اخبار روز

مشارکت در انتخابات کاهش یافت زیرا اقتصاد ملی نادیده گرفته شد، نتیجه باز ماند و نامزدهای کارآمد رد صلاحیت شدند.

به گزارش بازتاب آنلاین، روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: مشکلات اقتصادی و کمبود معیشت مردم از عوامل کاهش مشارکت است. برخلاف آنچه در سال های اخیر در مورد حل مشکلات اقتصادی گفته می شود، فشار اقتصادی بر مردم هر روز بیشتر می شود و نارضایتی ها بیشتر می شود.

مسئولان بخش‌های مختلف تولید و عرضه کالاهای مصرفی در ماه‌های اخیر بارها هشدار داده‌اند که لبنیات از سفره‌های اقشار ضعیف و متوسط ​​حذف شده است، بسیاری از مردم با گوشت و مرغ خداحافظی کرده‌اند، سفره‌ها روز به روز کوچک‌تر می‌شود. ، خرید میوه به آرزوی بسیاری از مردم تبدیل شده است و عوارض سوء تغذیه افراد را تهدید می کند.

اینها به معیشت عادی مردم مربوط می شود. وضعیت اجاره خانه، خانه دار شدن، استراحت، درمان و استفاده از لوازم خانگی مناسب آنقدر سخت شده است که بسیاری از مردم احساس می کنند نباید انتظار دسترسی به آن را داشته باشند.

چنین وضعیتی به هیچ وجه شایسته مردم ایران نیست، مخصوصاً در نظام حکومتی اسلامی که عدالت حرف اول را می زند، اما در این نظام شاهد شکاف طبقاتی جدی و وجود تبعیض، مستمری و جانبداری فراوان هستیم. . در کشوری مانند ایران با ثروت و امکانات فراوان، وجود اقشاری ​​از مردم که نمی توانند نیازهای روزانه خود را تامین کنند، اصلا قابل قبول نیست.

عامل دیگر محدود کردن انتخاب مردم در انتخابات است. مسئولان نباید باور کنند که اضافه شدن یک نفر از جناح مخالف به جمع نامزدهای تایید صلاحیت شده ریاست جمهوری باعث می شود مردم احساس کنند که انتخابات آزاد و رقابتی خواهد بود.

اینکه در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری روند مشارکت همچنان رو به کاهش بود و تنها 39.9 درصد از واجدین شرایط در انتخابات شرکت کردند نشان داد که مردم این محدودیت را نمی پذیرند و آن را در تضاد با حق رای خود می دانند.

آنها می بینند که تلاش فوق العاده هر دو جناح ذینفع در انتخابات اخیر ریاست جمهوری، علاوه بر تبلیغات بی وقفه رسانه ملی، نتوانست مشکل کاهش مشارکت رای دهندگان را حل کند و جامعه را پای صندوق های رای بکشاند. در بررسی علت این حادثه نباید از تأثیرگذاری محدودیت در انتخاب مردم غافل شد، بلکه نباید از موضوع اینترنت و آزادی های مشروع شهروندان نیز غافل شد.

عامل سوم، اصرار بر سیاست خارجی یک جانبه است که از آثار منفی آن بلاتکلیفی برجام، FATF، تحریم ها و فاصله گرفتن از سیاست اصولی و بنیادی «نه شرقی نه غربی» است.

اینها تنها عوامل کلی هستند که مشارکت مردم را در انتخابات کاهش می دهند، هرچند بسیار مهم و سرنوشت ساز هستند. اهمیت این عوامل را از آنجا می توان فهمید که تصمیم گیری در مورد آن ها توسط افراد، جناح ها و روسای دولت ها امکان پذیر نیست و نیازمند اراده ای کلی در سطح کلان کشور است. اگر می خواهید روند نزولی مشارکت رای دهندگان را متوقف کنید و به روند صعودی دست یابید، سیاست های خود را در رابطه با این عوامل به شدت تغییر دهید.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا