دانستنی ها

مشاهده این علامت روی بدن را جدی بگیرید

صنمبر صدیقی متخصص خون و سرطان گفت: سارکوم ها سرطان های شایعی نیستند و تنها یک درصد سرطان های بدخیم را تشکیل می دهند.

به گزارش ایسنا، صدیقی با بیان اینکه سرطان سارکوم استخوان و بافت های نرم مانند ماهیچه، بافت چربی، دیواره داخلی و بافت عصبی را درگیر می کند و گاهی از بافت طبیعی خاصی در بدن ایجاد نمی شود، گفت: بیشتر بافت نرم هستند. تومورها خوش خیم و بدون درد است، در حالی که تومورهای بدخیم بافت نرم نادر هستند و برای مدت طولانی علائمی در بیمار ایجاد نمی کنند. در این راستا ممکن است فرصت های طلایی برای درمان از دست برود.

به گفته وی، مردم وقتی هر توده ای را می بینند، نباید فکر کنند که مهم نیست زیرا باعث درد نمی شود و باعث کاهش وزن نمی شود و به آن توجه نکنند. به خصوص توده هایی که به سرعت در حال رشد هستند نیاز به معاینه پزشکی دارند حتی اگر علائمی ایجاد نکنند. زیرا اگر سارکوم دیر تشخیص داده شود، ممکن است امکان جراحی محدود و نجات اندام وجود نداشته باشد.

صدیقی افزود: از آنجایی که سارکوم ها تومورهای نادری هستند، گروه هایی از متخصصان پزشکی برای تشخیص و درمان بیماران مبتلا نیاز است.

صدیقی با اشاره به اینکه سرطان های سارکوم نادر است، گفت: درمان در بسیاری از موارد بر اساس شواهد محدودی است که از تحقیقات بالینی و همچنین هنر و تجربه به دست آمده است. با توجه به پیچیدگی تشخیص و درمان این تومورها، درمان بسیار مهم است و نیاز به کار گروهی دارد. بر این اساس باید شبکه یا گروهی متشکل از پاتولوژیست ها، انکولوژیست ها و جراحان سرطان در مراکز دانشگاهی ایجاد شود تا برای تشخیص به موقع و درمان صحیح این بیماری به مراکز کوچک و شهرستان ها مشاوره و اطلاع رسانی کنند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا