نحوه شناسایی بیماری‌ پارکینسون از روی بیماری‌های گوارشی! / یبوست و مشکل بلع نشانه‌ای از پارکینسون!

بیماری پارکینسون یک اختلال عصبی است که به طور عمده بر نورون های تولید کننده دوپامین در یک منطقه خاص در مغز، به نام ماده سیاه اثر می گذارد. این بیماری منجر به لرزش اندام‌ها و سفتی بدن و نیز مشکل در راه رفتن، تعادل و هماهنگی حرکات می‌شود.

یبوست یا مشکل در بلع ممکن است نشانه ای از یک مشکل عصبی به نظر نرسد، اما تحقیقات جدید نشان می دهد که این مشکل روده ممکن است نشانه اولیه بیماری پارکینسون باشد.

تصور می شود که علائم گوارشی قبل از ایجاد بیماری های عروق مغزی مانند سکته مغزی، آنوریسم مغزی یا بیماری پارکینسون باشد.

محققان در کلینیک مایو در آریزونا از داده‌های شبکه ملی سوابق پزشکی ایالات متحده برای مقایسه بیش از 24000 فرد مبتلا به بیماری پارکینسون با علت ناشناخته با افراد مبتلا به بیماری دیگری استفاده کردند. مشکلات عصبی شامل بیش از 19000 نفر مبتلا به بیماری آلزایمر، بیش از 23000 مبتلا به بیماری عروق مغزی و بیش از 24000 بدون هیچ یک از این مشکلات بود.

محققان افراد مبتلا به بیماری پارکینسون را با افراد دیگر مطابقت دادند.

آنها سپس فراوانی مشکلات روده را با میانگین 6 سال قبل از تشخیص بیماری پارکینسون مقایسه کردند. محققان برای آزمایش این فرضیه به روشی متفاوت، همه بزرگسالانی را که هر یک از 18 بیماری روده تشخیص داده شده بود، بر اساس وضعیتشان به گروه‌های جداگانه تقسیم کردند.

سپس این افراد با افراد بدون بیماری خاص روده مطابقت داده شدند. آنها به مدت پنج سال از طریق سوابق پزشکی مورد پیگیری قرار گرفتند تا ببینند چند نفر به بیماری پارکینسون یا سایر اختلالات عصبی مبتلا شده اند. بر اساس این گزارش، چهار بیماری خاص روده با خطر بیشتری برای تشخیص بیماری پارکینسون مرتبط بودند.

گاستروپارزی (باعث تاخیر در تخلیه معده)، دیسفاژی (مشکل در بلع) و یبوست همگی با بیش از دو برابر خطر ابتلا به بیماری پارکینسون در پنج سال قبل از تشخیص مرتبط بودند. سندرم روده تحریک پذیر بدون اسهال با خطر 17 درصد بیشتر همراه بود.

نتایج مطالعه همچنین نشان داد که حذف آپاندیسیت اثر محافظتی دارد. این نشان دهنده نقش بالقوه آپاندیس در فرآیندهای بیماری است که منجر به بیماری پارکینسون می شود. اما برداشتن تمام یا بخشی از عصب واگ برای درمان بیماری التهابی روده و زخم معده با افزایش خطر پارکینسون مرتبط نبود.

افراد مبتلا به بیماری پارکینسون همچنین بیشتر از سایر مشکلات روده مانند سوزش یا پری غیر قابل توضیح در معده، سندرم روده تحریک پذیر همراه با اسهال و اسهال همراه با بی اختیاری مدفوع برخوردار بودند.

نویسندگان این مطالعه خاطرنشان کردند که این شرایط قبل از شروع بیماری آلزایمر یا بیماری عروق مغزی نیز شیوع بیشتری داشته است.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *