اخبار روز

مسکو می تواند کشورهای تامین کننده سلاح اوکراین را هدف قرار دهد/ غرب نباید احتمال استفاده روسیه از سلاح هسته ای را نادیده بگیرد

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه روز چهارشنبه هشدار داد که کشورهای غربی که موشک‌های دوربرد به اوکراین می‌رسانند و اجازه می‌دهند از آنها برای حملات در داخل روسیه استفاده شود، «گام خطرناکی» برمی‌دارند که می‌تواند مسکو را مجبور به انتقام‌جویی علیه اهداف غربی کند.

به گزارش عصر ایران به نقل از “نیویورک تایمز”پوتین در دیدار با سردبیران حداقل 15 خبرگزاری از سراسر جهان که برای دیدار با وی در حاشیه مجمع بین المللی اقتصاد در سن پترزبورگ گرد هم آمده بودند، گفت: “این نشان دهنده دخالت مستقیم آنها در جنگ علیه فدراسیون روسیه.” و ما این حق را داریم. “ما این حق را برای خود محفوظ می داریم که به همان شیوه عمل کنیم.”

عکس: فرانس پرس

وی افزود: اگر کسی معتقد است که می‌توان چنین سلاح‌هایی را به مناطق جنگی فرستاد تا به خاک ما حمله کند و برای ما مشکل ایجاد کند، پس چرا ما حق نداریم سلاح‌های مشابه خود را به مناطقی از جهان بفرستیم. آیا شما به تأسیسات حساس کشورهایی که علیه روسیه این کار را انجام می دهند، حمله می کنید، آن را می فرستید؟»

پوتین در عین حال در پاسخ به سوالی در مورد استفاده اوکراین از تعداد بیشتری از موشک های غربی علیه خاک روسیه گفت: ما سیستم های دفاع هوایی خود را بهبود خواهیم بخشید و آنها را نابود خواهیم کرد.

پوتین به طور خاص به آلمان اشاره کرد و گفت که ارسال تانک های جنگی این کشور به اوکراین اولین ضربه به روابط روسیه و آلمان است، اما اجازه دادن به اوکراین برای استفاده از موشک های خود علیه روسیه ضربه بدتری خواهد بود.

وی گفت: اکنون که می گویند موشک هایی که در اختیار اوکراین قرار داده اند می تواند به اهدافی در خاک روسیه حمله کند، البته در مقطعی این امر باعث از بین رفتن روابط روسیه و آلمان می شود.

او گفت کشورهایی که به اوکراین تسلیحات می‌رسانند، در خطر کشیده شدن به جنگ با روسیه هستند.

پوتین در این نشست به سوالاتی از تهدید جنگ هسته ای گرفته تا پیامدهای احتمالی برای کشورهایی که از تلاش های اوکراین برای حمله به خاک روسیه حمایت می کنند، پاسخ داد.

رئیس فدراسیون روسیه در پاسخ به سوالی درباره چشم انداز استفاده از زرادخانه هسته ای روسیه، پاسخ داد که این سوال منتفی نیست.

پوتین با اشاره به دکترین هسته‌ای 2020 این کشور گفت: به دلایلی غرب معتقد است که روسیه هرگز از آن استفاده نخواهد کرد، اما این قانون به دولت روسیه اجازه می‌دهد تا از سلاح‌های کشتار جمعی علیه این کشور یا زمانی که موجودیت کشور در خطر است استفاده کند. گزینه های هسته ای را در نظر بگیرید.

وی گفت: ما یک دکترین هسته‌ای داریم که می‌گوید اگر اقدامات کسی حاکمیت و تمامیت ارضی ما را تهدید کند، استفاده از هر ابزاری را که در اختیار داریم ممکن می‌دانیم. این را نباید ساده و سطحی گرفت.»

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا