نسیم ادبی در گفت وگو با ایسنا، درباره دلیل بازی در سریال تاریخی «راحیل» اظهار کرد: زمانی که رامین عباسی زاده تهیه کننده سریال به من پیشنهاد بازی در «راحیل» را داد، پس از خواندن از تنش داستان خوشم آمد. فیلمنامه خوانده شده بود علاوه بر این، متوجه شدم که نقش من در فیلمنامه کار دارد و از آنجایی که فیلمنامه خوب و درست نوشته شده بود، می توان روی پرداخت موثر شخصیت کار کرد. جدا از ارزش هایی که دارد، برای من تاریخی بودن فیلمنامه در انتخاب نقش در اولویت نیست، بلکه فیلمنامه باید درست و اصولی نوشته شود تا کار داشته باشد. فیلمنامه راحیل اثری متفاوت در عرصه سریال های تلویزیونی بود و با پخش آن مخاطبان خاص خود را پیدا کرد و مردم علاقه خاصی به تاریخ داشتند. همین عوامل باعث شد که در راحیل بازی کنم و از تجربیات گذشته خود برای ایفای بهترین نقش تاریخی استفاده کردم. من این فعالیت را دوست داشتم و برای من بسیار مهم بود که با زنی روبرو بودیم که کار درست را انجام می داد. من شخصا این نقش مثبت را دوست داشتم. زینت الملوک نه تنها فعال است، بلکه زنی همراه و دلسوز برای زنان دربار، اعضای خدمه و زنان داخلی است و در شرایط بحرانی و حاد به آنها کمک می کند. او در واقع یک پشتیبان قابل اعتماد برای همه زنان است. او مانند مادری مهربان از قدرت و نفوذ خود در دادگاه به نفع زنان و دختران درونی استفاده می کند.
نسیم ادبی در بخشی از این گفت و گو با بیان اینکه تمام تلاش زینت الملوک در جهت رفع مشکلات زنان است، اظهار می کند: تلاش های زینت الملوک تا پایان ماجرا قابل ستایش است. در پایان داستان متوجه می شود که خانه و تمام دارایی هایش ویران شده است. او اصرار دارد که از آنها حمایت کند و سعی می کند مکانی امن برای دختران پیدا کند. پیچیدگی طرح سریال راحیل که در فصل دوم بیشتر شد روی نقش من تاثیر گذاشت. تمام تلاشم را کردم که این نقش را درست بازی کنم چون نمی خواستم کاراکتر صاف و یکنواخت باشد و می خواستم تصویری از یک شخصیت واقعی داشته باشم. ابی از طرح داستان «رحیل» که نبرد خیر و شر است، یاد می کند: در داستان در سریال، زینت الملوک به بیتا (یکی از شخصیت های منفی) احترام می گذارد، اما به شدت با ترفندهای او مخالفت می کند. او سعی می کند از ماها (یکی از شخصیت های سریال) در برابر نقشه های این زن محافظت کند، زیرا او در واقع یک شرور و جادوگر است که نقش همه چیز و همه را بازی می کند. وی ادامه می دهد: رامین عباسی زاده، طراح داستان سریال، پیش از ساخت سریال های ماوراء الطبیعه مانند «او یک فرشته بود». او همچنین مجموعهای از درامهای معمایی خوش ساخت را بر اساس نبرد بین خیر و شر در مجموعه «احضار» معرفی کرده بود. اکنون در سریال راحیل می بینیم که داستان بر اساس الگوی کلاسیک مبارزه خیر و شر طراحی شده و در عین حال دارای جنبه های قهرمانانه است. علاوه بر این، قهرمانان زن مانند ماها و زینت الملوک در کنار قهرمانان مردی مانند اصلان قرار می گیرند که می تواند برای مخاطبان علاقمند به آثار قهرمانانه نمادین باشد. زینت الملوک از آن دسته زنانی است که در ظاهر دارای اصول اخلاقی و رفتاری است، اما تنها در بحبوحه بحران است که ظهور میکند و مشخص میشود که چقدر تواناییهای پنهان دارد. زینت الملوک بازیگر نقش محوری زن در خلق سریالهای درام تاریخی از دیرباز به عنوان عنصری برای تحلیل تاریخ میگوید: «سلیقه و نوع نگاه من به این ویژگیهای زنانه در مرکز توجه دارد. درام.» و در «راحیل» به مسائل اجتماعی زنان به درستی پرداخته شده است. در اکثر سریال های تاریخی، خدمه و زنان موجود در آن ها بسیار معمولی نادیده گرفته می شوند، اما در راحیل، نه تنها به این زنان توجه می شود، بلکه زندگی آنها نیز مورد بررسی قرار می گیرد و ایده های متنوعی از زنان در راحیل منعکس می شود. سریال تا مخاطب بتواند دید چندبعدی اثر را ببیند. وی با بیان اینکه در راحیل هویت و تعریف دقیقی از موانع آنها برای شخصیت های زن وجود داشت، می گوید: این موضوع باعث منطقی شدن داستان و حتی ساخت موسیقی آن شد.این سریال رگه هایی از هارمونی زنانه دارد که بر روی زنان تاثیرگذار است. داستان برای مخاطب ملموس تر است. البته علاوه بر خانم ها، شخصیت های مرد نیز شناسنامه داشتند و قطب های مثبت و منفی به درستی مشخص شده بود. نسیم ادبی در پایان درباره همکاری با گروه تولید و کارگردانی این سریال می گوید: کل سریال راحیل چه از نظر بازیگری و چه در پیش زمینه. هم جلوی دوربین و هم پشت صحنه فضایی گرم، حرفه ای و صمیمانه بود که باعث می شد از کارمان لذت ببریم. در مرکز تولید رامین عباسی زاده قرار داشت که کارهای مخاطب پسند او را قبلا دیده بودم و ابزارهای تولید بسیار خوبی به خصوص افراد حرفه ای پشت صحنه ارائه کرد. در گروه نویسندگان، فرهاد نقدعلی، از نویسندگان آگاه و با اخلاق و صاحب پژوهش خود را نیز داشتیم. در ضمن اولین همکاری من با مسعود آب پرور به عنوان کارگردان بود و تجربه خوب و موفقی بود. گروه سازنده سریال راحیل جدای از مهارت های فنی خود بسیار صبور بودند و به خوبی موفق به تولید یک سریال تاریخی شدند.
باد ادبی
راحیل