به گزارش بازتاب آنلاین و به نقل از زومیت، در جلسه فنی «راهکارهای دستیابی به 3 میلیون اتصال شبکه فیبر نوری در سال 1403» مدیران برخی از اپراتورهای پروژه فیبر نوری به بیان مشکلات خود در این پروژه برای تامین پوشش و اتصال پرداختند. به نظر آنها تامین سخت افزارهای لازم مانند OLT (ترمینال خط نوری) و مودم علاوه بر مشکلات کماکان موجود با شهرداری ها در شهرهای بزرگ، چالشی است که تحقق اهداف پروژه را با تردید مواجه می کند.

در این نشست «صادق عباسی شاهکوه» مشاور وزیر ارتباطات و مدیر عامل پروژه توسعه فیبر نوری مسکونی و سازمانی با بیان اینکه پروژه توسعه شبکه FTTH در اروپا در مدت 10 سال اجرا شده و اکنون به 60 رسیده است، گفت: ٪ پوشش و 53٪ اتصال.

عباسی گفت: پیش بینی می شود تا پایان امسال یا حداکثر تا پایان دولت سیزدهم به ایجاد 20 میلیون پوشش فیبر دست یابد. اما اکنون این سوال در مورد اتصال به شبکه مطرح می شود.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته حدود 5 درصد اتصالات انجام شده است، برنامه امسال را که 20 درصد اتصال در نظر گرفته است، قابل اجرا عنوان کرد.

شهرداری ها همکاری نمی کنند

در این جلسه مدیران برخی از اپراتورها به بیان مشکلات و نظرات خود پرداختند. از جمله حسن شانه ساز زاده، رئیس شرکت شاتل، گفت: شهرداری های شهرهای بزرگ به ویژه تهران در این پروژه همکاری نمی کنند و بیشتر گزارش های انجام شده تا کنون مربوط به شهرهایی است که از نظر اقتصادی بازدهی کمتری دارند. به همین دلیل اتصال به شبکه یک چالش است.

وی گفت: زمانی که کار پوشش دهی را در یک شهر انجام می دهیم، بدون تبلیغات و بازاریابی، حدود 11 درصد از مشترکان را جذب می کنیم که این رقم در شهر مشهد حدود 18 درصد است و این نشان می دهد که «ایجاد الف اتصال 3 میلیونی باید به شهرهای بزرگتر و کلانشهرها برویم. این در حالی است که مدیریت شهری در تهران اصلاً همکاری نمی کند و شش ماه است که کار در شیراز متوقف شده است.

شانه ساز زاده با اشاره به تامین مودم به عنوان یکی دیگر از مشکلات، گفت: مودم های AC نمی توانند کیفیت لازم را ارائه دهند و باید مودم وای فای 6 باشد تا مشترک لذت فیبر را حس کند. اما تولیدکنندگان داخلی نمی توانند چنین مودم هایی را تولید کنند و در مقابل مجاز به واردات آن نیستند.

وی همچنین از وزارت ارتباطات خواست تا به مشترکین امکان خرید اقساطی و اعتباری با همکاری پست بانک را بدهد.

مشکل مودم جدیه

داود زارعیان، معاون بازرگانی و مشتریان شرکت مخابرات ایران با انتقاد از کمبود مودم و بی کیفیتی مودم در بازار، گفت: اگر مشکل مودم حل نشود، انتظار 3 میلیون وصل نمی شود. حل شده است.”

وی همچنین با اشاره به کمبود سایر شرکت های تجهیزات شبکه و نصب به ویژه در شهرهای کوچکتر، گفت: سال گذشته 98 هزار مشتری برای دریافت خدمات فیبر نوری در تهران ثبت نام کردند که نتوانستیم به آنها خدمات رسانی کنیم.

نماینده شرکت مخابرات گفت: این شرکت در پایان سال گذشته 309 هزار مشترک FTTH در سراسر کشور داشت که از این تعداد 110 هزار مشترک در سال 1402 جذب شد. به گفته وی، برنامه شرکت مخابرات برای سال جاری شامل اتصال 500 هزار مشترک جدید است و در حال برنامه ریزی برای تغییر هدف گذاری یک میلیون مشترک است.

استفاده از 5G برای افزایش پوشش

علیرضا سعیدی مدیرعامل مبین نت در سخنانی کوتاه ضمن تایید مشکلات ذکر شده از سوی دیگر مدیران از رگولاتوری خواست تا اجازه رقابت ناسالم بین اپراتورها در زمینه جذب مشترک را ندهد.

وی گفت: در حوزه گزارشگری رقابت ضعیفی وجود داشت که باعث شد عده ای احساس کنند پول هدر می رود و همه باید سهم خود را بگیرند قیمت پایین قیمت ارائه شده است.

پوشش با اتصال فیبر نوری متفاوت است

محمدعلی یوسفی زاده، مدیرعامل آسیاتک نیز در این جلسه با بیان اینکه این شرکت به بیش از 750 هزار خانوار فیبر ارائه کرده است، اظهار داشت: در حال حاضر بیش از 75000 خانوار را به صورت فیبر در اختیار دارند. اما تعداد اتصالات برقرار شده هنوز به 10000 عدد نرسیده است و از این نظر اپراتورها کار سختی در پیش دارند.

وی پیشنهاد خود برای افزایش سرعت اتصال را اینگونه توجیه کرد: «پوشش کامل FTTH برای شهرهای بزرگ اعمال می شود. اما در حومه شهرهای بزرگ و شهرهای کوچک، آنها از یکپارچگی فیبر نوری و 5G بهره می برند. به این ترتیب سرعت اتصال 75 درصد افزایش می یابد و هزینه ها برای اپراتور تا 43 درصد کاهش می یابد.

یوسفی زاده با بیان اینکه این طرح را به رگولاتوری پیشنهاد داده است، گفت: اما تاکنون اتفاق نظری وجود ندارد. وی در عین حال گفت که چنین روندی ممکن است سرنوشت 3G و VDSL را برای 5G تعیین کند و بدون استفاده کامل، این فناوری منسوخ خواهد شد.

مدیرعامل آسیاتک همچنین به روند اتصال خانوارها به فیبر اشاره کرد و گفت: در ماه گذشته 40 تیم در کرمانشاه مستقر کردیم و فکر کردیم می توانند 10 هزار اتصال ایجاد کنند. اما به سختی به 3000 خانه رسید.

یوسفی زاده همچنین توضیح داد: به دلیل کمبود تجهیزات، در حال حاضر همه 750 هزار مشترک تحت پوشش فیبر آسیاتک آماده سرویس دهی نیستند و این شرکت گاهی مجبور می شود برخی تجهیزات شبکه را از شهری وارد کند که نیازی به نقل مکان به شهر دیگری نیست. . وی گفت: تولیدکنندگان داخلی قول داده بودند هر هفته 500 مودم تحویل دهند اما به 200 مودم نرسیده اند.

باید به فکر مودم باشید

حسین ریاضی، رئیس سندیکای صنعت مخابرات ایران در پاسخ به این انتقاد گفت: تولیدکنندگان داخلی می گویند اپراتورها حاضر به پرداخت پیش پرداخت برای قرارداد خود نیستند و برخی از آنها نیز بدهی قبلی دارند.

انتقاد کرد نبود چشم انداز بلندمدت اجرای این طرح تصریح کرد: اگر قرار بود امسال 3 میلیون اتصال انجام شود، باید سال گذشته چنین جلسه ای برگزار می شد.

راثی گفت: حتی اگر امروز بخواهیم 3 میلیون مودم وارد کنیم تا کارهای مربوط به ثبت سفارش و تامین ارز و… شهریور ما می رسیم و این بدان معناست که در نیمه دوم سال باید هر ماه 500 هزار اتصال برقرار شود که غیرمنطقی است.

وی گفت: مشکل اصلی این صنعت تامین مودم نیست، بلکه جریان نقدینگی است که اپراتورها را قادر به پرداخت هزینه های تولید غیرممکن کرده است.

دیپلم

عباسی شاهکوه در پایان این نشست به جمع بندی نظرات فوق تاکید کرد: تامین تجهیزات به ویژه مودم اکنون گلوگاه این پروژه شده است و باید برای آن تدبیری اندیشیده شود.

به گفته عباسی، پیشنهاد شد بین اپراتورها، تولیدکنندگان و وزارت حراست به توافق برسد که بر اساس آن اپراتورها اجازه داشته باشند در شرایط فعلی 10 تا 20 درصد نیاز خود را پوشش دهند و مابقی را وارد کنند.

به گفته وی، سازمان تنظیم مقررات در نظر دارد مشوق های پیش بینی شده در این طرح را افزایش دهد و در عین حال می خواهد از محل وام های موجود در صندوق توسعه فیبر نوری به اپراتورها وام بدهد.

۵۴۵۴

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *