اخبار روز

مشکلی که نوشیدن زیاد چای برای ما ایجاد می کند

فرزانه سینکای در خصوص اهمیت توجه به تامین ویتامین D و آهن بدن گفت: در کشور ما سبک زندگی به دلیل آپارتمان نشینی، نوع پوشش و استفاده از ضد آفتاب، هوای آلوده، شرایط و عوامل لازم برای تولید ویتامین D در پوست وجود ندارد. به همین دلیل وزارت بهداشت طرح مکمل یاری را با توجه به کمبود ویتامین D در بسیاری از افراد معرفی کرد.

به گزارش بهداشت نیوز، سینکای درباره اهمیت ویتامین D گفت: ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است و به آن ویتامین آفتاب نیز می گویند.

زیرا یک پیش ساز ویتامین در پوست ما است دی وجود دارد، با نور خورشید به شکل فعال تبدیل می شود و بدن می تواند از آن استفاده کند. یکی از عملکردهای مهم این ویتامین در بدن ما حمایت از جذب کلسیم و تأثیر مثبت بر رشد استخوان و استحکام دندان است.

کمبود این ویتامین به طور غیر مستقیم منجر به کمبود کلسیم در بدن می شود. پیامدهای کمبود کلسیم شامل رشد بد رشدی، پوسیدگی دندان و پوکی استخوان است.

این متخصص تغذیه تصریح کرد: علاوه بر این موارد، امروزه مطالعات بسیاری نشان داده است که کمبود ویتامین D باعث بروز بسیاری از بیماری های غیرواگیر مانند دیابت، بیماری های قلبی، سرطان ها، کاهش ایمنی و همچنین بروز آلرژی و آسم می شود. . کمبود ویتامین D حتی در بیماران مبتلا به ام اس نیز مشاهده شده است.

مشکلات ناشی از کمبود ویتامین D باعث راشیتیسم، حساسیت به لمس و پوکی استخوان در بزرگسالان و افراد مسن می شود. بنابراین نقش مهمی در سلامتی ما دارد.

وی گفت: منبع اصلی تولید ویتامین D نور خورشید است. تولید ویتامین D روی پوست ما نیازهای خاصی دارد. اولاً نور خورشید باید مستقیماً روی پوست بیفتد، بدون موانعی مانند شیشه، هوای آلوده و کدر، کرم های ضد آفتاب.

نوع پوشش ما نیز به این معناست که نور مستقیم خورشید به پوست نمی رسد. برای تولید ویتامین D در پوست، دست ها، پاها و صورت باید حداقل 10 تا 20 دقیقه در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرند. بهترین زمان دریافت نور خورشید برای جذب ویتامین D از ساعت 10 صبح تا 3 بعد از ظهر است.

وی تصریح کرد: منابع غذایی ویتامین D شامل روغن ماهی، زرده تخم مرغ، جگر، شیر و لبنیات است اما به طور کلی منابع غذایی غنی نیستند و نمی توانند نیاز ما را به طور کامل تامین کنند. بنابراین در شرایط ذکر شده یا باید خود را در معرض نور خورشید قرار دهیم یا از مکمل های حاوی این ویتامین برای جلوگیری از کمبود در بدن استفاده کنیم.

این کارشناس تغذیه تصریح کرد: بر اساس طرح مکمل یاری، آهن ماده مغذی مهمی است که کمبود آن باعث کم خونی می شود. آهن جزء مهمی از هموگلوبین است که به انتقال اکسیژن در سراسر بدن کمک می کند. بنابراین کمبود آهن بر میزان هموگلوبین خون تأثیر می گذارد و اکسیژن رسانی به بافت های بدن را مختل می کند. بنابراین برای عملکرد مناسب بدن و سلامت سیستم ایمنی، مصرف منابع آهن در رژیم غذایی ضروری است.

این متخصص تغذیه مرکز بهداشت غرب کرج گفت: منابع غذایی آهن بر خلاف ویتامین D که منابع غذایی آن محدود است، متنوع است.

بهترین منابع غذایی آهن جگر، انواع مختلف گوشت، حبوبات، آجیل و سبزیجات برگدار مانند جعفری، گشنیز، کاهو و چغندر است که توصیه می کنیم در رژیم غذایی متنوع قرار دهید.

سینکای افزود: عوارض ناشی از فقر آهن شامل اختلال در رشد و هماهنگی سیستم عصبی، اختلالات گفتاری، کاهش ضریب هوشی و عملکرد حافظه، افت تحصیلی، کاهش مقاومت بدن در برابر عفونت ها و یا حتی افزایش خطر مرگ مادر در حین زایمان یا افزایش است. خطر تولد نوزاد کم وزن کم است.

تغییرات رفتاری مانند بی تفاوتی، خستگی و گوشه گیری، احساس بی حسی و فعالیت بدنی کم در کودکان و نوجوانان نیز از جمله عوارض کمبود آهن است.

سینکای بیان کرد: برای پیشگیری از این عوارض باید منابع آهن و ویتامین C مانند مرکبات و سبزیجات برای جذب بهتر در برنامه غذایی روزانه گنجانده شود.

منابع گیاهی سویا، زمانی که با گوشت ترکیب می شوند، نیاز آهن را پوشش می دهند. چای و نوشیدنی های حاوی کافئین نیز جذب آهن را در بدن کاهش می دهند، بنابراین توصیه می کنیم آنها را به مقدار کم و حداقل دو ساعت فاصله از وعده های غذایی بنوشید.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا