی مصرف دانش آموزان در جامعه است. در چنین شرایطی مدارس به مکانی برای رقابت برندهای لوازم التحریر تبدیل می شوند. حال سوال این است که آیا یک پاک کن ۷۰۰ هزار تومانی یا یک کوله پشتی مدرسه ۷ میلیون تومانی در کیفیت آموزش تاثیر دارد؟ پاسخ قطعا خیر است.

این وضعیت می تواند پیامدهای اجتماعی و اقتصادی زیادی داشته باشد. زیرا فشار مالی ناشی از خرید لوازم التحریر لوکس می تواند مشکلاتی مانند فشار مالی را برای خانواده ها ایجاد کند.


اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما